vineri, august 30, 2024
spot_img

BREAKING S-a anulat licitația de tramvaie a STB. Lobby al producătorilor de autobuze

Anul Feroviar European începe cu stângul la București. Pe 31 decembrie, când toată lumea se pregătea de revelion, s-a luat o decizie în detrimentul locuitorilor Capitalei: a fost anulată licitația de tramvaie a STB, care fusese câștigată de o firmă românească. Motivul invocat de conducerea Societății de Transport București este lipsa banilor, însă surse politice vorbesc despre un puternic lobby făcut de producătorii de autobuze. Decizia a fost contestată de câștigătorul licitației.

Adrian Bărbulescu

licitația de tramvaie a STBAnularea licitației nu apare în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), unde procedura figurează în continuare ca fiind ”în desfășurare”. În schimb, pe site-ul Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) este postată o informație privind o contestație depusă pe 12 ianuarie 2021 (marți) de către câștigătorii licitației, în contradictoriu cu Societatea de Transport București STB SA.

licitația de tramvaie a STB noul director general al STBDirectorul general al STB, Mihai Petcu (foto dreapta), a confirmat pentru Club Feroviar faptul că licitația a fost anulată. ”A fost anulată din lipsă de fonduri. Noi, STB nu avem bani, dacă nu suntem prinși pe lista de investiții de la Primărie. Această achiziție nu a fost prinsă deloc anul trecut”, a declarat el.

Întrebat de unde știe dacă în acest an investiția nu va fi inclusă pe lista obiectivelor finanțabile de Primăria Municipiului București, din moment ce bugetul Capitalei nu a fost aprobat, nefiind gata nici cel național, Mihai Petcu a evitat să răspundă.

Licitația de tramvaie a STB, disputată de producători români

Pe 31 iulie 2020, Electroputere VFU asociată cu Reloc SA a câștigat licitația de furnizare a 40 de tramvaie, cu posibilitatea de achiziție a încă 60 de tramvaie de 18 metri, organizată de STB SA.

Licitația, lansată în 2019, avea o valoare estimată cuprinsă între 307,6 milioane de lei (corespunzător unui număr de 40 de tramvaie) și 769 milioane de lei (100 de tramvaie). Desemnarea asocierii drept câștigătoare a avut loc imediat după ce Autoritatea Națională de Achiziții Publice (ANAP) și-a dat acceptul pe procedura de evaluare și desemnare a câștigătorilor. Elecroputere VFU a concurat la licitație cu asocierea Astra Vagoane Călători – Atelierele CFR Grivița – CRRC China.

Finanțarea ar putea fi asigurată prin PNRR

autostrăzi prin PNRRLicitația STB nu ar fi trebuit anulată atât timp cât – așa cum am menționat mai sus – bugetul pe acest an al Bucureștiului nu este încă aprobat și nu au fost căutate alte surse de finanțare.

Una dintre acestea, cea mai la îndemână, de altfel, este Mecanismul European de Redresare și Reziliență, care a fost adoptat în urmă cu două zile de comisiile de specialitate ale Parlamentului European. La București, Planul Național de Redresare și Reziliență, care trebuie să precizeze obiectivele de investiții pentru care se cere finanțare europeană, a fost adoptat pe vremea când la Palatul Victoria se afla Guvernul condus de Ludovic Orban și, în plus, era și campanie electorală. Cum în campanie românul este de fiecare dată momit cu kilometri de autostradă, în PNRR au fost incluse și mai multe proiecte rutiere, alături de cele feroviare sau de metrou.

Acum, Planul trebuie refăcut, după cum a semnalat săptămâna trecută noul ministru al Fondurilor Europene, Cristian Ghinea. Întrebat dacă există şansa ca planurile României să fie acceptate la Bruxelles aşa cum sunt ele formulate acum, Cristian Ghinea a răspuns negativ: ”În acest moment nu, pentru că nu respectă aceste… Comisia ar fi în imposibilitate tehnică să le accepte. O să se uite: Ia, din ce aţi pus voi acolo, 37% este verde? Nu! Nu putem să acceptăm, pentru că e ilegal, e un regulament european care trebuie respectat (…) Autostrăzi nu e verde, dar CFR-ul e verde”.

