Legea bugetului aduce concedieri la societățile de cale ferată

19 februarie 2021

O prevedere strecurată de Guvern în legea bugetului de stat pe acest an nu va putea fi respectată fără a se recurge la concedieri la societățile de cale ferată în pierdere și la Metrorex, avertizează sindicatele.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

concedieri la societățile de cale ferată greva spontană la SCRL

Conducerile companiilor de cale ferată și de metrou vor fi obligate să recurgă în 2021 la concedieri într-un număr ce ar ajunge la mii de persoane pentru a respecta decizii ale Guvernului strecurate în proiectul legii bugetului de stat.

Prevederea în cauză obligă companiile să mențină fondurile salariale la nivelul începutului anului trecut, dacă acestea au pierderi. Practic, în situația în care cheltuielile de personal au crescut anul trecut, fie datorită unor creșteri salariale acordate, fie datorită majorării numărului de personal, anul acesta vor trebui să se reîntoarcă la nivelul de la începutul lui 2020.

„La CFR SA și CFR Călători s-au acordat majorări de 5% la 1 decembrie 2020. La Metrorex s-au angajat câteva sute de oameni odată cu deschiderea Magistralei 5 pentru exploatarea acesteia”, spune Iulian Măntescu, lider sindical la calea ferată.

Din această situație există două ieșiri. Fie se micșorează salariile și se păstrează personalul, fie se disponibilizează o parte a acestuia și se păstrează salariile, explică el. Măntescu crede că se va ajunge la a doua soluție, căci pentru management este mai simplă. Dacă salariile ar scădea, există riscul ca angajații să dea în judecată companiile. În cazul disponibilizărilor, lucrurile par mai „simple”. Cei trimiși acasă sunt buni plecați și gata.

Concedieri la societățile de cale ferată. ”Scapă” doar CFR Marfă

Singurii care ”scapă” de concedieri sunt angajații CFR Marfă, unde nu au avut loc majorări de salarii și nici angajări.

Însă acolo problemele sunt mult mai grave, în condițiile obligativității de a returna ajutorul de stat primit de societate la privatizarea eșuată din 2013.

 

Cum arată articolul Guvernului

Articolul în cauză este numărul 46, aliniatul 3.

Art. 46. – (1) Pentru anul 2021, operatorii economici cărora li se aplică prevederile art. 9 alin. (1) lit. b) și alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările și completările ulterioare, pot prevedea, în bugetul de venituri și cheltuieli, majorarea cheltuielilor de natură salarială față de nivelul programat în ultimul buget de venituri și cheltuieli aprobat conform prevederilor legale, astfel: (…)

  • (3) Operatorii economici menționați la alin. (1) care au realizat pierderi și/sau plăți restante la data de 31 decembrie 2020, nu pot prevedea în bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul 2021 creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestora, determinate ca urmare a acordării unor creșteri salariale și/ sau a numărului de personal în anul 2020”.

Recent, ministrul Drulă spunea că Metrorex a suplimentat numărul de salariaţi cu 1300. Aceasta s-a întâmplat într-un an în care s-au deschis nouă stații de metrou și peste șapte kilometri de cale ferată.

Disponibilizările sunt cu atât mai probabile cu cât ministrul Transporturilor Cătălin Drulă a solicitat companiilor feroviare planuri de reorganizare până în jurul datei de 26 ianuarie, după cum a explicat aici Club Feroviar. Aceste planuri cel mai probabil vor include disponibilizări.

La Minister cheltuielile cu salariile cresc cu 30%

Este însă neclar de ce la nivelul Ministerului Transporturilor nu au loc economii suplimentare la capitolul cheltuielor salariale. Intr-un articol de zilele trecute am explicat cum cheltuielile cu salariile ar putea crește cu 30%, sume care vor merge la o treime din personalul Ministerului care încasează spor de utilizare a fondurilor europene. Practic, se ajunge ca un director în Minister, responsabil de aceste fonduri, să încaseze lunar net sume ce pot depăși 15.000 lei, peste orice salariu de la calea ferată.