După ce s-a terminat Târgul de Carieră feroviară în România, care a avut loc săptămâna trecută, m-am gândit să încerc să descriu ce înseamnă o “carieră feroviară în România” din punctul nostru de vedere, al echipei CFiR, dacă înseamnă joburi la stat sau la privat, mecanic de locomotivă sau inginer de telecomunicații.
De ce? Pentru că sunt tot felul de comentarii în social media, am auzit multe opinii în cadrul târgului, pentru că NOI avem și am avut în minte altceva când am inițiat acest proiect, în 2017.
Ce am auzit?
Cel mai des și din gura oricui, a presei generaliste, a sindicatelor, a celor care lucrează în domeniu, când vei auzi vorbindu-se despre ”feroviar” vei auzi de mecanicul de locomotivă, ceilalți parcă nici nu ar exista.
Nu veni în domeniul feroviar pentru că este ”foarte nașpa” (salarii mici, ore multe de muncă șamd) vs. ”cât e lozul” ca să te angajezi pe un anumit post? De ce ai da bani că să te angajezi undeva unde este nasol?
“Am fost și rămân feroviar” – din partea cuiva care lucrează la un operator de transport feroviar privat, completat de “vreau să fiu feroviar” (auzit în cadrul târgului de la mai multe persoane), adică să lucrez la stat.
Ce credem noi, CFiR, despre a “lucra în domeniul feroviar”?
- Calea ferată este o cale de comunicație și reprezintă mijlocul de transport terestru, destinat circulației vehiculelor prin rulare pe șine sau cabluri (definitie wikipedia)
- feroviar, feroviară (definitie dexonline.ro)
- (Despre întreprinderi, instalații, transporturi) De cale ferată, în legătură cu calea ferată, care se face pe calea ferată.
- (Despre persoane) De la căile ferate.
În primul rând, trebuie menționat că pornind de la definițiile de mai sus, noi includem în aria noastră de interes tot ce înseamnă transport pe șine: calea ferată așa cum este ea percepută de toată lumea, cea pe care circulă trenuri, dar și cea urbană, respectiv metrou și tramvai.
În al doilea rând, trebuie înțeles că de foarte multă vreme, în sistemul feroviar de la noi din țară activează mai mult de 1000 de firme, cu diverse autorizări și agrementări din partea AFER – pot fi consultate rapoartele bilunare ale AFER în acest scop sau, ceva mai simplu, site-ul www.catalogferoviar.ro.
Nu în ultimul rând, considerăm că o companie, din orice domeniu ar fi ea, deci inclusiv din domeniul feroviar (și cel al transportului urban pe șină), nu poate funcționa și performa decât cu implicarea întregului personal – de la director general sau consiliu de administrație până la muncitorul necalificat, adică oameni de toate profesiile/calificările, care prestează munci diverse, toți contribuind la bunul mers al companiei.
Deci… Joburi la stat sau la privat, mecanic de locomotivă sau inginer de telecomunicații? Cine e feroviar si cine nu e?
Luând în considerare toate cele de mai sus, venim cu provocarea de a ne răspunde la întrebarea “Cine este feroviar și cine nu este sau, reformulată altfel, cine este mai feroviar decât celălalt?”
- Cei care lucrează la stat, într-o companie subordonată Ministerului Transporturilor, chit că lucrează sau nu în contact direct cu șina? Sunt trecute aici, pe site-ul ministerului, la domeniul feroviar, companii precum Telecomunicații CFR, Societatea Feroviară de Turism, Societatea de Administrare Active Feroviare, SC “Grup Exploatare și Întreținere Palat CFR”, Metrorex sau chiar Club Sportiv Rapid, pe lângă AGIFER, AFER, CENAFER, CNCF CFR SĂ, SNTFC CFR Călători sau SNTFM CFR Marfă.
- Doar cei care lucrează la siguranța circulației sau și ceilalți “componenți” ai echipei unei companii, fără de care, de altfel, o companie nu ar putea funcționa – de la muncitorii necalificați, personalul de curățenie, strungari, electricieni și până la economiști, ingineri șamd?
- Dacă sunt toți feroviari din cei care lucrează în domeniul feroviar, așa cum arătăm mai sus, de ce nu sunt și cei de la privat?
Răspunsul nostru la întrebarea de mai sus este unul destul de predictibil – considerăm că despre toți cei care contribuie într-un fel la bunul mers al transportului pe șină din România, național sau local, se poate afirma că au o Carieră Feroviară în România.
Trebuie să privim ca pe o oportunitate faptul că există atâtea companii, de stat sau private, care activează în acest domeniu, produc sau prestează diferite servicii, pentru că doar concurența duce la progres, implicit la condiții mai bune de muncă.
Prin condiții de muncă înțelegem mult mai multe aspecte decât salariul:
- atmosfera de la locul de muncă;
- programul de lucru;
- diverse beneficii extrasalariale – bonuri de masă/de vacanță, diverse abonamente șam;,
- existența unui plan de carieră pentru fiecare angajat – posibilități de promovare, cursuri de dezvoltare și perfecționare, suport și consiliere în carieră șamd;
- zile de concediu;
- dimensiunea, evoluția și perspectivele unei companii;
- şi altele.
Aşadar, credem că a fi feroviar nu înseamnă doar mecanicul de locomotivă, șeful de tren, IDM-ul sau inginerul de material rulant sau căi ferate, drumuri și poduri, nu înseamnă doar a lucra la o companie de stat, ci înseamnă a lucra la o companie care face ceva pentru domeniul feroviar și al transportului urban pe șină.
Lucru care, de altfel, se poate vedea și prin ofertele și informațiile publicate pe site-ul nostru, www.cfir.ro, și promovate prin toate canalele de comunicare ale platformei Carieră Feroviară în România.
Urmăriți-ne pe site, newsletterul săptămânal și/sau social media: linkedin, twitter, facebook și instagram pentru a afla noutăți despre domeniul feroviar din România și ofertele de locuri de muncă și cursuri de calificare propuse de companiile care activează în domeniu.
De asemenea, ne puteți contacta la adresa de email targ@cfir.ro sau telefon 0371 314 475. Vom răspunde în intervalul orar 10 – 16, de luni până vineri.