Licitația lansată de Primăria Sectorului 4, condusă de Daniel Băluță, pentru extinderea Magistralei 4 de metrou până la Gara Progresul a fost suspendată.
Pe 26 aprilie, Primăria Sectorului 4 anunța, în calitate de lider de asociere (alături de Ministerul Transporturilor, Metrorex SA, Consiliul Județean Ilfov și Sectorul 5 al Capitalei), lansarea licitației pentru extinderea Magistralei 4 de metrou.
Într-adevăr, așa cum am scris la vremea respectivă, în sistemul electronic de achiziții publice a fost postat anunțul de licitație ce are ca obiect ”Extinderea rețelei de metrou Magistrala 4 de metrou, secțiunea Gara de Nord – Gara Progresul”, cu o valoare totală estimată cuprinsă între 9.642.032.746,87 și 11.395.129.609,94 lei, echivalentul a 1,93 respectiv 2,28 miliarde de euro. Procedura de achiziție este împărțită în două loturi, astfel:
- Tronson 1 – Gara de Nord – Eroii Revoluției 2
Valoarea estimată fără TVA: 5.212.725.936,58 – 6.160.494.288,69 lei
- Tronson 2 Eroii Revoluției – Gara Progresul
Valoarea estimată fără TVA: 4.429.306.810,29 – 5.234.635.321,25 lei.
Inițial, termenul de depunere a ofertelor era data de 27 iunie a.c., ora 15.00. Ulterior, au avut câteva prelungiri de termene, iar cel final rămăsese pentru luni, 19 august, ora 15.00.
Contestație depusă de FCC Construccion
Numai că între timp licitația a fost contestată și apoi suspendată până la soluționarea contestației depuse de spaniolii de la FCC Construccion.
”Deşi procedura de achiziţie este una dintre cele mai mari şi valoroase organizate vreodată în România, modalitatea neclară, incompletă şi nelegală în care Autoritatea Contractantă a înţeles să răspundă la cele 603 de solicitări de clarificare pentru Lotul 1 impune restabilirea echilibrului părţilor prin intermediul prezentei contestaţii, autoritatea răspunzând la numeroase solicitări de clarificare în sensul că aspectele vor fi lămurite şi discutate în faza de execuţie a contractului, la elaborarea proiectului tehnic, doar cu ofertantul declarat câştigător, deşi aceste informaţii sunt absolut necesare ofertanţilor atât pentru elaborarea ofertelor, cât şi autorităţii pentru compararea şi departajarea acestora, fiind o componentă a principiilor transparenţei, tratamentului egal şi nediscriminării”, se arată în contestația depusă pe SEAP.
Tot aici se arată că, prin răspunsul la clarificări, Autoritatea Contractantă (adică Primăria Sectorului 4) transmite în mod nelegal în sarcina antreprenorului o serie de riscuri care, potrivit HG nr. 1/ 24318, sunt în sarcina beneficiarului, ”aspect ce reprezintă o modificare nelegală şi abuzivă a condiţiilor contractuale stabilite în mod imperativ de legiuitor sub sancţiunea nulităţii şi o încălcare a principiului asumării răspunderii, afectând astfel legalitatea procedurii şi balanţa contractuală”.
Avocații FCC spun că la cele mai multe solicitări de documente suplimentare, Primăria Sectorului 4 a făcut referire vag la Studiul de fezabilitate, Caietul de Sarcini şi la alte documente din documentaţia de atribuire, fără a răspunde concret la întrebările adresate. În alte cazuri, răspunsurile sunt în sensul că necorelările, deficienţele sau detaliile vor fi decise şi lămurite în faza de proiect tehnic, astfel încât Ofertantul/Antreprenorul nu cunoaşte ce trebuie să oferteze precis – la ce nivel de calitate/cantitate/cerinţe minime ale Beneficiarului. ”Drept consecinţă, există riscul ca, chiar şi supradimensionând oferta financiară, pentru a încerca să acopere la momentul ofertării cât mai mult din riscurile şi costurile care ar putea apărea în faza de PT, în funcţie de cerinţele Beneficiarului de la acel moment (cu riscul de a nu câştiga procedura), preţul ofertei Antreprenorului să fie insuficient pentru acoperirea acestor riscuri, având în vedere limitarea legislativă a ofertării într-un maxim de 115%, conducând astfel la imposibilitatea implementării unui contract excesiv de oneros pentru Antreprenor”, se mai arată în contestație.