vineri, martie 29, 2024
spot_img

Jean Marinescu: GreenDeal riscă să ducă la mobilitate redusă și prețuri sporite

Europarlamentarul român Jean Marinescu atrage atenția că amplul proiect al Comisiei Europene, GreenDeal, ar putea avea costuri semnificative pentru cetățeni și industrie. In plus investițiile asigurate prin Connecting Europe Facility nu sunt la nivelul necesar , iar România nu a beneficiat integral de CEF1 lăsând sute de milioane de euro necheltuiți.

Primul aspect asupra căruia europarlamentarul român atrage atenția într-o postare pe Facebook este absența unor calcule privind costurile aplicării GreenDeal. Jean Marinescu spune ironic că la Bruxelles există chiar o nouă religie privind GreenDeal și că cei care încearcă ameliorarea proiectului au o problemă.

„În #Bruxelles există acum o nouă religie: #GreenDeal! De ce este ca o religie? Pentru că cine incearcă să spună ceva, nu împotrivă, ci să îmbunătățească, are o problemă. În plus, ”#Fitfor55” (Pregătiți pentru 55) va afecta în mod serios sectorul transporturilor. Actualmente, avem în Parlament o dezbatere despre ce Comisie are competențe asupra acestui pachet. Dincolo de asta, studiile de impact ale Comisiei Europene nu prezintă costurile acestor transformări pentru industrie și pentru cetățeni. Este foarte clar că măsurile propuse acum vor conduce la mobilitate redusă și prețuri sporite”, atrage el atenția.

CEF2, insuficient valoric

Atingerea țintelor propuse ar trebui să fie posibilă cu ajutorul mecanismului Connecting Europe Facility, aflat la a doua „ediție”. „CEF2 aduce investiții în cale ferată. Se dorește o trecere de pe rutier pe cale ferată și apă. „Shift to Rail” și apă. Doar că nici calea ferată, nici sectorul navigabil nu sunt pregătite. Nu există armonizare, standardizare, interoperabilitate. Da, CEF2 va aduce investiții, dar nu la nivelul la care noi am cerut. 25 miliarde de euro va fi bugetul CEF2 pentru transport. Or, în 2011, Comisia Europeană a propus 30 de miliarde”.

Sute de milioane de euro pierduți de România la CEF1

„România trebuie să depună proiecte bune pentru #CEF 2, cu costuri corecte și al căror criteriu principal de selecție să fie nu cel politic, ci cel economic. Este nevoie de proiecte care să lege regiunile sărace din România de vestul Europei. Romania nu a profitat de CEF1 . Nu am folosit sute de milioane de euro, bani care au rămas nefolosiți, de o țară în care calea ferata este sub standardul de acum 30 de ani.

Comisia Europeană a lansat la începutul acestei săptămâni apelul de proiecte pe Infrastructură – TEN-T – Conectarea Europei Transport, cu o valoare de șapte miliarde de euro.

După cum a arătat Club Feroviar aici, finanțarea nerambursabilă va merge pentru proiecte cheie de infrastructură: legături cheie lipsă și transport ecologic. Cererea de propuneri lansată la 16 septembrie în cadrul programului „Conectarea Europei (CEF – Connecting Europe Facility)” pune la dispoziție 7 miliarde de euro pentru proiectele care vizează infrastructura de transport europeană nouă, modernizată și îmbunătățită.

Majoritatea proiectelor finanțate în cadrul acestei cereri vor contribui la creșterea durabilității rețelei generale de transport, punând UE pe drumul cel bun pentru a îndeplini obiectivul acordului european de reducere a emisiilor de transport cu 90% până în 2050.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole