Teste cu Desiro pe linia de Otopeni. Luni e așteptat Klaus Iohannis în trenul de aeroport

20 septembrie 2020

Începând de vineri după-amiază, au avut loc teste cu automotoare Siemens Desiro pe linia de Otopeni, pentru că luni este așteptat președintele Klaus Iohannis în trenul de aeroport. Cerința ca trenul să aparțină CFR Călători a venit din partea șefului statului.

Adrian Bărbulescu

Iohannis în trenul de aeroportUPDATE Alături de președintele Klaus Iohannis, la călătoria de test cu automotorul Siemens Desiro va participa și premierul Ludovic Orban.

De vineri, două automotoare Siemens Desiro (cunoscute ca ”Săgeata Albastră”) fac teste pe noua conexiune feroviară spre Aeroportul Henri Coandă Otopeni, care este aproape de finalizare.

”Săgeți” retrase de pe trenurile de Galați și Urziceni

Materialul rulant a fost retras de pe un InterRegio București-Galați și de pe un Regio București-Urziceni. În consecință, trenul IR 1773 București Nord-Galați nu a mai fost operat cu Desiro, ci a fost format din locomotivă General Motors (GM) și două vagoane clasice, iar perechea R 7035/7038 București Nord-Urziceni-București Nord a fost tractată de o locomotivă DA adusă de la Ploiești, la care a fost atașat un vagon.

Toate aceste pregătiri au fost făcute pentru că luni este așteptat președintele Klaus Iohannis, care vrea să meargă cu trenul de la Gara de Nord la Aeroportul Internațional Henri Coandă. Șeful statului a cerut imperativ ca materialul rulant să aparțină operatorului feroviar de stat CFR Călători, și nu unei firme private, pentru a nu da naștere la speculații.

Iohannis în trenul de aeroportMarțea trecută, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a călătorit de la Gara de Nord la Otopeni, însă la bordul unui automotor aparținând Transferoviar Călători (TFC), operator deținut de omul de afaceri Călin Mitică, ce mai deține și reparatorul de material rulant Remarul 16 Februarie din Cluj-Napoca. Club Feroviar a relatat că societatea gălățeană Arcada Company a închiriat un automotor de la TFC pentru că acest operator a răspuns solicitării mai prompt decât CFR Călători.

Klaus Iohannis în trenul de aeroport. A vrut un automotor al CFR Călători

Iohannis în trenul de aeroport
Omul de afaceri Călin Mitică a avut probleme cu legea

Acum, președintele nu a vrut să-și asocieze în niciun fel imaginea cu cea a lui Călin Mitică. Și asta pentru că omul de afaceri a avut probleme cu legea, fiind acuzat de procurorii DNA de constituirea unui grup infracţional, trafic de influenţă, dare de mită şi spălare de bani.

Pe masa procurorilor se află și în momentul de față un dosar referitor la faptul că Remarul 16 Februarie a sechestrat practic mai multe automotoare Siemens Desiro pe care le primise în vederea reparațiilor de la operatorul feroviar de stat, dar pe care nu le-a returnat către CFR Călători.

Prezența șefului statului într-un tren spre Aeroportul Otopeni, chiar dacă proiectul nu este gata 100%, face parte dintr-o serie de apariții publice ale lui Klaus Iohannis la inaugurarea mai multor proiecte de infrastructură rutieră și feroviară, în perioada în care are loc campania electorală pentru alegerile locale. Numai în ultima perioadă, președintele a participat la punerea în funcțiune a Magistralei 5 a metroului bucureștean și la tăierea panglicii pe tronsonul de autostradă Iernut-Chețani.

Ultimul termen avansat de Lucian Bode: 12 decembrie

Revenind la trenul de aeroport, Lucian Bode a spus marți seara că noua conexiune feroviară va fi dată în folosinţă din data de 12 decembrie.

”Eu am fost astăzi (marți – n.red.) într-o probă-test, într-o verificare pentru tot ceea ce credem noi că se va întâmpla undeva la sfârşitul lunii octombrie, când vom finaliza cei 8 kilometri de linie dublă. De la Gara de Nord până la Otopeni sunt 19,5 kilometri. Pe 8 km între Mogoşoaia şi Baloteşti se modernizează linia, vom avea linie dublă. Se construieşte acel tronson de 3 kilometri, pasarela peste DN1, nou, de la zero”, spunea ministrul Transporturilor.

Transferoviar Călători s-a retras deocamdată

După cum a relatat Club Feroviar, Transferoviar Călători făcuse solicitare pentru acordarea de trase pe noua linie, însă ulterior și-a retras cererea, probabil din cauza speculațiilor apărute în spațiul virtual, unde mulți ceferiști au criticat prezența automotorului privat pe linia de Otopeni. În paralel, au fost făcute simulări privind mersul trenurilor pe această secție cu automotoare Siemens Desiro, la un interval de succedare de 30 de minute.

În analiza cost-beneficiu, parte a contractului de finanțare cu Uniunea Europeană, se stipulează faptul că intervalul de succedare va fi de 20 de minute. Dacă nu se respectă acest interval, oficialii de la Bruxelles pot trece la aplicarea de corecții financiare, mai pe românește, să ne deconteze mai puțini bani.