spot_img
luni, ianuarie 30, 2023
spot_img

Bătaie de joc pe magistrala în care s-au investit un miliard de euro și s-a dat șpagă

Nu a fost nicio deraiere. Nu s-a defectat locomotiva. Trenul nu a staționat mai mult de un minut în gările de pe traseu, unde avea opriri intermediare. Și cu toate acestea, trenul IRN 1930 Mangalia-Oradea a ajuns joi seara în Gara Băneasa din București cu o întârziere de aproape o jumătate de oră. În condițiile în care garnitura a circulat pe Magistrala 800 București-Constanța, modernizată cu peste un miliard de euro. Și pentru care Swietelsky a dat șpagă 20 de milioane de euro.

O întârziere care nu depășește două-trei ore se pare că a devenit deja normalitate pentru conducerea Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA. Pentru că astfel de întârzieri au devenit deja o obișnuință. Numai că atunci când vorbim de Magistrala 800, în care Uniunea Europeană și statul român au băgat peste un miliard de euro, iar totul se petrece în plin sezon estival și la o săptămână după ce ministrul Sorin Grindeanu a majorat prețul biletelor cu 20% (în condițiile în care alte țări europene ieftinesc transportul feroviar), standardele ar trebui să fie mult mai ridicate.

IRN 1930 Mangalia-Oradea a rămas fără aer condiționat după ce a plecat din Constanța

IRN 1930 Mangalia-Oradea nou tren Constanța-București trenuri București-Constanța curse Tarom spre Constanța înlocuire macazuri în Gara Constanța ERTMS pe Constanța-București-Predeal curățenie în gările de la malul mării tren suplimentar spre Constanța minivacanța de PașteÎn acest articol este vorba despre trenul menționat, însă nu este o situație singulară în acest sezon estival. Trenul a plecat din Mangalia la timp, la ora 16,02, și a ajuns la Constanța (pe linie nemodernizată) tot la timp, la ora 17,29. Și tot la timp, după schimbarea locomotivei, garnitura s-a pus din nou în mișcare spre București, la ora 17,50.

Teoretic, de aici și până la Predeal nu ar fi trebuit să mai apară niciun fel de problemă, deoarece linia este modernizată, cu fonduri europene. Ei bine, problemele au apărut tocmai aici. În primul rând, instalația de aer condiționat, care a funcționat impecabil pe ruta Mangalia-Constanța, cu tracțiune diesel, s-a oprit după Constanța, când a fost cuplată locomotiva electrică. Noroc că între timp s-a mai răcorit afară, însă disconfortul a existat.

Întârziere pe o magistrală feroviară modernizată. Personalul de tren nu a informat călătorii

Și a început să se acumuleze și întârzierea – două minute la Medgidia, cinci minute la Fetești, zece minute la Ciulnița, pentru ca în final să ajungă cu 25 de minute mai târziu în București-Băneasa (pe site-ul CNCF CFR SA figurează chiar 29 de minute). Așa cum spuneam, trenul nu a staționat prin gările de pe traseu, unde avea opriri programate, mai mult de un minut. Și nici nu s-a oprit în câmp. Pur și simplu a mers mai încet decât trebuia.

Bun, poate au fost probleme, însă călătorii nu au fost anunțați. În cele din urmă, întrebată despre motivele întârzierii, controloarea de bilete a răspuns că este vorba doar de zece minute (în condițiile în care aplicația Trenul Meu pe pe site-ul www.cfr.ro indica deja 25 de minute) și că ”locomotiva nu poate să meargă cu 140, trage greu”.

Operatorii feroviari din UE informează călătorii din proprie inițiativă

curse Tarom spre Constanța atenționare de călătorie pentru FranțaÎnsă informarea călătorilor trebuia făcută din proprie inițiativă de către personalul de tren, așa cum se întâmplă la toți operatorii din Uniunea Europeană.

Am fost în TGV-ul Paris-Nisa operat de SNCF în urmă cu câțiva ani, când garnitura de mare viteză avea întârziere, iar acest lucru a fost anunțat la instalația de sonorizare din vagoane, fiind prezentat și motivul pentru care nu s-a respectat orarul. La fel s-a întâmplat și într-un tren Regio operat de TrenItalia pe ruta Palermo-Catania, unde informarea a fost făcută de controlor, care s-a plimbat din vagon în vagon pentru a da explicații.

