Iulian Bleotu, director suport contracte CFR SA: Ne propunem „contact permanent roata – sina”

Una dintre procuparile centrale ale companiei este acoperirea intregii cereri de servicii de transport feroviar la calatori.

„Noi trebuie sa avem contactul roata – sina permanent, fara probleme. Trebuie sa avem conditii normale de calatorie. Pentru aceasta, pe langa contractele cu firmele reparatoare Ateliere CFR Grivita, Astra Vagoane Calatori Arad, Electroputere VFU Pascani, incepand din martie, in functie de avize, pe langa strungul subteran din Brasov va functiona si o presa si masina de echilibrat, ceea ce va acorda independenta la CFR Calatori. In ultima perioada avem multumirea ca am reusit sa preluam fluxul de calatori preconizat. Acum ne straduim sa preluam fluxul de calatori din sezonul 2019”, a spus Iulian Bleotu, cu ocazia participarii la conferinta “Provocarea infrastructurii feroviare din ECE”, organizata de catre Club Feroviar, alaturi de Asociatia Industriei Feroviare din Romania (AIF), la Poiana Brasov, in perioada 5-6 martie.

Atingerea telurilor tine insa si de Ministerul Transporturilor, cel putin pe partea de achizitie de material rulant. „Speram sa se finalizeze contractele pentru achizitia de material rulant nou. Incercam sa asiguram transportul calatorilor in conditii normale”.

Principalele proiecte urmaresc principiile Master Planului General de Transport. Astfel CFR SA isi propune ca nevoi de dezvoltare cresterea accesibilitatii regiunilor, asigurarea resurselor financiare pentru investitii, cresterea competitivitatii transportului feroviar prin imbunatatirea managementului materialului rulant.

Iulian Bleotu a punctat principalele proiecte ale companiei:

  • Reabilitarea Coridorului 4 de la Simeria la km 614. „Este un tronson in executie, iar pentru 2019 ne propunem receptia a cel putin 80 km cale ferata intre Simeria si Sighisoara si pe tronsonul de la km 614 la Simeria dorim o crestere a progresului fizic fata de anii anteriori”.
  • Brasov – Sighisoara. „Este un proiect mare, de 2 miliarde euro. Este in faza licitatie, ambele tronsoane sunt in evaluare sau contestatie si speram sa se finalizeze acest tronson. Este imperios sa demaram aceste lucrari, caci sunt intarzieri, inclusiv din punct de vedere a relatiilor de finantare”, afirma acesta.

Proiecte in pregatire la CFR SA

Iulian Bleotu a prezentat si cateva proiecte in pregatire. „Pentru sectorul de la Arad la Caransebes este  un studiu de fezabilitate (SF) care isi propune dublarea liniei cat de mult se poate, de asemenea cresterea vitezei de circulatie la 120-140 km la ora, iarasi pe o lungime cat mai mare. Speram ca cel tarziu la finele acestui an sa putem sa intreprindem demersuri pentru obtinerea finantarii la cele patru loturi”.

In cazul electrificarii liniei Cluj Napoca – Episcopia Bihor se face reactualizarea SF, document in faza avansata. ”La finele acestui an trebuie sa demaram licitatia pentru proiectare si executie. E un proiect finantat integral in actuala perioada de programare din POIM (Programul Operational Infrastructura Mare)”, afirma el.

Podul Gradistea ar putea avea si alt traseu, din considerente de mediu.„Tot POIM este si sursa pentru podul Gradistea. Acesta este in faza de avizare in CTE al CFR SA. Exista si alte variante, in urma evaluarii de mediu caci actualul traseu trece prin Parcul protejat Comana”, spune responsabilul CFR SA.

In cazul reactualizarii SF Craiova  – Calafat este depusa documentatia de mediu, caci si acest tronson strabate  4 km in portiune de arie protejata. Proiectul isi propune electrificarea liniei si dublarea acesteia, pe o lungime cat se poate de mare.

Un alt SF inceput in 2018, proiect interesant, este Caransebes – Craiova. Aspectul aparte e dat de faptul ca ar fi a doua zona ca declivitate din Romania. „Se strabate defileul Dunarii, a doua zona ca declivitate din Romania. Estimam ca in 2020, in functie si de avizul de mediu, sa demaram si sa vedem sursa de finantare. E un tronson lung, de 200 km”, afirma Bleotu.

Nu in ultimul rand a fost semnat contractul pentru dublarea liniei Mogosoaia – Balotesti. Aceste proiect este finantat integral de la buget de stat. Alte proiecte sunt cele finantate in mare parte din POIM (program operational infrastructura mare) sau CEF (fonduri coeziune). „Sectorul Predeal  – Brasov este singurul care nu e atacat sau propus ca obiectiv de finantare. Urmeaza un SF care ne va spune solutia cea mai buna de abordare a acestui tronson. E o gaura neagra pe Coridorul 4. Alt proiect de interes major e modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanta”, explica oficialul CFR SA.

La capitolul treceri la nivel cu calea ferata, CFR SA urmareste in 2019 modernizarea a cel putin 150 de treceri la nivel. „Speram ca la finele anului sa avem un SF final ca sa demaram mai departe procedura de achizitie si executie”, spune Iulian Bleotu.

Un proiect de interes major este modernizarea/reparatia punctelor negre si eliminarea restrictiilor. „E o provocare pentru noi. Aici sunt 1.000 de km cale ferata ce vor intra in reparatii punctuale”, mai adauga acesta.

Doru Cireasa