Licitația de 49 de tramvaie a Ministerului Dezvoltării, disputată de firme din România, Polonia , Ucraina și Turcia

18 ianuarie 2021

Cinci firme est-europene își dispută licitația cu o valoare estimativă de aproape 400 milioane de lei, organizată de Ministerul Lucrărilor Publice și Dezvoltării.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Licitația de 49 de tramvaie a Ministerului Dezvoltării disputată de firme din România Polonia Ucraina și Turcia

Firmele interesate de achiziția celor 49 de tramvaie sunt Astra Vagoane Arad (România), PESA Polonia, Durmazalar și Bozankaya din Turcia, precum și Tatra – Yug Ucraina, potrivit informațiilor furnizate recent pe situl public de achziții.

Tramvaiele vor avea o lungime de 18 metri, iar valoarea estimativă a licitației este de 392 milioane lei, fără TVA.

Mijloacele de transport sunt destinate astfel: Botoșani 9 unități, Brăila 10 unități, Galați 10 unități și Ploiești 20 de unități.

Ofertele au putut fi depuse până pe data de 14 ianuarie 2021, potrivit unei erate publicate în Sistemul Public de Achiziții. Termenul de depunere a ofertelor a fost prelungit de mai multe ori, ultima dată la începutul acestui an.

Ce fel de tramvaie vrea Ministerul Dezvoltării

Tramvaiele trebuie să aibă podea 100% coborâtă pe toată suprafața disponibilă pentru pasageri, să fie acționate în curent alternativ, cu echipamente electronice de putere și comandă cu microprocesor, cu recuperare de energie la frânare, cu viteza maximă de circulație de 70 km/oră, reglabilă, limitată electronic la 50 km/oră. Alimentarea tramvaielor se va realiza de la firul aerian existent (conductor de cupru cu secțiunea de 100 mm), prin intermediul unui pantograf.

Durata de viață a tramvaielor trebuie să fie de cel puțin 30 ani (8 ani fără reparații generale), timp în care pe baza măsurilor luate împotriva coroziunii, cu ocazia lucrărilor de reparații generale, nu va fi necesară demontarea amenajărilor interioare.

Tramvaiele trebuie să fie formate din module unite între ele prin burdufuri etanșe care să asigure o legătură elastică între caroseriile modulelor și să fie propulsate prin intermediul boghiurilor motoare.

Tramvaiele trebuie să aibă minimum trei uși duble de serviciu comandate electronic și acționate electric, cu lățimea minimă de 1000 mm, pentru urcarea și coborârea călătorilor, accesibile pe partea dreaptă a tramvaiului în direcția de mers.

În plus față de cele trei uși duble, tramvaiele pot avea și uși simple (uși cu o singură foaie), respectiv prima ușă din partea din față lângă cabina vatmanului, respectiv ultima ușă, din partea din spate a tramvaiului lângă postul de conducere suplimentar pentru mersul în spate, ambele variante constructive fiind acceptate de către achizitor.

Ușile vor fi prevăzute cu sistem de siguranță antistrivire, cu buton de precomandă a deschiderii ușilor în stații, atât din interior, cât și din exterior, respectiv cu buton pentru deschiderea ușilor în caz de urgență. Tramvaiele trebuie să nu permită deplasarea cu ușile deschise cu excepția cazurilor în care acesta funcționează în regim de avarie cu viteză redusă și fără călători.

Tramvaiele trebuie să aibă o capacitate de transport totală de minimum 100 de locuri, respectiv 6 persoane/m2 (calculate la 0,167 m2/călător în picioare) din care minimum 32 pe scaune fixe, nerabatabile, din care minimum 6 accesibile din low floor, plus vatmanul.

Tramvaiele trebuie să fie echipate cu instalație de aer condiționat, instalație de încălzire corespunzătoare pentru sezonul rece, instalație de evacuare a aerului viciat, sistem de numărare a călătorilor, cu instalație audio-video în interior, anunțuri vocale exterioare în stații pentru persoanele cu dizabilități de vedere, instalație electrică a echipamentelor de ticketing, instalație de informare a călătorilor atât la interior, cât și la exterior.

Tramvaiele trebuie să fie echipate cu echipament wireless pentru emisia și recepția semnalelor privind funcționarea și modificările intervenite în exploatare (echipamentul trebuie să permită descărcarea datelor de exploatare și funcționare a tramvaielor). Tramvaiele trebuie să fie dotate cu echipament care să nu permită plecarea din stațiile de parcurs cu ușile deschise, echipament pentru comanda automată a schimbării macazurilor, echipament care să permită furnizarea de internet wireless în compartimentul pentru călători, echipament pentru monitorizare și urmărire prin GPS de către dispeceratele pentru tramvaie etc.

Sistemul de ticketing și sistemul GPS/management al flotei vor fi compatibile cu sistemele existente la fiecare utilizator, dacă acestea există.