Răspunsurile CFR Călători referitoarea la IRN 1930 Mangalia-Oradea nu lămuresc fondul problemei

Într-un final, CFR Călători a răspuns la întrebările adresate de Club Feroviar, fără a lămuri însă fondul problemei. Redăm în continuare răspunsurile și cu bold observațiile noastre.

  1. De ce a întârziat IRN 1930, în data de 7 iulie 2022, 25 minute, pe o magistrală modernizată (M800)?

Minutele de întârziere pe segmentul Constanţa – Bucureşti Băneasa a trenului IR 1930 Mangalia – București Băneasa – Oradea care a circulat în data de 7/8 iulie 2022 au fost generate astfel: 2 minute ca urmare a afluenței de călători în stația Medgidia, 8 minute ca urmare a restricțiilor de viteză pe infrastructură și restul de 15 minute ca urmare a limitării temporare a vitezei locomotivei trenului.Trenul a ajuns la destinaţia finală Oradea, cu 5 minute întârziere.

Într-adevăr, trenul a ajuns la destinația finală cu o întârziere de doar cinci minute, însă întârziere mare a fost până la Sighișoara. De exemplu, la Sinaia (unde avem tot cale ferată modernizată), întârzierea era de 33 de minute.

  1. De ce personalul de tren nu a informat călătorii, din proprie inițiativă, despre cauzele întârzierii, așa cum se procedează la SNCF, TrenItalia etc?. Este personalul de tren instruit în acest sens?

Personalul de tren este instruit să ofere informații în caz de întârzieri (comunică și motivele atunci când le cunosc) și oferă asistență călătorilor pentru realizarea legăturilor cu alte trenuri. Personalul de tren nu a informat călătorii asupra cauzelor întrâzierii trenului deoarece trenul nu a staționat, întârzierea fiind acumulată prin reducerea vitezei de circulație și s-a produs cumulativ.

Chiar dacă s-a produs ”cumulativ”, întârzierea a existat, iar ea ar fi trebuit comunicată, alături de cauzele producerii ei.

  1. De ce nu a funcționat instalația de aer condiționat de la Constanța la București, în condițiile în care de la Mangalia la Constanța a funcționat?

Din declarațiile personalului de tren, cu ocazia verificărilor legitimațiilor, călătorii nu au semnalat vreo deficiență a instalației de climatizare, cu excepția dumneavoastră, care abia la coborârea din tren în stația București Băneasa ați semnalat acest fapt deși între Constanța și București partida trenului a verificat trenul de mai multe ori. La Brașov, personalul tehnic a constatat ca vagonul de clasa a 2-a în care ați călătorit, a sosit la Brașov cu instalația de climatizare funcțională, fără a fi necesară remedierea vreunei deficiențe. Menționăm că între Constanța și București, în linia electrică de 27.000 V sunt un număr de 7 zone neutre și există posibilitatea ca la una dintre întreruperile de furnizare a energiei, vagonul să necesite o resetare a instalației de climatizare din tabloul electric de către personalul de tren, interval de timp în care temperatura la interior poate crește cu 2 – 3 gr.C.

Instalația de aer condiționat din vagonul numărul 9 nu a funcționat între Constanța și București.

  1. Își cere CFR Călători scuze pentru aceste inconveniente?

CFR Călători face eforturi să ofere cele mai bune condiții de transport și este, de asemenea, în interesul companiei ca pasagerii săi beneficieze de servicii de transport cât mai bune din punct de vedere al siguranței circulației, al confortului călătoriei și al respectării orarului de circulație. Așa că aceste inconveniente ce apar în serviciile oferite nu sunt intenționate și compania le multumește pasagerilor pentru înțelegere.

CFR Călători doar ”le multumește pasagerilor pentru înțelegere”, dar nu-și cere scuze, așa cum ar fi normal.

  1. Ce măsuri se vor lua pentru ca aceste inconveniente să nu se mai producă?

CFR Călători ia zilnic toate măsurile, prin atribuțiile de serviciu pe fiecare segment din activitatea companiei, prin programele de reparații și modernizare a materialului rulant (inclusiv a dotărilor constructive și a instalațiilor), prin (re)instruirea personalului etc., astfel încât serviciile de transport oferite să răspundă cerințelor publicului călător.

Răspunsul nu este la obiect, nu precizează în ce sens se face instruirea personalului, pentru ca acesta să informeze călătorii din proprie inițiativă în legătură cu evenetualele deficiențe.

Ultimele Articole