spot_img
luni, ianuarie 30, 2023
spot_img

Italia va conecta toate porturile sale la reteaua feroviara nationala

Prin aceasta initiativa Italia urmareste dezvoltarea serviciilor intermodale care faciliteaza, prin intermediul Coridoarelor TEN-T, schimbul de marfa cu intreaga Europa.

“Dezvoltarea unui sistem feroviar integrat, unul din pilonii Planului de Business 2017-2026 anuntat de catre Ferrovie dello Stato Italiane, reprezinta o prioritate pentru promovarea comertului intre Europa si restul lumii. Din acest motiv, cele 30 de miliarde de euro disponibile prin Mecanismul Conectarea Europei (CEF) in perioada 2021-2027 sunt extrem de importante. Sunt fonduri care vor spori interoperabilitatea retelelor la nivel continental. Un alt factor determinant il reprezinta instalarea ERTMS pe toate Coridoarele TEN-T, astfel incat acestea sa poate fi tranzitate, fara intrerupere, de catre toti operatorii”, a precizat Renato Mazzoncini, CEO al Ferrovie dello Stato Italiane.

La nivel mondial, 70% din marfuri sunt transportate pe cai maritime, iar acestea au devenit coloana vertebrala a economiei mondiale. Italia, prin porturile sale, are acces la 20% din marfurile tranzitate la nivel global. In porturile italiene ajung in principal marfuri din Orientul Indepartat, destinate statelor europene. Din acest motiv, dezvoltarea coridoarelor TEN-T (Rin-Alpin, Mediteranean, Scandinav-Mediteranea si Baltic-Adriatic) alaturi de imbunatatirea sistemelor feroviare nationale si a infrastructurii din porturi sunt fundamentale pentru ca Italia sa devina un centru important de logistica, vital pentru Europa.

Din cele 15 porturi italiene strategice, in prezent cele din Ancona, Genova, Gioia Tauro, La Spezia, Livorno, Ravenna, Taranto, Trieste si Venetia sunt conectate la reteaua feroviara nationala. Pana in 2026 va fi conectat si portul Napoli. Rete Ferroviaria Italiana (administratorul italian de infrastructura feroviara) a planificat investitii de un miliard de euro pentru imbunatatirea conexiunii dintre porturi si reteaua de cale ferata, dar si pentru a descongestiona reteaua rutiera si pentru a moderniza liniile de tip first si last mile.

Inca 4 miliarde de euro vor fi investite, pana in 2026, in vederea modernizarii tehnologice a liniilor dedicate transportului feroviar de marfa. Liniile ce apartin Coridoarelor TEN-T vor fi adaptate conform standardelor europene, astfel, vor putea permite circulatia trenurilor de pana la 750 metri lungime, vor putea suporta o sarcina pe osie de 22,5 t. In plus, va fi posibil transportul containerelor de mare tonaj (High Cube), al semi-trailerelor dar si transportul RO-LA cu TIR-uri de pana la 4 metri inaltime (cu cap tractor si trailer, incarcate pe vagoane de marfa speciale).

La dezvoltarea traficului de marfa si a logisticii va contribui si Mercitalia Rail, subsidiara a Ferrovie dello Stato, infiintata in 2017 cu scopul de a revitaliza transportul de marfa pe calea ferata. Se estimeaza ca Mercitalia Rail va spori cu 20% productivitatea trenurilor de marfa. Mai mult, este planificata o investitie de 350 milioane euro pentru achizitionarea de material rulant (60 de locomotive de tractiune si de manevra, dar si 3.000 de vagoane).

Declaratiile au avut loc in contextul organizarii, la Genova, a celei de-a VI-a editii a Conferintei Global Rail Freight, de catre Uniunea Internationala a Cailor Ferate (UIC) in parteneriat cu Ferrovie dello Stato Italiane.

Foto: http://greenlogisticsexpo.it

Ultimele Articole