Construcții Erbașu, liderul uneia dintre cele trei asocieri care au ofertat modernizarea Gării de Nord București a depus zilele trecute contestatație privind atribuirea contractului către un SRL obscur și o firmă de apartament.
UPDATE. Ulterior apariției articolului nostru, in SEAP au fost publicate două contestații la licitație, una a companiei Construcții Erbașu, a doua a firmei CMA Construct Development. Potrivit primei contestații, compania câștigătoare anume GDO Mov Impex a avut un preț de 89% din valoarea estimată, respectiv unul de dumping ceea ce ar fi obligat CFR SA să verifice oferta. CFR SA a respins oferta companiei Construcții Erbașu pe motiv că aceasta nu avea agremente și autorizații feroviare, deși acestea existau la liderul asocierii sau la subcontractori. Apoi asocierii i s-a reproșat absența unui documente de accept feroviar pentru….lifturi deși acestea nu fac obiectul unor astfel de aprobări, lifturile nefiind componente cu specific feroviar.
Cât privește contestația asocierii CMA Construct Development, acestei companii i s-a reproșat un preț neobișnuit de scăzut, în jurul a 80% din valoarea estimată a lucrărilor. Compania a respins acuza susținând că a oferit CFR SA toate explicațiile necesare privind prețul ofertat.
Construcții Erbașu este singura firmă menționată la categoria firme mari în licitație însă a pierdut contractul în favoarea asocierii conduse de GDO MOV Impex SRL o firmă din Baia Mare cu câteva zeci de angajați.
Depunerea contestației împotriva deciziei CFR SA, Regionala București, a fost anunțată pe pagina Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, dar nu și pe cea a licitației propriu-zise.
GDO MOV Impex a fost asociată în procedură cu Omega Cert Sistem SRL o firmă cu doi patroni și un angajat după cum a arătat aici Club Feroviar.
Oferta depusă de asocierea de firme românești SC Gdo Mov Impex SRL – SC Omega Cert Sistem SRL a avut o valoare de 419.854.213,32 (fără TVA). Durata aferentă proiectării și execuției lucrărilor este de 55 de luni – nouă luni pentru proiectare și 46 de luni pentru execuție. Etapa I a programului de modernizare a celei mai mari gări din România – Gara de Nord București – include reabilitarea spațiilor existente în cele trei corpuri ale clădirii, unde se desfășoară activitatea feroviară, sunt asigurate servicii destinate călătorilor și activități comerciale: Corp A (clădiri B-dul Dinicu Golescu), Corp B (central, coloane, casele de bilete clasa I), Corp C (casele de bilete clasa a II-a, Calea Giviței).
De la afaceri hoteliere, la contract feroviar
Potrivit ZF, GDO MOV Impex este o companie înregistrată în Baia Mare, judeţul Maramureş, deţinută integral de Delia Goie. Firma, care nu are un site propriu de prezentare, a înregistrat în 2022 o cifră de afaceri de 35,2 milioane de lei, în creştere cu 71% faţă de anul precedent.
Trebuie remarcat că acest contract are o aproximativ 100 de milioane de euro, ceea ce înseamnă că vor fi efectuate anual lucrări de 25 milioane euro, adică de aproape patru ori mai ample decât cele realizate de GDO MOV Impex în fiecare an.
Profitul de 1,7 milioane de lei a fost cu 72% mai mare, iar numărul de angajaţi este de 35. Delia Goie este totodată managerul complexului turistic Apa, situat la limita dintre judeţele Satu Mare şi Maramureş, în apropierea localităţii Apa. Complexul cuprinde un hotel de 23 de camere, o zonă de camping şi sală pentru evenimente.
Conform datelor de la Ministerul Finanțelor, firma are ca obiect principal de activitate ”Lucrări de construcții a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale”. Gdo Mov Impex s-a mai ocupat şi de modernizarea podurilor de cale ferată de pe raza Sucursalei Regionale de Cale Ferată Cluj. De asemenea, a mai participat în ultima perioadă, de când ministru al Transporturilor este Sorin Grindeanu la mai multe licitații organizate de CNCF CFR SA și regionalele acesteia.
Doi patroni și un singur angajat
De cealaltă parte, Omega Cert Sistem are doi patroni și un singur angajat. Firma a avut anul trecut o cifră de afaceri de doar 442.000 de lei și un profit de 106.000 de lei. Valoarea datoriilor, de 111.995 de lei, este mai mare decât cea a profitului.
Omega Cert Sistem este deţinută de familia Toader, prin Marin Iulian Toader (asociat cu o pondere de 60%) şi Monica Laura Toader (40%). Nici această firmă nu are un site de prezentare cu informaţii despre portofoliul său. Domeniul principal de activitate este ”Activități de inginerie și consultanță tehnică legate de acestea”.
Firma a mai câștigat un contract în zona feroviară (pe 20 iulie curent), respectiv licitația organizată de Regionala București a CNCF CFR SA pentru ”Consolidare și refacere amenajări hidrotehnice pod km 49+424 linia 305 Ploiești Sud-Măneciu (Expertiză și DALI)”, în valoare de 563.500 de lei.
Patronii firmei mai dețin SC Therapy 4 You Center SRL care are clasificarea CAN ”Alte activități referitoare la sănătatea umană”.
La această licitație, CNCF CFR SA a primit trei oferte. O a treia ofertă a venit din partea asocieriiam dat CMA Construct Development – Velmanit Impex.
Ce presupune modernizarea Gării de Nord
Lucrările presupun:
– modernizarea/consolidarea/reabilitarea clădirilor din stația de călători București Nord;
– reabilitarea construcțiilor monument cu valoare istorică;
– crearea unor spații verzi centrale, cu zonă de așteptare pentru publicul aflat în tranzit;
– regenerarea zonei aferente stației de călători Gara de Nord pe principiile de smart city/creative city/green city;
– modernizarea spațiilor destinate publicului călător, inclusiv facilități pentru persoanele cu dizabilități;
– asigurarea elementelor de siguranță și confort pentru călători – balustrade, rampe pentru persoane cu dizabilități, lifturi, sisteme de control acces;
– sisteme noi de ventilație/încălzire;
– modernizarea sistemului de iluminat și a instalațiilor electrice, sanitare, termice etc;
– modernizarea sistemului de informare a publicului călător și a echipamentului de telecomunicații etc.