spot_img
duminică, ianuarie 29, 2023
spot_img

EXCLUSIV. IRN București-Viena, transformat de Traian Preoteasa în Trenul Foamei

Trenul Foamei este porecla dată în trecut cursei feroviare Iași-Timișoara. Din păcate însă, acum ea este potrivită și pentru unul dintre trenurile cu care până nu de mult România se mândrea, IRN Dacia 346/347 București Nord-Wien Hauptbahnhof. Între timp, vagoane modernizate recent au fost trase ”la gard”, din dispoziția directorului general al CFR Călători, Traian Preoteasa.

Club Feroviar a dezvăluit recent faptul că trenul Dacia București-Viena nu mai are în compunere vagon restaurant, de tip Bar Bistro sau Bord Restaurant. În locul acestuia a fost introdus un vagon de tip ”BR”.

Vagoanele BR sunt vagoane normale, cu locuri pentru călători, iar în jumătate din habitaclu a fost amenajat un spațiu de bar și câteva scaune înalte pentru clienții care vor să mănânce sau să bea ceva. Pentru persoanele în vârstă, scaunele înalte de bar nu sunt tocmai confortabile pentru a lua masa. Spre deosebire de un vagon restaurant clasic, la vagoanele BR nu se pot servi mâncăruri calde, ci doar sandwich-uri și chipsuri.

Suficient pentru o călătorie cu trenul Intercity pe ruta București-Constanța, care durează două ore. Numai că asemenea vagoane au fost introduse și în compunerea trenului IC 531, pe relația București Nord-Arad (călătorie ce durează 10 ore și 17 minute), sau în garnitura trenului IRN Dacia București Nord-Wien Hauptbahnhof. La acest din urmă tren, vagonul restaurant circula doar până la Arad – călătorie de 10 ore și 21 de minute. Între timp, călătorii trenului internațional trebuie să se mulțumească cu sandwich-uri și covrigei.

Trenul Foamei București-Viena. Călătorii, nevoiți să mănânce din traistă

vagoane restaurant la CFR Călători
În compunerea IRN Dacia a fost introdus un vagon BR, în locul celui Bar Bistro. Dar și acesta a dispărut

Ei bine, în ultima perioadă au existat situații (care tind să devină regulă generală) în care în compunerea trenului Dacia nu a mai fost nici măcar un vagon BR.

Așa s-a întâmplat chiar înainte de Crăciun, pe 22 și 23 decembrie 2022, când călătorii s-au urcat în trenul IRN 346 și au constatat că nu au de unde să-și cumpere un sandwich sau o apă minerală. Și la fel s-a întâmplat și după Crăciun, inclusiv miercuri, 28 ianuarie. Și nici pentru trenul care va pleca azi, joi, 29 decembrie, la ora 14,50 din Gara de Nord, nu este prevăzut vagon BR. Situația este recunoscută de conducerea operatorului feroviar de stat, care însă o bagatelizează.

Am întrebat conducerea CFR Călători dacă pasagerii au fost informați în prealabil, pentru a ști să-și ia la ei merinde și apă înainte de o călătorie de multe ore. Răspunsul a fost negativ: ”Precizăm, ceea ce de altfel este cunoscut, la căutarea trenurilor pe o anumită rută pe www.cfrcalatori.ro sau în momentul rezervării locului la trenul dorit se pot vedea care sunt tipurile de servicii din compunerea trenului deoarece sunt afișate simbolurile aferente (de ex, vagon clasa a 2-a, vagon cușetă, vagon alimentație publică etc)”.

La momentul rezervării locului, care putea să fie (așa cum se întâmplă de obicei pentru călătoriile în trafic internațional) și cu două sau trei săptămâni înainte, pe site figura că trenul respectiv are vagon restaurant la data călătoriei. Compunerea garniturii a fost însă schimbată în ultimul moment și niciun pasager nu stă să mai verifice o dată pe site ce simboluri sunt afișate în dreptul trenului respectiv cu doar o oră sau două înainte de plecare.

Vagon restaurant prezentat la expoziție de Dan Marian Costescu, tras pe dreapta de Traian Preoteasa

Între timp, se pare că situația a devenit una permanentă, conducerea CFR Călători eliminând complet vagonul bar din compunerea trenului internațional. Și asta cu toate că există cerere din belșug, iar atunci când exista vagon restaurant în cadrul garniturii, acesta era plin, iar angajații CFR Călători nu mai pridideau în a servi fripturi.

Dar oare nu mai sunt vagoane restaurant apte de circulație? Nici pomeneală. Ba unele dintre ele au și fost modernizate recent. Numai că ele au fost ”trase pe dreapta” de vremelnicul director general al operatorului feroviar de stat, Traian Preoteasa.

Pe 16 septembrie 2020, conducerea CFR Călători de la acea vreme, în frunte cu directorul general Dan Marian Costescu, a prezentat la linia 14 din Gara de Nord București mai multe vagoane care tocmai ce fuseseră modernizate, după cum a relatat la vremea respectivă Club Feroviar. Printre ele se afla și un vagon Bar Bistro. Am întrebat actuala conducere a operatorului unde este acum acest vagon și de ce nu se află în circulație, la doar doi ani de la modernizarea sa.

Răspunsul a venit prompt, dar halucinant: ”Vagonul bar bistro despre care faceți vorbire este apt de circulație”. Adică este apt de circulație, dar nu este pus în circulație. ”Excelentă” decizie de management, să transformi un tren internațional în Trenul Foamei.

De precizat faptul că Dan Marian Costescu a fost pus director general al CFR Călători de același partid care l-a ”uns” și pe Traian Preoteasa – PNL. 

Trenurile internaționale ale České dráhy au vagoane restaurant moderne

Dar haideți să vedem cum procedează alți operatori feroviari din Uniunea Europeană în ceea ce privește serviciile de alimentație publică la bordul trenurilor internaționale.

Și nu vom da exemplul Deutsche Bahn sau SNCF, giganții transporturilor feroviare europene. Vă prezentăm în schimb cum abordează problema un operator feroviar dintr-o fostă țară comunistă, și anume Cehia.

Un tren RailJet operat de căile ferate cehe, České dráhy, face legătura între Viena și Berlin, via Praga. Călătoria durează nouă ore, nu 17, cât face IRN Dacia de la București la Viena. Cu toate acestea, în compunerea garniturii se află un vagon restaurant. Unde poți mânca preparate calde, cum ar fi fripturi sau șnițele, și unde mai pui că poți plăti și cu cardul, nu doar cash, ca la CFR Călători.

După cum am prezentat în articolul de la finele lunii septembrie, prețurile erau similare cu cele practicate de CFR Călători. Un șnițel cu salată de cartofi costa 11 euro, iar o bere – 3,90 euro. Și nu duce lipsă de clienți, cum nu ducea lipsă nici vagonul Bar Bistro al CFR Călători, când era atașat la IRN Dacia, îniante de a deveni Trenul Foamei.

Ultimele Articole