EXCLUSIV Ceferiștii, mai harnici ca drumarii în 2020. Km de cale ferată modernizată vs km de autostradă

14 ianuarie 2021

Ceferiștii au fost mai harnici ca drumarii anul trecut. Asta reiese din centralizarea numărului de km de cale ferată modernizată care au fost finalizați și recepționați în 2020, realizată de CFR SA la solicitarea Club Feroviar, în comparație cu realizările similare în ceea ce privește lungimea sectoarelor de autostradă la care s-a tăiat panglica anul trecut. De asemenea, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a avansat și o estimare în ceea ce privește numărul de km la care va fi gata modernizarea în cursul acestui an.

Adrian Bărbulescu

km de cale ferată modernizată
FOTO Asociația Pro Infrastructură

În anul 2020 au fost reabilitați și recepționați 71,88 km de linie de cale ferată, din care 42,26 km pe secțiunea Vințu de Jos-Simeria și 29,62 km pe secțiunea Micăsasa-Ațel.

Contractul de execuţie a lucrărilor pe secţiunea Vințu de Jos-Simeria a fost semnat în decembrie 2013, cu o valoare de 1.350.523773,99 lei, fără TVA. Termenul contractual de finalizare a lucrărilor a fost de 30 de luni de la ordinul de începere a serviciilor. Întârzierile au fost generate de exproprieri suplimentare, descărcare arheologică și relocarea de conducte magistrale de gaz în zona Turdaș.

Pe de altă parte, contractul de execuţie a lucrărilor pe secţiunea Micăsasa-Ațel a fost semnat în mai 2012, cu o valoare de 926.897.432,95 lei, fara TVA. Termenul contractual de finalizare a fost de 36 de luni de la ordinul de începere a lucrărilor. Întârzierile au fost generate de exproprieri suplimentare și relocarea de utilităţi, precizează CFR SA, care amintește că tot anul trecut au fost construiți 2,9 km de linie de cale ferată nouă, reprezentând racordul de linie CF la Terminalul T1, Aeroport Internațional Henri Coandă București.

Trăgând linie, anul 2020 s-a încheiat cu 74,78 km de cale ferată modernizată sau nou construită.

Doar 60,6 km de autostradă inaugurați în 2020

km de cale ferată modernizată lucrări la autostrada Sebeș-Turda Lucrările la autostrada Sebeș-TurdaPe partea rutieră, lucrurile au stat mai prost decât la capitolul feroviar. Chiar dacă a fost cel mai bun an din ultimii șapte la acest capitol, 2020 a adus inaugurarea a doar 60,6 km de autostradă.

Tronsoanele deschise traficului în 2020 sunt următoarele:

– A3 Biharia – Borș – 5,3 km

– A3 Iernut – Chețani – 18 km (17km + 1 km nod Chețani)

– A7 VO Bacău – 16 km

– A10 Sebeș – Turda Lot 1 – 15 km (din 17 km)

– A3 Rășnov – Cristian – 6,3 km (+3,5 km drum de legătură).

33 km de cale ferată modernizată în 2021. Un tronson început pe vremea lui Emil Boc

lucrările la metroul din Cluj-Napoca studiul pentru metroul din ClujÎn ceea ce privește anul 2021, CFR SA estimează că vor fi recepționați 33,02 km de linie de cale ferată modernizată pe secțiunea Coșlariu-Vințu de Jos. Contractul de execuție a lucrărilor, cu o valoare de 729.855.506,35 lei, fără TVA, a fost semnat în luna noiembrie 2011, pe vremea când Guvernul României era condus de Emil Boc.

Estimarea pentru finalizarea lucrărilor este martie 2021, deci după aproape zece ani de la semnarea contractului. Oficialii CFR SA explică faptul că întârzierile au fost generate de exproprieri suplimentare, descărcare arheologică, relocare de utilităţi, probleme legate de capacitatea portantă a terenului de fundare, aferent variantei noi de traseu Podu Mureș-Coșlariu. Mai exact, așa cum a mai scris Club Feroviar, în zonă era un teren mlăștinos, care a trebuit asanat.

Anul acesta, drumarii au șansa să-i depășească pe ceferiști. Mai puțini km de cale ferată modernizată decât de autostradă

linie ferată modernizatăDar să vedem cum stau lucrurile și pe rutier . Ei bine, în acest an, drumarii au șansa să-i depășească pe ceferiști, însă nu cu mult.

