miercuri, mai 1, 2024
spot_img

EXCLUSIV. La CFR Călători lenjeria se spală ”în familie”. Trenurile estivale, în pericol

De mai bine de o lună, lenjeria de la vagoanele cușetă și de dormit ale CFR Călători se spală ”în familie”, mai exact la reviziile de vagoane. Contractul încheiat anul trecut cu o firmă specializată a expirat, iar licitația pentru încheierea unui nou a fost contestată, așa că semnarea s-a făcut abia săptămâna trecută. Între timp, și contractul de spălare a lenjeriei de pat pentru trenurile estivale este în pericol, pentru că licitația a fost lansată târziu.

Precedentul contract pentru spălarea lenjeriei de pat și a prosoapelor de la vagoanele de dormit și cușetă și a fețelor de masă de la vagoanele restaurant și bar ale operatorului feroviar de stat a expirat pe 13 martie 2024. Însă problemele în derularea acestui acord-cadru pe un an au început să apară încă de la începutul lunii trecute.



Lenjeria de la vagoanele cușetă și de dormit, spălată de ceferiști

În consecință, responsabilii CFR Călători au recurs la o soluție de avarie, și anume ca lenjeria să fie spălată de către ceferiști, la reviziile de vagoane de la Iași, Baia Mare, Galați, Oradea sau Craiova. Numai că una e să speli un cearșaf sau o față de pernă pentru locuința proprie și alta e să faci acest lucru pentru zeci de vagoane cu sute de cabine și multe paturi. Lenjeria de la vagoanele cușetă și de dormit era spălată, însă mai apoi trebuia și uscată și călcată, lucru greu de realizat într-o revizie de vagoane, oricât și-ar fi dat silința ceferiștii.

Drept urmare, cearșafurile erau trimise prin toată țara, de colo-colo, și nu de puține ori ajungea nespălată corespunzător, cu pete, sau chiar jilavă. Reviziile de vagoane au cu totul alt rol, nu de a spăla, usca și călca lenjeria, neavând dotarea tehnică, logistică și spații de spălare, uscare și facilități de călcare, unde mai pui lipsa personalului specializat. În multe cazuri, călătorii s-au revoltat și le-au cerut socoteală însoțitorilor de la vagoanele de dormit sau cușetă, chiar dacă aceștia nu aveau nicio vină.



CFR Călători susține că situația este sub control

Am întrebat conducerea CFR Călători în ce stadiu se află contractele încheiate de societate cu firme specializate pentru spălarea lenjeriei de la vagoanele de dormit și cușetă, câte contracte au expirat în momentul de față și nu au fost încheiate altele, cum se face în aceste cazuri spălarea lenjeriei și de ce s-a ajuns în această situație.

Răspunsul primit a fost oarecum incomplet, iar după ce-l vom prezenta vom explica și de ce. „Toate procedurile de achiziții derulate de către CFR Călători sunt publice și se realizează transparent conform reglementărilor legislative în vigoare. Urmare a unei proceduri de achiziţie a serviciului de spălare lenjerie dormitor şi cuşetă a fost încheiat contractul de spălare lenjerie dormitor şi cuşetă pentru Revizia de Vagoane Griviţa. De asemenea, pentru perioada sezonului estival, la Revizia de Vagoane Mangalia a fost iniţiată procedura de achiziţie a serviciului de spălare lenjerie dormitor şi cuşetă. Astfel că acestea sunt practic singurele contracte necesare pentru buna desfăşurare a serviciului de spălare lenjerie dormitor şi cuşetă”, susține CFR Călători.

Licitație contestată și atribuită după cinci luni

Să vedem acum cum stau de fapt lucrurile, pe baza datelor oficiale. Pe 4 noiembrie 2023, în sistemul electronic de achiziții publice era publicat anunțul de licitație cu titlul ”Servicii de spălătorie a lenjeriei de pat (cearceaf plic, cearceaf pat şi faţă de pernă), pilotelor, pernelor, feţelor de masă, naproanelor şi prosoapelor cu care sunt dotate vagoanele de dormit, cuşetă, bar şi restaurant în Revizia de Vagoane Bucureşti Griviţa”. Valoarea totală estimată era cuprinsă între 274.580,45 și 3.320.880,80 lei, puțin mai mică decât a precedentului contract, încheiat cu firma Textilservice Miettex SRL.

La termenul limită, în data de 11 decembrie 2023, au fost primite nu mai puțin de cinci oferte, printre care și cea a companiei care presta deja serviciul pe baza contractului aflat însă în vigoare la acea dată. Câștigătoare a fost desemnată firma bucureșteană Direct Retail Distribution (care are ca obiect principal de activitate ”Intermedieri în comerțul cu produse diverse”, nicidecum curățătorie), fapt ce a stârnit revolta celor de la Textilservice Miettex SRL, care au depus contestație pe 9 februarie 2024.

Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a analizat speța, a deliberat, iar pe 11 martie 2024 a emis Decizia prin care respingea contestația celor de la Textilservice Mietttex. În urma acestei decizii, pe 2 aprilie 2024 (fix în urmă cu o săptămână) a fost publicată decizia de atribuire către Direct Retail Distribution.

La mare, cu cearșafurile murdare

În cele din urmă, situația s-a rezolvat la nivel național și în condiții de extrasezon. Numai că sezonul estival și lansarea Trenurilor Soarelui, dinspre marile orașe ale țării către litoral, se apropie cu pași repezi.

Așa cum am văzut, conducerea CFR Călători ne-a asigurat că ”pentru perioada sezonului estival, la Revizia de Vagoane Mangalia a fost iniţiată procedura de achiziţie a serviciului de spălare lenjerie dormitor şi cuşetă”. Într-adevăr, în SEAP a fost publicat, pe 14 martie, anunțul de licitație cu titlul ”Servicii de spălătorie a lenjeriei de pat (cearceaf plic, cearceaf pat şi faţă de pernă), cu care sunt dotate vagoanele de dormit și cuşetă în Revizia de Vagoane Mangalia”. Contractul care se vrea a fi încheiat pentru o perioadă de trei luni are o valoare totală estimată de 467.200 de lei, echivalentul a aproape 95.000 de euro.

Până aici, toate bune și frumoase. Însă, potrivit informațiilor din SEAP, ofertele trebuie să fie depuse până la data de 14 aprilie 2024 și trebuie să rămână valabile până pe 18 august, adică pe la finele sezonului estival. Evaluarea de calificare și tehnică, precum și cea financiară a ofertelor are ca dată limită 18 iulie 2024, mult după punerea în circulație a Trenurilor Soarelui. Și dacă vor mai exista și contestații, așa cum s-a întâmplat în cazul licitației ce viza Revizia de Vagoane Grivița, contractul ar putea fi semnat abia prin toamnă, când nu va mai fie nevoie, pentru că lumea a fost deja la mare și se pregătește de pus murături.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC 25 de ani: Basm/Real. Ţinta comună – Realizarea proiectului

ARIC a organizat ieri, 18 aprilie, o Conferință aniversară la hotel Novotel București pentru a celebra 25 de ani de la înfiinţare. Evenimentul, intitulat „Basm/Real...

Ultimele Articole