Investițiile SNCB în 2023 au depășit suma de 850 de milioane de euro, iar rezultatele financiare ale operatorului feroviar belgian sunt îmbucurătoare.
SNCB a informat printr-un comunicat dat publicității că a obținut rezultate financiare bune în 2023, grație creșterii numărului de pasageri față de 2022, a reducerii costurilor și a compensației statului, care a urmărit evoluția inflației, prin intermediul noului contract de serviciu public.
La finele lunii ianuarie, operatorul feroviar de stat din Belgia anunțase că anul trecut numărul pasagerilor a fost în creștere cu 7% față de valoarea înregistrată în 2022, ajungând la un nivel de 244 de milioane. Creșterea se observă în principal în ceea ce privește călătorii ocazionali, a precizat atunci SNCB.
Acum au venit cifrele exacte, care indică un număr de 244,6 milioane de pasageri, în creștere cu 7,6% față de anul precedent. În zilele lucrătoare, SNCB a atins în medie 96% din numărul de pasageri înregistrat în 2029, înainte de criza sanitară Covid-19.
Rezultatul de exploatare al SNCB se ridică la 142,2 milioane de euro în 2023 (comparativ cu doar 39,6 milioane de euro în anul 2022). În paralel cu creșterea numărului de pasageri, la nivelul SNCB s-au făcut economii la costuri. Chiar dacă costurile cu energia ale SNCB au crescut cu 34% în 2023, această majorare a putut fi limitată grație unei serii de măsuri destinate economisirii energiei. Astfel, în 2023 consumul de energie al SNCB a scăzut cu 2% față de nivelul din 2022.
Investițiile SNCB în 2023, în creștere cu 10% față de 2022
În cadrul contractului de serviciu public, SNCB are ca obiectiv creșterea numărului de pasageri cu 30% și a ofertei de trenuri cu 10%.
Pentru a atinge acest obiectiv, operatorul va reînnoi jumătate din parcul său activ până în 2032, va dubla numărul gărilor accesibilizate pentru persoanele cu deficiențe locomotorii sau de altă natură, care va ajunge la 176 și va crește cu 50% numărul locurilor destinate bicicletelor în trenuri.
Anul 2023 a marcat o primă etapă din acest plan, cu un total de 852,3 milioane de euro investiți în favoarea pasagerilor, ceea ce repezintă o creștere de aproape 10% față de nivelul din 2022. Cea mai mare sumă, de aproape 500 de milioane de euro, a fost destinată cumpărării și punerii în circulație a noilor trenuri etajate M7 de la Alstom (aproximativ jumătate din comanda de 750 de vagoane a fost deja livrată), reparării și întreținerii trenurilor existente și continuării procesului de instalare a sistemului de siguranță ETCS (European Train Control System). La finalul anului 2023, 92% din parcul de material rulant era echipat cu ETCS.