O spune chiar Asociația Pro Infrastructură, fondată de actualul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, într-o postare de pe 5 ianuarie de pe contul său de Facebook: ”Ca în fiecare an, lumea ne întreabă câți kilometri de autostradă vom inaugura, iar 2021 nu face excepție. Deci? Nu prea mulți. Șanse reale de a fi deschise traficului le au loturile Alba Iulia-Aiud (24,25 km din A10, posibil în august, dar probabil abia în toamnă), cioturile rămase de 2,2 km de la Alba Iulia Nord și de 4 km la sud de Aiud (tot A10) și Ungheni-Târgu Mureș (4,5 km parte din A3). Atât. 35 de km de autostradă”.

Tronsoane feroviare în lucru

De asemenea, în momentul de față se lucrează pe mai multe tronsoane de cale ferată. CFR SA prezintă, prin intermediul Club Feroviar, lista acestora, antreprenorii și termenele de finalizare contractuale:

  • Subtronson 2a: Km 614 – Bârzava (41,96 km) – Lucrările sunt executate de Asocierea Astaldi S.p.A., FCC Construccion SA, Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie S.p.A. şi Thales Systems România. Valoarea contractului de lucrări este 1.689.959.733,89 lei, fără TVA. Termenul contractual de finalizare a lucrărilor este septembrie 2021.
  • Subtronson 2b: Bârzava – Ilteu (36,04 km) – Lucrările sunt executate de Asocierea Astaldi S.p.A., FCC Construccion SA, Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie S.p.A şi Thales Systems România. Valoarea contractului de lucrări este de 1.763.393.462,68 lei, fără TVA. Termenul contractual de finalizare a lucrărilor este ianuarie 2022.
  • Subtronson 2c: Ilteu – Gurasada (22,34 km) – Lucrările sunt executate de Asocierea AKTOR S.A., Alstom Transport S.A. și Arcada Company S.A. denumită ”Asocierea RailWorks”. Valoarea contractului de lucrări este de 1.498.976.758,87 lei, fără TVA. Termenul contractual de finalizare a lucrărilor a fost decembrie 2020.
  • Tronson 3: Gurasada – Simeria (40,88 km) – Lucrările sunt executate de Asocierea FCC Construccion SA, Astaldi S.p.A si Contratas y Ventas SA. Valoarea contractului de lucrări este de 2.636.523.184,68 lei, fără TVA. Termenul contractual de finalizare a lucrărilor a fost octombrie 2020.

”Cauzele care au condus la întârzieri în derularea contractelor de execuţie au fost date de intersectarea cu siturile arheologice Vărădia şi Micia, necesitatea cerecetării şi descărcării acestora de sarcina arheologică, necesitatea finalizării procedurii de scoatere din circuitul forestier, relocări de utilităţi, exproprieri suplimentare”, explică oficialii Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA.

De asemenea, sunt în derulare lucrări și pe secţiunea Braşov-Sighişoara după cum urmează:

  • Subsecţiunile Braşov-Apaţa şi Caţa-Sighişoara – Lucrările sunt executate de Asocierea Railworks (Alstom Transport SA, lider, Aktor Technical Societe Anonyme, Arcada Company SA, Euroconstruct Trading 98). Valoarea contractului de lucrări este de 2.979.386.423,41 lei, fără TVA. Termenul contractual de finalizare este aprilie 2024.
  • Subsecţiunea Apaţa – Caţa – Lucrările sunt executate de Asocierea Railworks (formată din Aktor Technical Societe Anonyme (lider al asocierii), Alstom Transport S.A. și Arcada Company S.A). Valoarea contractului de lucrări este de 2.979.386.423,41 lei, fără TVA. Termenul contractual de finalizare este noiembrie 2024.

Starea proastă a infrastructurii nemulțumește investitorii

km de cale ferată modernizatăRămâne de văzut dacă în acest an vor fi respectate promisiunile făcute de ceferiști și drumari în ceea ce privește numărul de km de cale ferată modernizată, respectiv de km de autostradă la care se va tăia panglica.

Și asta pentru că infrastructura României este în continuare într-o stare necorespunzătoare, atât cea rutieră cât și cea feroviară, fapt care se răsfrânge în mod negativ asupra dezvoltării economice și asupra atragerii de investiții. Un singur exemplu: nu de puține ori, oficialii de la Ford Craiova s-au plâns de starea proastă a infrastructurii feroviare, care afectează posibilitățile de livrare la export a automobilelor produse aici.