spot_img
sâmbătă, august 13, 2022
spot_img

Licitația de trenuri regionale, reluată în câteva zile. Vor mai participa producătorii chemați în judecată de ARF?

Autoritatea pentru Reformă Feroviară va relua cât de curând licitația de achiziție a trenurilor electrice regionale, după ce anul trecut aceasta a fost anulată, iar recent ARF a decis să ceară despăgubiri participanților acuzați de pierderi ale fondurilor europene nerambursabile. 

Președintele ARF, Ștefan Roșeanu, spune că reluarea licitației va avea loc în câteva zile, fiind oferit în prezent un răspuns pozitiv de la ANAP – Autoritatea Națională de Achiziții Publice (ANAP).

„Avem ultimul răspuns de la ANAP (Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice n.r). Acum, colegii pe tehnic fac ultimele corecturi, adică înglobează observaţiile pe care le face ANAP-ul pe documentaţiile de achiziţii şi, în baza acestui demers, vom putea să încărcăm documentaţia şi am pornit-o. Ţine de puterea colegilor mei de cât de repede putem să muncim şi să corectăm ce ne-a propus ANAP”, spune Ștefan Roşeanu, potrivit Agerpres.

Reamintim că Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) cere CRRC și Alstom daune de peste 100 de milioane de euro (peste 530 milioane lei) pentru o presupusă vină a acestora în întârzierea cu aproximativ șase luni a licitației de trenuri regionale, licitație anulată în final tot de ARF, după ce firmele menționate s-au opus anulării. Citește mai multe aici.

Angajați ai ARF au lucrat cu devotament la licitația anulată RE-R și trebuie să fie plătiți. Astfel, timp de șase luni au existat șase angajați care săptămânal au lucrat la problemă patru ore pe zi, timp de trei zile pe săptămână. Cum salariul pe oră e de 56,51 lei (adică 9.520 lei lunar brut la 170 de ore lucrate), firmele trebuie să achite și de aici 97.649 lei, spune ARF.

Curtea de Apel Bucureşti a menţinut deciziile Consiliului Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC) şi ale Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF) de anulare a licitaţiei publice pentru achiziţia de rame electrice regionale (RE-R).

Consumurile energetice, pur și simplu imposibil de comparat

La jumătatea lunii decembrie 2021, ARF anunţa că, pe 16 decembrie, Curtea de Apel Bucureşti (CAB) – Secţia a IX-a Contencios Administrativ şi Fiscal a respins ca nefondate plângerile ofertanţilor Alstom Ferroviaria S.p.A şi CRRC Qingdao Sifang, formulate în urma anulării procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publică privind „Achiziţia de material rulant nou destinat transportului regional şi suburban feroviar de călători (trenuri electrice regionale RE-R)”.


 


Potrivit ARF, prin Decizia nr. 2769/16.12.2021, instanţa de judecată a confirmat atât rezoluţia Consiliului Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor de respingere a contestaţiilor ofertanţilor Alstom Ferroviaria S.p.A şi CRRC Qingdao Sifang, cât şi măsura Comisiei ARF de evaluare – numită în cadrul acestei licitaţii – de anulare a procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publică menţionat.

Autoritatea a reamintit că a fost obligată, prin Decizia CAB nr. 2142 din 12.11.2020, să identifice o modalitate unică de calcul a consumului de energie electrică şi să reevalueze ofertele din punct de vedere energetic, în măsura în care era posibilă compararea acestora, iar în ipoteza contrară să anuleze procedura de atribuire, fapt ce s-a întâmplat în data de 20.08.2021.

„După comunicarea deciziei CAB, ARF va proceda la revizuirea documentaţiei de atribuire a contractului de achiziţie publică de rame electrice RE-R şi, în cel mai scurt timp, va iniţia o nouă licitaţie publică”, se spune în comunicatul de la acea dată al ARF.

O licitație veche de aproape trei ani

În aprilie 2019, Autoritatea pentru Reformă Feroviară anunţa că a fost lansată procedura de atribuire în vederea achiziţiei unui număr de 40 de rame electrice (RE-R) destinate serviciilor feroviare de transport călători pe rutele regionale, precum şi a serviciilor accesorii de: mentenanţă conform Caietului de Sarcini, instruirea personalului în ceea ce priveşte exploatarea, operarea trenurilor, transportul, asigurarea, punerea în funcţiune şi asistenţa tehnică în perioada de garanţie. Perioada de mentenanţă este de 15 ani, iar cea pentru garanţie este de 3 ani.

Astfel, în contractul de achiziţii urmau să fie prevăzute două clauze de revizuire: posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani şi posibilitatea dublării cantităţilor achiziţionate, de la 40 la 80 de rame electrice. Suplimentarea prin dublare a cantităţilor şi serviciilor achiziţionate va putea fi făcută fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional.

Ramele achiziţionate urmau să fie distribuite tuturor operatorilor feroviari de călători pe baza contractelor de servicii publice care urmează a fi elaborate în conformitate cu prevederile Regulamentului UE 1370/2007, modificat prin Regulamentul 2338/2016.

Valoarea estimată (la momentul actual) este de 1.707.125.000 lei, fără TVA. Finanţarea proiectului era asigurată prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020, cofinanţarea provenind de la bugetul de stat.

Ultimele Articole