Investitiile straine ar putea sprijini construirea tunelului Tallinn-Helsinki

Lucrarile de constructie ale tunelului feroviar ce va conecta capitalele Estoniei si Finlandei au fost estimate la o valoare cuprinsa intre 9 si 13 miliarde de euro insa, pentru a fi finalizat, proiectul are nevoie de mult mai multe fonduri decat pot acoperi bugetele celor doua state si contributia acordata de catre Uniunea Europeana. Deocamdata, fondurile europene atribuite sunt in valoare de 3,1 milioane euro si sunt destinate realizarii studiului de fezabilitate pentru acest proiect.

Tunelul Tallinn-Helsinki propune construirea unei conexiuni feroviare pe sub Marea Baltica, unind astfel capitalele celor doua tari (separate de Golful Finlandei) si, in acelasi timp, ocolind Rusia. Ar putea fi inaugurat, cel mai devreme, in 2030.

Nu a fost inca stabilita o ruta exacta a proiectului insa, potrivit estimarilor, cea mai scurta varianta de construire a tunelului feroviar submarin propune o sectiune de 50 kilometri lungime pe sub Marea Baltica.

Cu toate acestea, implementarea proiectului este semnificativa pentru imbunatatirea pozitiei logistice a Finlandei pe piata europeana.

„Construirea tunelului feroviar Tallinn-Helsinki cu sprijinul unor finantari private este posibila atat timp cat acestea sunt in conformitate cu intreg sistemul de transport feroviar din Finlanda”, precizeaza ministrul finlandez al Transporturilor si Comunicatiilor, Anne Berner.

„Suntem deschisi oricaror propuneri in acest sens iar atitudinea noastra fata de finantarea privata este una pozitiva. Pentru noi este important sa ne gandim atat la transportul de marfa cat si la cel de pasageri, din perspectiva nationala si sa luam in calcul ca intregul sistem este cuprinzator”, a adaugat ministrul Berner.

„Daca am avea o conexiune feroviara cu reteaua feroviara din Europa, de-a lungul Marii Baltice, Finlanda nu ar mai fi atat de izolata. Acest lucru este important atat pentru competitia in piata cat si pentru traficul de marfa si pasageri”, a explicat ministrul finlandez al Transporturilor.

 

Proiectul este considerat fezabil doar daca Uniunea Europeana va sustine cu 40% costurile necesare construirii in timp ce restul sumei sa fie impartita intre Estonia si Finlanda precum si intre administratiile locale ale capitalelor celor doua state.

 

Foto: explicatia grafica a timpului extrem de redus, de doar 30 de minute pe relatia feroviara Tallinn – Helsinki fata de transportul maritim