Chiar dacă în ultima perioadă ploile au cam tulburat apele turismului pe litoral, sezonul estival 2020 a început. Club Feroviar îți prezintă cum ajungi cel mai bine la mare cu trenul, din punctul de vedere al duratei călătoriei, al orelor de plecare și sosire și al prețului. Asta în condițiile în care începând de anul trecut CFR Călători nu mai are monopolul transportului feroviar spre sudul litoralului.
Adrian Bărbulescu
Din sezonul estival 2019, doi operatori feroviari privați au introdus trenuri directe pe relația București-Mangalia, punând astfel capăt monopolului societății feroviare de stat. Este vorba de Regio Călători și Astra Trans Carpatic, care au început să opereze trenuri directe Brașov-Mangalia, respectiv București-Mangalia.
La mare cu trenul privat. Regio Călători a luat caimacul de Rusalii
Cei doi operatori revin și în acest sezon pe ruta respectivă, cu oferte îmbunătățite. De cealaltă parte, și CFR Călători a anunțat punerea în circulație a Trenurilor Soarelui 2020.
Primele garnituri care au început să circule către sudul litoralului au fost cele operate de brașovenii de la Regio Călători. Automotoarele lor fac deja curse zilnice Brașov-Mangalia, începând de vinerea trecută, 5 iunie. Astfel, societatea privată a valorificat o oportunitate pe care CFR Călători a ratat-o: weekend-ul prelungit de Rusalii, când cea mai aglomerată stațiune a fost Vama Veche, accesibilă cu trenul până la Mangalia, după care călătoria continuă cu autobuzul.
Primele Trenuri ale Soarelui 2020 circulă începând de sâmbătă
De sâmbăta asta, 13 iunie, în scenă intră și CFR Călători, cu primele Trenuri ale Soarelui. Deocamdată, vor fi disponibile din București doar trenuri de lung parcurs, care au ca puncte de plecare orașe din vestul și centrul țării, astfel:
IR 1924 03:14 București Nord 08:05 Mangalia (”Trenul Tineretului” vine de la Sibiu, plecare 18:28)
IRN 1922 06:25 București Nord 10:43 Mangalia (vine de la Arad, plecare 18:00 în ziua anterioară)
IRN 1942 06:50 București Nord 11:08 Mangalia (vine de la Baia Mare, plecare în ziua anterioară la 17:52)
IRN 1946 08:20 București Nord 12:31Mangalia (vine de la Satu Mare, plecare 17:00 în ziua anterioară)
IRN 1996 08:50 București Nord 12:59 Mangalia (vine de la Timișoara Nord, plecare 22:20 în ziua anterioară; la Caransebeș se atașează vagoane de la Reșița Sud).
Trenul Tineretului, ideal pentru cei care vor să ajungă la malul mării la prima oră
O primă observație: toate aceste garnituri au de obicei întârzieri la sosirea în Gara de Nord din București, așa că poți să ai surpriza să te duci la gară cu un sfert de oră înainte de plecarea programată a trenului, dar să fii nevoit să mai aștepți vreo două ore. Singura excepție o face Trenul Tineretului, care, statistic vorbind, pe baza experienței din anii trecuți, se ține de program.
De altfel, acest tren este ideal pentru cei care vor să ajungă la malul mării la primele ore ale dimineții. Un inconvenient este reprezentat de materialul rulant, garnitura fiind compusă din vagoane etajate, cu un grad mai scăzut de confort. În treacăt fie spus, până în urmă cu câțiva ani el circula în regim de Regio Expres, și tariful fiind mai mic. Trenul a fost tarifat la nivel de InterRegio odată cu introducerea călătoriilor gratuite pentru studenți. Prețul unui bilet București-Mangalia este de 66 de lei.
La mare cu trenul. Cel mai repede ajung garniturile operatorilor privați
Din punctul de vedere al duratei călătoriei, cel mai bine se poziționează trenurile private, care sunt automotoare diesel ce nu trebuie să piardă vremea pentru schimbarea tracțiunii la Constanța.
