Justiția judecă la o lună cererile la urgență împotriva demolării chioșcurilor la metrou. 63 demolate vineri

17 aprilie 2021
Numai într-o zi au fost demolate 63 de chioșcuri de la metrou potrivit ministrului Transporturilor, Cătălin Drulă. În ultima săptămână însă, Sindomet și comercianții au solicitat de urgență suspendarea deciziilor de demolare, cereri care ar trebui judecate de urgență de către instanțe, dar pentru care au fost stabilite termene inclusiv peste o lună.
doru.cireasa@clubferoviar.ro
sursa Digi24
Acțiunea de desființare a spațiilor ilegale de la metrou continuă, a comunicat sâmbătă pe Facebook ministrul Trransporturilor, Cătălin Drulă, fără a explica de ce spațiile au devenit brusc ilegale odata cu venirea sa la cârma ministerului.
„Seara trecută, 63 de spații comerciale amplasate ilegal pe domeniul public al statului au fost desființate în 10 stații de metrou. Mulțumesc primarului general al Capitalei, Nicușor Dan, primarilor sectoarelor 1, Clotilde Armand, 2, Radu Mihaiu, și 6, Ciprian Ciucu, care au desfășurat în ultimele 2 săptămâni activități de desființare a construcțiilor ilegale. Ieri seară, într-o acțiune amplă, primăria sectorului 4 a desființat spații ilegale din 7 stații de metrou (Piața Unirii 1, Constantin Brâncoveanu, Piața Sudului, Eroii Revoluției, Apărătorii Patriei, Tineretului, Timpuri Noi), spune Drulă.
„Mulțumesc d-lui primar Băluță pentru mobilizarea excelentă. Metrorex a depus solicitări și către primăriile sectoarelor 3 și 5 și sunt convins că și acolo se va restabili legalitatea cât de curând”, afirmă el.

Cereri la urgență de stopare a demolărilor judecate peste o lună

Firma sindicatelor Sindomet a depus mai mult acțiuni în Justiție (majoritatea la Tribunalul București) în care cere emiterea unor ordonanțe președințiale prin care să fie decisă stoparea demolărilor până când procesul pe fond dintre Sindomet și Metrorex va avea o finalitate. Cu toate că s-ar impune judecarea de urgență a cererilor (acesta este și scopul ordonanțelor președințiale), instanțele de judecată au stabilit și termene peste o lună pentru înfătisări.
 Astfel, în procesul deschis in data de 9 aprilie în care Sindomet cere „suspendare executare act administrativ dispozitia 702/06.04.2021” judecătorii s-au întrunit prima dată pe 16 aprilie pentru a amâna din ”lipsă de procedură” procesul pentru 28 mai. Completul este unul de „urgență”, se menționează în portalul instanțelor de judecată. Alte procese sunt programate, cel devreme, peste câteva zile, după alte înfățișări fără concluzie. În acest ritm de lucru, toate chioșcurile vor fi demolate la momentul la care instanțele vor decide dacă demolările sunt legale.

Stațiile fără autorizații de securitate la incendiu, la secret

Un alt aspect critic este argumentul invocat de conducerea Ministerului Transporturilor și a Metrotrex privind demolarea chioșcurilor. Acestea ar fi în afara legalității, căci nu au autorizații de securitate la incendiu, fiind un pericol. Autorizațiile lipsesc însă multor stații de metrou.

Cel puțin opt stații de metrou, deschise în perioada 2008-2019,  figurează ca fiind fără autorizație de securitate la incendiu. Informația figurează pe situl Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Dealul Spirii” București Ilfov. Instituția prezintă pe site situația autorizațiilor de securitate la incendiu emise în perioada 2006-iunie 2020. Pe aceasta nu se regăsește niciuna dintre stațiile de metrou Anghel Saligny, Nicolae Teclu, 1 Decembrie 1918, Nicolae Grigorescu 2 (deschise în 2008), Bazilescu și Jiului (2011), Străulești și Laminorului (2017). Pentru perioada menționată, singura autorizație, cu conexiune legată de metrou, a fost cea pentru terminalul multimodal Străulești.

Club Feroviar a solicitat mai multe informații privind situația stațiilor de metrou și depourilor neautorizate pentru securitate la incendiu și pașii făcuți de Metrorex pentru remedierea situației, însă nu a primit niciun răspuns până acum din partea conducerii societății.