spot_img
marți, noiembrie 30, 2021
spot_img

Licitația pentru linia Arad-Timișoara are deja trei contestații. Ce reclamă constructorii

Abia lansată, acum nici două săptămâni, licitația pentru linia Arad-Timișoara are deja trei contestații depuse la CNSC din partea a trei constructori – unul român și doi străini. Antreprenorii reclamă neclarități în întocmirea documentației de participare la procedura de achiziție, dar și faptul că s-au pus în sarcina constructorului operațiuni care, spun ei, ar fi trebuit realizate de beneficiar. În replică, directorul general al CFR SA, Ioan Pintea, spune că procedura este corectă și respectă legea.

Adrian Bărbulescu

licitația pentru linia Arad-Timișoara BVC rectificat pe 2020 al CFR noul PO Aeroport
FOTO cu rol pur ilustrativ

Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a lansat pe 19 octombrie licitația pentru linia Timișoara-Arad, în valoare de peste 800 milioane de euro.

Licitația pentru linia Arad-Timișoara, împărțită în două loturi

În sistemul electronic de achiziții publice a fost postat anunțul de licitație ce are ca obiect ”Proiectare şi execuție lucrări aferente obiectivelor de investiţii Lot 1: Proiectare şi execuție lucrări aferent obiectivului de investiţii <Modernizarea liniei feroviare Caransebeș – Timișoara – Arad, Lot 3 Timișoara Est – Ronaț Triaj Gr.D> Lot 2: Proiectare şi execuție lucrări aferent obiectivului de investiţii <Modernizarea liniei feroviare Caransebeș – Timișoara – Arad, Lot 4 Ronaț Triaj Gr. D – Arad>”.

Durata de implementare a proiectului este de 102 luni (opt ani și jumătate), care include și perioada de garanție a lucrărilor. Perioada de proiectare este de șase luni, iar execuția propriu-zisă va dura 36 de luni (trei ani).

Între Timișoara și Arad sunt 57 km de cale ferată, iar în contractul ce va fi semnat va fi inclusă și modernizarea altor 7 km, între Aradul Nou și Glogovăț. Rezultă deci un preț mediu de 12,5 milioane de euro pe kilometru.

Procedura de achiziție este împărțită în două loturi, după cum urmează:

”Modernizarea liniei feroviare Caransebeș – Timișoara – Arad, Lot 3 Timișoara Est – Ronaț Triaj Gr.D”

Valoarea estimată fără TVA: 1.445.386.706,40 lei

”Modernizarea liniei feroviare Caransebeș – Timișoara – Arad, Lot 4 Ronaț Triaj Gr. D – Arad”

Valoarea estimată fără TVA: 2.471.694.414,19 lei.

Primele contestații la licitația pentru linia Arad-Timișoara

licitația pentru linia Arad-TimișoaraAbia au trecut două săptămâni de la publicarea anunțului de licitație, că au și apărut primele trei contestații.

Potrivit portalului de achiziții publice, la Consiliul Național de Soluționare a contestațiilor au fost depuse trei documente, din partea a trei firme care reclamă modul cum a fost organizată procedura de atribuire. Este vorba de Arcada Company SA din Galați, Siemens Mobility SRL și FCC Construccion SA.

Nemulțumirile Arcada Company SA, parțial rezolvate

licitația pentru linia Arad-Timișoara”Condițiile de participare sunt extraordinar de restrictive. De exemplu, trebuia să demonstrăm că în ultimii trei ani de zile am realizat lucrări similare de proiectare. Având în vedere că în ultima perioadă nu s-a prea făcut nimic în România, firmele românești erau dezavantajate în fața celor străine”, a declarat pentru Club Feroviar Mihai Humă, co-proprietar al Arcada Company SA.

El a continuat, arătând că la întocmirea caietului de sarcini nu s-au prezentat documente clare, în vederea unei ofertări corecte. Astfel, la lucrările de artă (poduri, podețe, tuneluri) nu au fost precizate nici lungimile, nici lățimile. Pe de altă parte, spune Mihai Humă, în general nu au fost menționate cantitățile, ci doar valorile diferitelor lucrări. ”Eu înțeleg că este FIDIC galben (proiectarea este asigurată de către antreprenor, acesta asumându-și un nivel crescut al riscurilor contractuale. Acronimul FIDIC vine de la  Fédération Internationale Des Ingénieurs-Conseils – n.red.) și că fiecare face ce vrea, dar trebuie ca ofertele să fie comparabile. O ofertă ieftină nu înseamnă neapărat una bună și dacă pornim prost procedura, sigur se va termina prost”, a mai spus Humă.

El a precizat însă că o parte din nemulțumirile companiei sale a fost deja rezolvată. Astfel, perioada în care ofertanții trebuie să demonstreze că au proiectat lucrări similare a fost mărită de la trei la cinci ani de zile. De asemenea, a spus co-proprietarul Arcada Company, reprezentanții CFR SA și-au luat angajamentul că vor preciza mai multe date în legătură cu lucrările ce trebuie executate.

FCC Construccion, nemulțumită că i se transferă prea multe riscuri

licitația pentru linia Arad-TimișoaraNemulțumiri mari au și spaniolii de la FCC Construccion. Surse din cadrul CNSC au declarat pentru Club Feroviar că nemulțumirile acestora sunt legate de faptul că CFR SA vrea practic ”un cec în alb”, transferând asupra antreprenorului aproape toate riscurile.

”Toate riscurile care în mod normal, conform contractului, sunt în sarcina beneficiarului au fost trecute în sarcina antreprenorului. Astfel, antreprenorul va prelua riscurile legate de elaborarea soluțiilor tehnice greșite, de întârzierea din cauza condițiilor meteo nefavorabile, identificarea incompletă a rețelelor de utilități, modificări ale legislației după data de referință sau descoperirea de vestigii arheologice”, au precizat sursele citate.

Ioan Pintea: ”Procedura a fost organizată corect și cu respectarea legii”

mersul trenurilor de aeroport Iohannis cu Săgeata Albastră

În replică, directorul general al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, Ioan Pintea, spune că nu vede nicio problemă la această licitație.

”Din punctul nostru de vedere, procedura a fost organizată corect și cu respectarea legii. Descărcările arheologice și exproprierile pot fi făcute mult mai operativ de către antreprenor, pentru că noi suntem legați de proceduri. În orice caz, așteptăm decizia CNSC”, a declarat Ioan Pintea pentru Club Feroviar.

Precedentul CNAIR de la podul de la Brăila

licitația pentru linia Arad-TimișoaraDiscuția despre cine trebuie să facă relocarea utilităților – beneficiarul sau antreprenorul – este una nouă în spațiul public din România atunci când vine vorba de proiecte de infrastructură.

Recent, o asemenea discuție s-a iscat în jurul podului suspendat de peste Dunăre de la Brăila, lucrare a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Aici, lucrurile stau taman pe dos – CNAIR se plânge că trebuie să exproprieze, în locul constructorului. “Lucrurile au pornit, din nefericire, puţin cu stângul. În anul 2018, în contractul cu antreprenorul nu au fost incluse şi acele lucrări de relocare a utilităţilor. Şi, din punctul meu de vedere, acesta este un lucru total greşit”, a declarat pentru Știrile Pro TV Mariana Ioniță, directorul general al CNAIR.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole