Nemulțumiți de calitatea slabă a documentației de licitație, italienii de la Itinera SpA au contestat zilele trecute și loturile 1 și 2 din Craiova – Drobeta Turnu Severin, și anume Craiova – Filiași și Filiași – Igiroasa, un total de 83 de kilometri. Un total de trei loturi contestate.
Contestațiile au fost depuse zilele trecute la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor și privesc licitațiile pentru loturile 1 și 2 din Craiova Igiroasa. Itinera spA cere CNSC:
- Să constate că valoarea estimată a achiziției a fost stabilită cu încălcarea legii și corespunzător licitația să fie suspendată pe acest motiv. Compania italiană afirmă că multe dintre studiile luate în calcul sunt expirate sau lipsesc (cum sunt cele geotehnice).
- În subsidiar să se constate că documentația de atribuire nu conțineinformări explicita eși precise privind conținutul ofertelor.
- Să se precizeze clar dacă ofertanții trebuie să respecte exact soluțiile din studiul de fezabilitate sau au libertatea să modifice și adapteze soluțiile.
- Documentația de licitație modifică nepermis condițiile legale, forma acordurilor contractuale stabilite prin HG 1 /2018.
- Nu în ultimul rând Itinera SpA cere suspendarea procedurii până la soluționarea aspectelor reclamate de ea.
Licitații lansate cu nici o lună în urmă
Licitația pentru ultimele două loturi rămase din linia ferată Craiova-Caransebeș a fost lansată în august.
Valoarea financiară totală estimată a contractului este cuprinsă între 4.169.150.009,61 și 4.963.274.811,48 lei (un miliard de euro), sursa de finanţare fiind asigurată din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Transporturi (PT) 2021 – 2027. Durata de implementare este de 54 de luni, din care 12 luni pentru proiectare și 42 de luni pentru execuție pentru Lotul 1, respectiv 60 de luni, din care 12 luni pentru proiectare și 48 de luni pentru execuție pentru Lotul 2.
Achiziția publică pentru loturile 1 și 2 prevede proiectarea și execuția lucrărilor de modernizare pe un traseu în lungime de circa 82,24 km, din lungimea totală a tronsonului, astfel:
– LOT 1: Craiova-Filiași, km 248+760 – 286+735 (37,975 km), cu o valoare estimată de 2.282.592.414,03 lei fără TVA;
– LOT 2: Filiași-Igiroasa, km 286+735 – 331+000 (44,265 km), cu o valoare estimată de 1.886.557.595,58 lei, fără TVA.
Motive similare la contestația pentru lotul 6
În luna iulie Itinera SpA a contestat și lotul 6, și anume Cap X PO Nou Poarta – Caransebeș KM 436+887 – KM 474+046,53.
Compania a acuzat CFR că a trimis răspunsuri contradictorii la cererile de clarificări și a dat câteva exemple. Astfel, Itinera a dorit să știe dacă sunt posibile modificarea, adaptarea sau completarea soluției tehnice din Studiul de fezabilitate la momentul elaborării ofertei. Răspunsul CFR a fost unul negativ, însă la o solicitare similară adresată de alt potențial participant același răspuns a fost diferit. „În cazul adaptărilor evidente, acestea trebuie luate în calcul la momentul elaborării ofertei”, a răspuns CFR altei firme.
Alte neclarități privesc aria de aplicare a așa-ziselor caracteristici imperative de respectat, unde se face referire doar la lucrările arheologice. „Lipsa indicării a caracteristicilor imperative este o neconformitate frecvent întâlnită”, după cum sesizează și ANAP, spunea compania italiană.
Trei loturi contestate
Dacă în documentația de atribuire s-a prevăzut un termen de 90 de zile în care antreprenorul poate sesiza supervizorul asupra oricăror erori, acest termen s-a modificat unilateral prin acordul contractual la doar 10 zile, mai scrie Itinera.
Apoi, expertizele prezentate de CFR SA la anumite clădiri, elementele de infrastructură sunt „fie expirate, fie caduce”, mai spuneau italienii. Compania a cerut parametrii geotehnici în cazul unor tuneluri pentru elaborarea ofertei, însă CFR SA a răspuns că „nu s-au elaborat studii geotehnice”.
Pentru toate aceste motive, Itinera a cerut:
- suspendarea procedurii până la soluționarea contestației;
- anularea răspunsurilor criticate ale CFR;
- obligarea CFR la adoptarea unor măsuri de remediere.
Practic, se vede că obiecțiile lor au fost cam cele exprimate și la loturile 1 și 2. Italienilor li s-a dat dreptate doar parțial de către CNSC, iar acțiunea lor la Curtea de Apel a fost respinsă.