miercuri, februarie 19, 2025
spot_img

Licitația de trenuri cu hidrogen, anulată a treia oară

Licitația de trenuri cu hidrogen, organizată de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară, a fost anulată marți pentru a treia oară.
Procedura privind achiziția de 12 rame electrice pe bază de pile de combustie cu hidrogen, finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a fost anulată – automat – în sistemul de achiziții publice, SEAP, în condițiile în care nu a fost depusă nicio ofertă, informează ARF.
ARF ține să reamintească unui public exasperat de licitațiile fără sfârșit și fără rezultat ale instituției că „a anulat procedura de licitație anterioară, în data de 07 noiembrie 2023, din cauza neconformității singurei oferte depuse de Asocierea Alstom-Linde Gaz”.
De fapt, licitația a fost anulată nu de două ori, ci de trei ori, prima dată în februarie anul trecut când, ca și acum, nu a fost depusă nicio ofertă. Una dintre cauzele inițiale ale anulării licitațiilor a fost cerința ARF ca furnizorul de trenuri să asigure și serviciile de alimentare cu hidrogen. Ulterior, singurul ofertant interesat a venit în asociere cu un posibil producător de hidrogen, însă disponibilitatea trenurilor sale nu a îndeplinit condițiile ARF.
Trebuie precizat că nici măcar conducerea ARF nu își face prea multe speranțe privind aceste trenuri strecurate nu se știe cum în Programul Național de Redresare și Reziliență. În urmă cu doar câteva luni, Ștefan Roșeanu, președinte ARF, făcea declarații extrem de critice la adresa soluției tehnice a trenurilor cu hidrogen.
„Avem în derulare licitaţia cea mai complicată, cea a trenurilor pe hidrogen. Avem semnale că de data aceasta am lăsat suficient de jos coada, cât să ajungem aproape de ceea ce poate de fapt industria să facă, pentru că ceea ce s-a lăudat industria în 2021 n-are nicio legătură cu realitatea. Şi pentru că este una dintre bornele PNRR, a trebuit să facem compromisuri peste compromisuri. Vă dau un exemplu, cel mai concludent: dacă în toate celelalte licitaţii fiabilitatea pe care noi o cerem este de peste 98%, deci avem punctaj între 98% şi 99,99%, aici a trebuit să scădem cerinţa de fiabilitate la 90% – şi încă primim semnale că s-ar putea ca nici la 90% să nu poată trenurile să fie garantate, pentru că, în realitate, trenuri pe hidrogen, în Occident, au ajuns să stea la gard, deoarece celulele de producţie a energiei electrice nu funcţionau aşa de bine în timpul rece, cum s-a crezut în fazele de prototip”, afirma Ștefan Roşeanu, la un eveniment dedicat infrastructurii de transporturi și logistică.

ARF promite… o nouă strategie

Valoarea totală a proiectului este de 868,91 milioane de lei cu TVA. În acest context, ARF va iniția o nouă consultare de piață, în urma căreia își va stabili strategia viitoare de achiziție a celor 12 rame electrice pe bază de pile de combustie cu hidrogen, spune Autoritatea.
Automotoarele ar fi trebuit utilizate pentru rutele aflate sub contracte de servicii publice, pe liniile neelectrificate (București – Pitești cu extindere până la Slatina și Craiova, București – Aeroportul Henri Coandă, București – Târgoviște, Pitești – Curtea de Argeș), atribuite unor operatori de transport feroviar, în conformitate cu prevederile Regulamentului 1370/2007/CE cu modificările ulterioare și potrivit legislației din România, spunea recent ARF.

IN THE SPOTLIGHT

CEMBRE și AGRISORG: Revoluția Echipamentelor Feroviare Moderne

Performanță, durabilitate și inovație în întreținerea căilor ferate Când vine vorba de eficiență și fiabilitate în construcția și întreținerea căilor ferate, CEMBRE setează noi standarde...

Ultimele Articole