Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionuț Săvoiu a discutat la Budapesta despre linia de cale ferată de mare viteză (TGV) și alte proiecte feroviare România-Ungaria.
Oficialul, responsabil cu coordonarea sectorului feroviar, a participat la Budapesta Conferinţa Feroviară V4+ (Vişegrad 4 plus alte state), desfăşurată sub deviza ”Nu poate exista mobilitate durabilă și inteligentă fără transport feroviar”.
Cu acest prilej, secretarul de stat a discutat mai multe subiecte, printre care liniile feroviare de mare viteză, digitalizarea, efortul pentru accesul la mărfuri şi cooperarea tărilor V4, tranziţia verde echitabilă și împărtăşirea experienţelor privind sprijinul financiar.
”În acest context, România are în vedere realizarea unui studiu de fezabilitate pentru construcţia primei căi ferate de mare viteză care să conecteze Constanţa cu Bucureştiul şi mai departe cu Budapesta. Discuţiile în cadrul conferinţei, cât şi cele bilaterale, au fost o oportunitate pentru un schimb de experienţă atât de necesar promovării proiectelor. În acest context, am avut o întrevedere cu domnul David Vitezy, secretar de stat pe domeniul transporturilor în cadrul Ministerului Industriei și Tehnologiei din Ungaria. Ungaria dorește o colaborare cât mai bună cu România în ceea ce privește dezvoltarea rețelelor de transport feroviar și rutier”, a scris Ionuț Săvoiu pe pagina sa de Facebook.
Ludovic Orban, primul care a vrut TGV spre Budapesta
Prima oară, introducerea unui TGV spre Budapesta a fost menționată în 2007, de ministrul Transporturilor de la acea vreme, Ludovic Orban.
„Am discutat cu autoritățile ungare și există un plan de prefezabilitate pentru construcția liniei de cale ferată rapidă. Termenul de finalizare a liniei depinde de finanțare și de condițiile tehnice pe care le impune această cale ferată. Sperăm că în șase-șapte ani să avem o linie TGV”, spunea Orban.
El preciza că pentru finanțarea proiectului se are în vedere un parteneriat public-privat sau alocarea de resurse financiare de la buget. De asemenea, se lua în calcul și posibilitatea de a fi accesate și fonduri europene, din 2013.
Declarația lui Ludovic Orban venea la câteva zile după ce guvernele de la București și Budapesta stabiliseră, într-o ședință comună, să construiască o linie ferată de mare viteză pe ruta Budapesta – București – Constanța, pentru a integra cele două state în sistemul de transport feroviar internațional de călători cu trenuri de mare viteză.
Alte proiecte feroviare România-Ungaria discutate de Ionuț Săvoiu
Revenind în zilele noastre și la Ionuț Săvoiu, el a detaliat, arătând că au fost discutate proiecte de cooperare transfrontalieră aflate în execuţie sau care sunt planificate a fi implementate şi care vor întări legăturile dintre cele două ţări, precum: discuții pregătitoare privind implementarea unei linii feroviare de mare viteză pe ruta Budapesta – Cluj-Napoca – București ce va asigura conexiunea rapidă a ţării noastre cu vestul Europei cu un mod de transport ecologic, conexiunea feroviară Oradea – Debrecen si cooperararea dintre cele două orașe privind posibilitatea implementării unui sistem de transport integrat, soluții punctuale de scădere a timpilor actuali de mers pentru conexiunile feroviare dintre România şi Ungaria prin implementarea unui control vamal comun în tren.
De asemenea, s-a discutat și despre punerea în circulație a unor perechi de trenuri ce au circulat înainte de pandemie, dar şi posibilitatea de introducere a noi legături, în special după finalizarea lucrărilor aflate în curs în cele două ţări. Cei doi oficiali au stabilit constituirea în viitor a unui grup de lucru comun între cele două ţări pentru integrarea proiectelor.