vineri, ianuarie 17, 2025
spot_img

Jonglerii cu bugetul CFR Călători pentru a fi aprobat de Finanțe. „Mai dă-le o sută, Nicule!”

Puțin umflat la venituri, tăiat un pic la cheltuieli, înjumătățite pierderile și dat o sută de lei la salariu, acestea sunt vrăjile făcute de conducerea CFR Călători pentru a realiza un proiect de buget care să primească binecuvântarea Ministerului de Finanțe. Jonglerii cu bugetul CFR Călători.

reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems

Ministerul Transporturilor a publicat zilele trecute un proiect de buget al companiei CFR Călători care să fie acceptat de către Ministerul de Finanțe, după ce precedentele schițe au fost respinse de către această instituție.

Jonglerii cu bugetul CFR Călători

Ca să iasă socotelile, autorii au trebuit să umble pe ici pe colo, micșorând drastic pierderea companiei, una dintre principalele nemulțumiri ale Finanțelor. Astfel, dacă în varianta iulie pierderea brută era de 795 de milioane de lei, Aida Hanganu, directorul financiar adus de Traian Preoteasa de la CFR Marfă, companie pe care a condus-o până să vină la cârma CFR Călători, a „reușit” micșorarea pierderii până la 278 de milioane de lei.

Totuși, rezultatul brut negativ (pierdere) rămâne mai mare decât cel realizat la data de 31.12.2022 cu 45,57%, respectiv cu suma de 87.026,70 mii de lei.

Cum este posibil, în doar câteva luni, ca perspectivele unei companii să se schimbe atât de radical? Simplu. La partea de venituri, autorii bugetului au descoperit că pot obține o sumă de 3,05 miliarde lei față de 2,66 miliarde de lei cu câteva luni înainte.

„Veniturile din serviciile prestate, respectiv veniturile din transportul feroviar public de călători, vor crește cu 27,01% în anul 2023, cu suma de 273.720,80 mii lei, urmare a creșterii volumului de activitate, a majorării de tarife începând cu luna iulie 2022, precum și a majorării în anul 2023 a gratuităților acordate studenților la călătoria pe calea ferată”. Este aceeași argumentație cu cea din vară, mai puțin partea cu gratuitățile acordate studenților, unde nu se explică cum sprijinul dat de stat poate contribui atât de mult la veniturile CFR Călători (căci acest sprijin oricum nu era asigurat de companie din propriile buzunare).

O a doua vrajă făcută la elaborarea bugetului privește partea de cheltuieli. De fapt, aici este un fapt real, căci au fost tăiate cheltuielile de investiții ale companiei. Cheltuielile totale au scăzut de la 3,46 miliarde de lei în vară la 3,33 miliarde de lei. Cheltuielile cu investițiile, componentă importantă, au fost micșorate la 184 de milioane de lei, de la 230 de milioane de lei, deci o economie de aproape 50 de milioane de lei în contul vagoanelor ruginite, toaletelor defecte etc.

Pe partea de personal, magicienii bugetului au găsit resurse să mai dea o sută de lei, vorba aceea, dacă în varianta din vară câștigul mediu lunar pe salariat era puțin peste 7.400 de lei, acum va fi 7.567 lei, deci un spor de 167 lei care net e undeva în jur de 100 de lei. Dacă în vară se preconiza o scădere a numărului de angajați cu 450 față de bugetul rectificat, pe 2022 acum micșorarea este de 700 de angajați.

Citește Miting la Guvern pentru problemele ceferiștilor

Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 al Societății Naţionale de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători” – S.A. a fost analizat și propus spre stabilire Adunării Generale a Acționarilor de către reprezentanții Consiliului de Administrație prin Decizia nr. 58/03.11.2023 și stabilit de către reprezentanții Adunării Generale a Acționarilor prin Hotărârea nr. 23/09.11.2023.

Citește Șeful CFR Călători și-a plagiat lucrarea de doctorat. Peste 60% din conținut, autoplagiat

Cauzele pierderilor sunt următoarele:

  • diminuarea veniturilor din compensații pentru transportul feroviar de călători conform prevederilor legale, în anul 2023 cu 5,68%, respectiv cu suma de 79.510,17 mii de lei, față de cele realizate la data de 31.12.2022. Valoarea compensației pentru transportul feroviar de călători, alocată în anul 2023, în valoare de 1.321.202,02 mii de lei, acoperă doar 73% din compensația totală necesară prestării acestui serviciu de către Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători” – S.A.;

  • creșterea cheltuielilor de personal cu 34,64%, respectiv cu suma de 366.825,53 mii de lei, în special urmarea aplicării creșterilor salariale conform prevederilor Legii nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar, începând cu data de 01.07.2023;

  • creșterea cheltuielilor cu bunuri și servicii cu 14,70%, respectiv cu suma de 122.492,68 mii de lei față de cele realizate la data de 31.12.2022 pe fondul creșterii prețurilor unitare și aplicării prevederilor legale în vigoare.

IN THE SPOTLIGHT

Rușine! Numărul de km de cale ferată modernizată în 35 de ani, la jumătate față de cel al autostrăzilor

Anul 2025 a început cu un record negativ pentru transportul feroviar în comparație cu cel rutier: numărul de km de cale ferată modernizată este...

Ultimele Articole