Astra Trans Carpatic, care începe să circule până în sudul litoralului de pe 18 iunie, ajunge la Mangalia în doar trei ore și 26 de minute (plecare 8,00, sosire 11,26). Prețul biletului este tot de 66 de lei.
Ceva mai ieftin, doar 54 de lei, este biletul la trenul operat de Regio Călători, care pleacă din București Băneasa la 10,15 și ajunge la Mangalia la 13,30. Tariful mai mic este explicat de faptul că garnitura circulă în regim Regio, nu InterRegio, precum celelalte.
Trenurile Soarelui 2020, etapa a doua
Începând cu data de 27 iunie, intră în circulație a doua șarjă de Trenuri ale Soarelui operate de CFR Călători. Numărul garniturilor se majorează, fiind introduse trenuri și din București Băneasa (cele care vin din țară).
Astfel, vom avea din București Nord următoarele trenuri:
IR 1924 03:14 București Nord 08:05 Mangalia (vine de la Sibiu, plecare 18,28 în ziua anterioară)
IRN 1922 06:25 București Nord 10:43 Mangalia (vine de la Arad, plecare 18,00 în ziua precedentă)
IR 1983 07:00 București Nord 11:03 Mangalia
IR 1994 08:15 București Nord 12:26 Mangalia (vine de la Craiova, plecare 4,15)
Din București Băneasa avem spre litoral:
IRN 1944 04:36 București Băneasa 08:52 Mangalia (vine de la Satu Mare, plecare 13,20 în ziua precedentă, și primește la Dej Călători vagoane de la Cluj Napoca – plecare la 16,30 în ziua precedentă, iar la Deda vagoane de la Târgu Mureș – plecare la 19,05 în ziua anterioară).
IRN 1992 05:01 București Băneasa 09:23 Mangalia (vine de la Timișoara Nord, plecare 18,22 în ziua anterioară, și la Caransebeș primește vagoane de la Reșița Sud – plecare 18,05 în ziua precedentă, iar la Craiova – vagoane de la Deva, plecare 19,15 în ziua anterioară)
IRN 1932 05:22 București Băneasa 09:53 Mangalia (vine de la Oradea, plecare 16,24 în ziua precedentă)
IR 1983 07:10 București Băneasa 11:03 Mangalia (vine de la București Nord, plecare 7,00)
Greșeala pe care o face CFR Călători de ani de zile
De remarcat faptul că CFR Călători persistă în aceeași eroare de ani buni. Și anume, dacă vrei să te duci de la București la Mangalia după ora 11,03 nu mai ai niciun tren direct. Așa că dacă ai scăpat de la muncă mai devreme vineri după-amiaza devine destul de complicat să ajungi la Eforie, Costinești, Neptun, 2 Mai sau Vama Veche, unde vrei să-ți petreci weekend-ul.
Ce-i drept, pentru trenurile care pleacă din București Nord la 14,00, respectiv 16,00 (IR 1583, respectiv IR 1683) au fost asigurate legături cu trenuri Regio la doar 5-6 minute după sosirea în Gara Constanța. Însă se creează un disconfort din cauza faptului că trebuie să te muți la alt peron pentru a schimba garnitura, când ai fi putut să-ți continui călătoria în același vagon. De menționat faptul că, nu mai devreme de acum șapte-opt ani, cele două garnituri circulau direct București-Mangalia, iar ulterior traseul lor a fost limitat la Constanța.
Cât privește IR 1585, cu plecare din București Nord la ora 17,00, legătura cu trenul Regio spre Mangalia nu mai este deloc bună. El sosește la Constanța la 19,23, iar garnitura spre Mangalia (R8807) pleacă la 20,18. Numeni nu va sta aproape o oră să aștepte legătura în gară, ci se va duce la autobuz sau microbuz. Bani pierduți pentru operatorul feroviar de stat.