Licitația de trenuri InterCity, boală lungă, moarte sigură. A fost amânată din nou

2 iulie 2020

Autoritatea pentru Refomă Feroviară a amânat încă două săptămâni termenul de depunere a ofertelor pentru achiziția a 20 până la 40 de rame electrice inter – regionale (RE-IR), însă licitația are șanse maxime să fie anulată.

Anunțul a fost făcut pe SEAP, situl național de achiziții publice, iar ofertele trebuiau depuse până la finele lunii iunie. Amânarea vine după ce o instanță de judecată a solicitat Autorității pentru Reformă Feroviară să renunțe la punctarea diferită a ofertelor în funcție de istoricul livrărilor de trenuri al ofertanților, respectiv dacă aceștia au livrat sau nu trenuri pe piața europeană.

Schimbarea sistemului de evaluare în cursul procedurii va putea fi  invocată de către orice particiapnt pentru anularea licitației și va fi argumentul suprem in depunerea unei contestații.

Nici cealaltă licitație a ARF, cea pentru trenuri electrice regionale (RE-R), nu decurge fără probleme. Licitația este suspendată în așteptarea unei decizii a instanțelor de judecată.

Spre deosebire de licitația de trenuri regionale, ARF a decis să majoreze ponderea acestui factor de evaluare (la 10%) însă instanța a eliminat criteriul după o acțiune în instanță a CRRC – Astra Vagoane Arad. În pasul anterior, la CNSC,  asocierii româno-chineză nu i s-a dat dreptate.

Licitația propune achiziţionarea de 20 rame electrice inter-regionale (RE-IR) cu mentenanță de 15 ani, cu posibilitatea de a dubla atât cantitatea, cât și perioada de mentenanță (40 rame,
respectiv 30 de ani de mentenanță), prin acte adiționale la contractul ce urmează a fi semnate. Viteza maximă de deplasare va fi de 160 km/h, iar număr de locuri pe scaune – între 300 și 350
locuri.

Livrarea RE-IR este etapizată, finalizarea achiziției urmând a se face între 25-31 luni de la semnarea contractului, la care se adaugă perioada de mentenanță de 15 ani.
Valoarea totală a proiectului este între 1,31 miliarde lei, fără TVA (contra valoarea a 20 rame, cu 15 ani mentenanță) și 3,71 miliarde lei, fără TVA (pentru 40 rame electrice interregionale, cu 30 ani mentenanță), finanțarea fiind asigurată din contribuția Uniunii Europene prin Programul Operațional Infrastructură Mare și din contribuţia Guvernului. (D.C.)