Noua licitație de rame a ARF. Cine este avantajat?

6 aprilie 2020

Modificările aduse de Autoritatea pentru Reformă Feroviară sistemului de punctare a ofertelor la licitația de rame electrice inter-regionale RE-IR naște întrebarea: pe cine favorizează acestea? Cine sunt cei avantajați? Competitorii europeni sau producătorii chinezi?

Doru Cireașă

Licitația de rame a ARF

Deși a susținut că beneficiază de asistența BEI-PASSA la achiziția de material rulant destinat transportului feroviar de călători, atât regional (ramele RE-R), cât și inter-regional (ramele RE-IR), Autoritatea pentru Reformă Feroviară pare a trăi în incertitudine în ceea ce privește modalitatea potrivită de selecție a câștigătorului.

Să fie prețul elementul definitoriu sau omologarea ramei? Să se ia în calcul consumul energetic încă de la bun început sau doar ulterior, după atribuirea contractului? Acestea par a fi întrebări la care ARF nu a găsit răspunsuri definitive, fapt pentru care la noua licitație factorii de ponderare a punctajelor date pe oferte au fost modificați. Aceasta cu toată valoroasa asistență tehnică primită din partea experților BEI -PASSA.

Ce s-a schimbat la licitația de rame a ARF? Cine este avantajat

Răspunsul este cam totul (vezi tabel). Prețul la noua licitație contează doar 65%, față de 80% la licitația de rame RE-R. Existența omologării ramei a crescut ca importanță de la 3% la 10%, în timp ce termenul de livrare a primei rame pentru care se va obține punctaj maxim a crescut de la 18 luni la 20 de luni.

Și punctajul acordat la acest factor a crescut de la 3% la 6%. Inexplicabil însă, termenul de livrare a întregii cantități pentru obținerea punctajului maxim a fost scăzut la 25 de luni, de la 32 de luni la ramele RE-R. Deci dacă la prima licitație existau 14 luni între termenul de livrare a primei rame și cel al întregii cantități, acum perioada a fost scăzută masiv, la doar cinci luni. Consumul energetic nu mai contează în mod direct. Dacă prima dată era băgat în preț alături de costul de mentenanță, acum producătorul trebuie să respecte o marjă de 8% față de consumul declarat. Pentru o depășire de 20% depășire, contractul este anulat.

Cum influențează modificările principalii competitori

Schimbările aduse au efecte complexe asupra ofertelor, neputând spune că pachetul favorizează producătorii asiatici sau cei europeni. Club Feroviar a consultat câțiva experți în domeniu, iar părerile acestora sunt împărțite.

Ceea ce dezavantajează producătorul chinez CRRC (numărul 1 mondial) este scăderea ponderii prețului, de la 80% la 65%. Unii experți spun că cele 10 – 15 puncte nu pot fi recuperate de către aceștia, dar alții afirmă că, date fiind mecanismele centralizate ale economiei Chinei, sunt posibile scăderi aproape oricât de mari ale prețurilor ofertate.

Avantaj europeni, ponderea mai mică a prețului

Legislația achizițiilor publice din România are prevederi referitoare la prețurile neobișnuit de scăzute (cazuri în care competitorilor li se cer lămuriri), dar nu este clar dacă se și aplică.

Tot dezavantajați ar fi producătorii chinezi și de lungirea termenului de livrare a primei rame de la 18 luni la 20 de luni. La prima licitație CRRC a oferit cele mai scurte termene de livrare, fapt contestat de competitorii europeni.

Aceasta deoarece cele două luni pot oferi un respiro producătorilor europeni ce au capacități de producție mai mici. Este de neînțeles de ce nu se acceptă punctarea termenelor de livrare a primei rame mai mici de 20 de luni, dacă ARF tot dorește să se intre în licitație cu rame omologate, spun unii experți.

Avantaj CRRC, capacitățile de producție mari

Chinezii își păstrează prima șansă, spun însă alți specialiști consultați. Prețul scăzut, factor mai puțin important acum și punct forte al producătorilor asiatici, le poate asigura în continuare supremația.

Europenii reușesc mai greu să se încadreze în termenele de livrare strânse, căci capacitățile CRRC sunt de 10 ori mai mari decât ale oricărui alt competitor european. Contractul poate fi derulat doar declarativ de către CRRC și faptic de către numeroasele filiale chineze de profil.

În plus garniturile trebuie proiectate de la zero, căci sunt solicitări speciale de confort interior etc. Nu în ultimul rând, ca urmare a faptului că în proporție de 80% noua documentație și noul produs seamănă cu cel vechi (ramele RE-R), costurile fixe la fabricarea RE-IR vor fi mai mici pentru cel care va câștiga prima licitație, cea pentru rame RE-R. Reamintim că prima șansă în licitație a avut-o la ARF compania chineză CRRC.

”Șansele sunt egale, dar va interveni partea de livrare și prețul”, opinează un expert consultat de CF în legătură cu licitația de rame a ARF.