Francezii se ”inspiră” de la români. CDG Express ratează Jocurile Olimpice din 2024

Românii vor să ducă trenul la aeroport până la Euro 2020, francezii până la Jocurile Olimpice din 2024. Toate datele indică însă că acest lucru nu se va întâmpla nici la București, nici la Paris.

Adrian Bărbulescu

Jocurile Olimpice din 2024 CDG Express

Diferența majoră este că la București licitația a fost lansată prea târziu, în vreme ce la Paris s-a luat o decizie politică menită să protejeze traficul cotidian.

În Franța, a fost vorba pur și simplu de o alegere politică, notează Liberation. Ar trebui să ne ținem de promisiunea făcută organizatorilor Jocurilor Olimpice din 2024 de a avea, la acel moment, o legătură feroviară directă spre Aeroportul Charles-de-Gaulle (CDG)? Sau mai degrabă să punem în prim plan necesitățile utilizatorilor de zi cu zi ai liniilor existente? Acestea erau cele două întrebări care se băteau cap în cap în rândul politicienilor din Hexagon.

În urmă cu două zile, ministrul Transporturilor de la Paris, Elisabeth Borne, a anunțat că Guvernul a decis să pună în funcțiune CDG Express la finele lui 2025. Menținerea unei vieți cotidiene deja bulversată a utilizatorilor transportului public la n nivel cât de cât normal a fost o ”linie roșie”, așa cum s-a exprimat ministrul, de care Guvernul a hotărât să nu treacă.

În luarea acestei decizii, Guvernul s-a bazat pe raportul întocmit de prefectul regiunii Ile-de-France, Michel Cadot. Documentul livrat pe 18 aprilie ”concluzionează că este extrem de dificil ca ansamblul lucrărilor să se desfășoare pe baza programării actuale, adică finalizarea lor în decembrie 2023”. Prefectul propune două scenarii: respectarea promisiunilor făcute pentru Jocurile Olimpice din 2024 în legătură cu CDG Express, ceea ce ar însemna îngreunarea transportului cotidian, sau, dimpotrivă, protejarea acestuia din urmă. Și, în paralel, reducerea pe cât posibil a problemelor SNCF Réseau (echivalentul CFR SA de la noi), care trebuie să gestioneze numeroase șantiere.

Pe cale de consecință, Guvernul a decis să prelungească până la finele lui 2025 termenul de finalizare a CDG Express. Pentru a respecta cât de cât angajamentele luate pentru Jocurile Olimpice din 2024, Guvernul le-a cerut SNCF și Ile-de-France Mobilités să pună la punct ”un serviciu direct între aeroport și Paris pe RER-B”.

La București se trece la planul B pentru Euro 2020

O soluție de compromis, care pare a fi à la roumaine. La București, autoritățile au făcut către UEFA promisiunea că la anul vom avea o legătură directă între oraș și aeroportul Henri Coandă, pentru a organiza câteva meciuri de la Euro 2020.

Toate informațiile duc însă spre concluzia că linia directă nu va fi finalizată la timp pentru Campionatul European de Fotbal. Abia ieri (joi) CFR SA a desemnat câștigătorul licitației pentru construcția celor aproximativ 3 km de la Halta Odăile până la terminalul Aeroportului Henri Coandă. Câștigătoare a fost desemnată asocierea SC Arcada Company SA – SC ISPCF SA – DB Engineering & Consulting GMBH.

Valoarea totală estimată a contractului, care are o durată de 14 luni (două luni pentru proiectare şi 12 luni pentru execuţie), este de 420,113 milioane de lei, fără TVA, sursa de finanţare fiind asigurată din fonduri de coeziune şi de la bugetul de stat, aferente cadrului financiar 2014-2020. Linia va fi făcută în 14 luni (termen care oricum depășește data meciurilor de la Euro 2020) doar dacă nu vor fi contestații la licitație.

De fapt, autoritățile anticipau că așa se va întâmpla, așa că au apelat la planul B pentru Euro 2020, și anume construcția unei gări moderne în locul actualului Punct Oprire Aeroport, de unde călătorii să poată fie preluați cu mijloace auto, așa cum a scris Club Feroviar.

Despre metrou către aeroport, nici nu putem visa. Abia recent statul român a primit acceptul de finanțare din partea Comisiei Europene pentru Magistrala M6, însă doar primul tronson, de la 1 Mai la stația Tokyo (la Băneasa Shopping City, mall-ul omului de afaceri fugar Puiu Popoviciu). Pentru celălalt tronson, până la aeroport, Metrorex începe luni discuțiile cu oficialii Agenției Japoneze pentru Cooperare Internațională (JICA), care a acordat României, în 2010, un credit de

41,87 milioane de yeni (aproximativ 320 milioane de euro).

Metrou la Orly până la Jocurile Olimpice din 2024

La Paris, Aeroportul Roissy Charles-de-Gaulle are deja o legătură cu metroul. Și în ceea ce privește Orly, celălalt mare aeroport din Paris, lucrurile se mișcă. Pe 3 aprilie a fost botezată Claire, una dintre ”cârtițele” care va săpa tunelul spre acest aeroport. Această ceremonie a avut loc la patru zile de la botezul utilajului similar Amandine.

Alte utilaje vor începe lucrările în aceste zile pe linia 14 a metroului parizian, pentru prelungirea ei spre sud. Șapte noi stații sunt prevăzute pe această extensie, care va scurta la 15 minute durata călătoriei de la aeroport până la intrarea ăn Paris. Numeroase utilaje și muncitori sunt mobilizați 24 de ore din 24 pentru a termina lucrările înainte de Jocurile Olimpice din 2024. Odată pusă în funcțiune, linia lungă de 30 km de la Carrefour-Pleyel la Orly va transporta un milion de pasageri pe zi, potrivit Rail Passion.

Tot un fel de plan B și la Paris, numai că mult mai iscusit decât cel de la București pentru meciurile de la Euro 2020.