Jumatate din reteaua feroviara europeana este electrificata

Aprox. 54% din reteaua feroviara europeana era electrificata in 2016, 2,097 km fiind electrificati din 2011, o crestere de 1,7%, conform celui de-al Saselea Raport de Monitorizare a Pietei Feroviare adoptat de Comisia Europeana in data de 6 februarie. In acelasi an, lungimea retelei de cale ferata era cu 1,6% mai mica decat in 2011, masurand, in total, 221,000 km de linie.
La sfarsitul lui 2017, reteaua de linii de mare viteza a UE se intindea pe mai bine de 8,400 km de linie, dublandu-si lungimea din 2003.
Cheltuielile cu infrastructura in EU au crescut de la 29 de miliarde de euro in 2011 la 50 de miliarde de euro in 2015 si au scazut cu 3,5 miliarde de euro in 2016.
Conform raportului, traficul feroviar de pasageri a continuat sa creasca cu 1,7% pe an intre 2009 si 2011. Pana in 2016, volumul traficului de pasageri a ajuns la 450 de miliarde pasageri km din cele peste 6 trilioane de pasageri km cat a insumat transportul de suprafata in total.
Transportul feroviar de marfa a facut eforturi pentru a-si reveni dupa reducerea semnificativa a volumului de marfa transportat din 2009, punctul de jos al crizei economice. Cele mai mici volume s-au inregistrat in 2011, urmate de o usoara crestere incepand cu 2012. Intre 2011 si 2016, cota de piata a concurentilor a crescut in majoritatea tarilor UE. In 2016, operatorii de transport feroviar de marfa nou-intrati pe piata care concurau operatorii traditionali erau activi in toate tarile, cu exceptia Greciei, Irlandei, Lituaniei si Luxemburgului, iar in jumatate dintre acestea cota de piata a concurentilor era de peste 40%. Cu privire la piata de pasageri, doar jumatate din tarile membre aveau companii concurente active pe piata de transport feroviar de calatori.

Foto: DB AG/Volker Emersleben