Lobby din partea producătorilor de autobuze, pentru a fi anulată licitația de tramvaie a STB

Metroul de suprafață din București reevaluarea licitației pentru tramvaie investiții în linii de tramvai
Nicușor Dan nu-i răspunde la telefon nici lui Ciprian Ciucu

Și tramvaiele sunt la fel de ”verzi”, deci ar putea fi finanțată achiziția lor din bani europeni, în locul autostrăzilor și al drumurilor expres. Asta dacă ar exista voință politică în acest sens. Din toate datele însă, aceasta nu există.

Mai mult, surse din cadrul majorității PNL-USR PLUS-PMP din Consiliului General al Municipiului București, care au dorit să-și păstreze anonimatul, au dezvăluit pentru Club Feroviar că anularea licitației de tramvaie a STB s-a făcut la presiunea grupurilor de lobby ale producătorilor internaționali de autobuze.

Primarul general Nicușor Dan a refuzat să comenteze această speță. Contactat de Club Feroviar, Stelian Bujduveanu (PNL), viceprimarul responsabil de Transport, a spus într-o primă fază că trebuie să se intereseze la STB și că va reveni cu o declarație. Apoi, nu a mai fost de găsit.

Numit de Gabriela Firea și avansat de Nicușor Dan, Mihai Petcu provine din zona auto

deraieri la STB tramvai nou în București covid în microbuze licitația pentru tramvaie autobuze pe linia de tramvai investiții în linii de tramvai STB după 15 mai reorganizarea companiilor municipale mai puține tramvaie în București Gabriela Firea și Traian Băsescu Firea îi dă replica lui Ludovic Orban transport public gratuit licitația pentru tramvaie tramvaie turcești la BucureștiMihai Petcu a făcut parte din fostul Consiliu de Administrație al STB, numit pe vremea majorității PSD în CGMB, la recomandarea fostului primar Gabriela Firea. Apoi, el a fost avansat în funcția de director general al societății de către noua administrație, bazată pe majoritatea PNL-USR PLUS-PMP, în care primar general este Nicușor Dan.

O simplă lectură a CV-ului său postat pe site-ul STB ne arată că actualul director general, membru al PMP, a lucrat aproape toată viața în domeniul auto. El a fost, pe rând, director general și administrator la Key Account Refinish Services – KARS (importator de produse și sisteme de vopsire premium pentru industria auto), director național de vânzări la FMS Fleet Management Services, coordonator de vânzări leasing operațional la Hertz Lease, specialist vânzări flote auto la Rădăcini Motors, agent de turism și închirieri mașini la Albatross Travel și specialist vânzări flote auto la Gold&Platin Autocenter.

Tramvaiele de la Pașcani, construite cu tehnologie americană

tramvai nou în BucureștiTehnologia tramvaiului produs la Pașcani este realizată de o companie americană, iar Electroputere VFU a investit deja în acest proiect peste 20 milioane de euro.

Vehiculul ce trebuie livrat STB este dotat cu ultima tehnologie de detectare a obstacolelor, astfel încât tramvaiul să poată frâna în siguranță în caz de intrare a unui pieton sau a unei mașini în perimetrul de siguranță. De asemenea, tramvaiele sunt dotate cu camere de supraveghere video care vor putea număra pasageri și au instalația de climatizare asistată cu ozonificare, ce va putea să elimine virușii și bacteriile, protejând astfel călătorii (un tip de instalație de climatizare care se regăsește și pe stația spațială). Condițiile pentru vatman sunt și ele de ultimă generație: ergonomia scaunului și dispunerea comenzilor sunt concepute astfel încât să ușureze manevrabilitatea conducătorului vehiculului.

IN THE SPOTLIGHT

Recalcularea pensiilor: Ce riscă mecanicii de locomotivă pensionari care lucrează la privat

Recalcularea pensiilor tuturor românilor este în curs, iar deciziile au început să le fie livrate pensionarilor prin Poșta Română. Numai că așteptările au fost...

Ultimele Articole