România are mai mulți kilometri de cale ferată modernizată cu fonduri preaderare aflați în funcțiune decât cu fonduri disponibile după integrarea României în Uniunea Europeană. Această realitate reiese dintr-un răspuns oficial al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA la solicitarea Club Feroviar.
La momentul actual, au fost recepţionaţi în total 570,60 km de cale ferată modernizată, pentru circulaţia trenurilor de călători cu viteza maximă de până la 160 km/oră, se arată în răspunsul citat. Tot aici se precizează că toate aceste tronsoane se află pe Coridorul IV, ramura nordică, Frontieră–Curtici-Arad–Brașov-București-Constanța.
Peste 360 km de cale ferată modernizată cu fonduri preaderare
Să vedem mai întâi câți kilometri de cale ferată s-au modernizat cu fondurile preaderare. Răspunsul administratorului infrastructurii indică următoarele tronsoane:
Linia București-Constanța (222,56 km) din care:
Tronson București Nord-București Băneasa și Fetești-Constanța
– Perioada derulării lucrărilor: 2006 – 2012;
– Valoare investiție: 433 de milioane de euro;
– Sursa de finanţare: imprumut JBIC, credit DEXIA Kommunalkredit Bank AG și bugetul de stat.
Tronson București Băneasa-Fundulea-Fetești
– Perioada derulării lucrărilor: 2005 – 2012;
– Valoare investiție: 451 de milioane de euro;
– Sursa de finanţare: ISPA și bugetul de stat.
Tronson București-Câmpina (92,23 km)
– Perioada derulării lucrărilor: 2001 – 2004;
– Valoare investiție: 271 de milioane de euro;
– Sursa de finanţare: împrumut BEI și bugetul de stat.
Tronson Câmpina-Predeal (47,77 km)
– Perioada derulării lucrărilor: 2007 – 2012;
– Valoare investiție: 295 de milioane de euro;
– Sursa de finanţare: ISPA și bugetul de stat.
Făcând totalul, rezultă o lungime de 362,56 km.
Puțin peste 200 de kilometri de cale ferată modernizată cu fonduri postaderare
În ceea ce privește tronsoanele de cale ferată care au fost modernizate cu fonduri obținute după aderarea la Uniunea Europeană, acestea sunt:
Tronson Frontieră-Curtici-Arad-Km 614 (41,185 km)
– Perioada derulării lucrărilor: 2012 – 2019;
– Valoare investiție: 279 de milioane de euro cu TVA;
– Sursa de finanţare: POS-T 2007-2013 prin Fondul de Coeziune (FC) și bugetul de stat.
Tronson Simeria-Coșlariu (75,28 km)
– Perioada derulării lucrărilor: 2013 – 2020;
– Valoare investiție: 621 de milioane de euro cu TVA;
– Sursa de finanţare: POS-T 2007-2013, POIM 2014-2020 prin FC și bugetul de stat.
Tronson Coşlariu-Sighișoara (91,58 km)
– Perioada derulării lucrărilor: 2012 – 2019;
– Valoare investiție: 700 de milioane de euro cu TVA;
– Sursa de finanţare: POS-T 2007-2013, POIM 2014-2020 prin FC și bugetul de stat.
Trăgând linie, rezultă că în total, cu fonduri postaderare au fost modernizați 208,04 km de cale ferată. Mult mai puțini decât cei cu fonduri preaderare, adică 362,56 km, așa cum am arătat mai sus.
Peste 15 km pe linia de Aeroport și pe calea ferată spre Giurgiu
În răspunsul CNCF CFR SA se mai precizează faptul că suplimentar, tot cu fonduri postaderare, au mai fost modernizați/construiți 15,76 km de cale ferată pentru următoarele două linii:
Racord C.F. la Terminalul T1, Aeroport Internațional Henri Coandă București (2,9 km)
– Perioada derulării lucrărilor de proiectare și execuție: 2019 – 2021;
– Valoare investiție: 108 milioane de euro cu TVA;
– Sursa de finanţare: CEF și bugetul de stat.
Redeschiderea circulaţiei feroviare pe pod peste râul Argeş, între Vidra şi Comana (12,86 km)
– Perioada derulării lucrărilor de proiectare și execuție: 2021 – 2024;
– Valoare investiție: 155 de milioane de euro cu TVA;
– Sursa de finanţare: CEF și bugetul de stat.
Chiar dacă adunăm și aceste două tronsoane, numărul kilometrilor de cale ferată modernizată cu fonduri care ne-au fost puse la dispoziție după aderarea la Uniunea Europeană este de 223,8 km. Tot mai mic decât cei cu fonduri preaderare, adică 362,56 km.
Club Feroviar a semnalat în nenumărate rânduri că proiectele de modernizare a infrastructurii feroviare întârzie nepermis de mult, în general din cauza lentorii cu care se mișcă autoritățile statului român în ceea ce privește exproprierile, relocările de utilități, descărcarea unor situri arheologice sau scoaterea din circuitul forestier a unor pâlcuri de pădure.
CITEȘTE și Stadiul lucrărilor feroviare în septembrie. Șantierele avansează în ritm de melc