Investițiile necesare în calea ferată. Sute de milioane de euro, anual

23 iunie 2020

Statul ar trebuie să investească în următorii zece ani, în fiecare an, sume variind între 200 și 300 de milioane de euro în starea căii ferate. Cifrele apar într-un studiu prezentat marți de către Autoritatea de Reformă Feroviară.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Studiul ia în calcul investiții necesar de derulat în următorii zece ani, potrivit expertului olandez Kees van Krieken (foto, sursa BNR Nieuwsradio) care a prezentat o parte a cercetării. Krieken a fost în trecut consilier al ministrului olandez pentru trafic și ape.

Expertul olandez afirmă că cifrele sunt schematice, utilizând ”costuri standard”, calculele detaliate urmând a fi făcute într-un studiu de fezabilitate. Reparația podurilor și a podețelor, cea mai mare grupă de costuri nu poate fi deocamdată estimată căci sunt necesare programe de inspecție.

Pe totalul de zece ani luat în calcul pentru aducerea în standarde a trei categorii de linii din cinci (două categorii reprezentând liniile cu șanse minime de a fi salvate sau care trebuie trecute la administrațiile regionale, vezi aici detalii), suma totală ce trebuie alocată este de 1,2 miliarde euro.

Reparațiile de poduri ar costa și acestea 770 milioane euro. Ar fi vorba de 2.360 de kilometri din care restanți la lucrări de intreținere sunt jumătate, adică 1.230 kilometri. Alte trei proiecte separate, anume 18 linii ce au doart trafic de marfă, inelul feroviar al Capitalei și complexul de marfă Constanța – Capul Midia, mai adaugă în jurul a 500 de kilometri de podețe și linii. Krieken socotește o medie a investiției necesare de un milion euro pe kilometru.

Cheia succesului

Dincolo de investițiile în reparații, cum poate fi asigurat succesul reformării rețelei?. Krieken spune:

Majoritatea țărilor vest – europene au studiat modul de exploatare a liniilor secundare încă din 1970, iar multe au fost închise. Reactivarea linilor închise sau revitalizarea liniilor cu un serviciu deficitar a avut loc începând cu 1990, odată cu descentralizarea autorităților competente. O bună perioadă de timp statele vestice s-au concentrat pe linii de mare viteză dar acum atenția se îndreaptă și spre traficul regional.

Problemele infrastructurii

Starea liniilor variază de la șină deplorabilă la rezonabilă, podurile și sistemele de drenaje au restanțe la mentenanță foarte mari, iar gările și haltele sunt într-o stare între primitiv și bună. Sistemele de semnalizare sunt vechi, mecanice cu cheie, centralizate electro-mecanice sau electric. Trecerile la nivel cu protecșie sunt puține iar numărul restricțiilor de viteză e mare, din cauza stării liniei, podurilor, vizibilității reduse sau terasamentelor.

La nivelul parcului, pe liniile cu operatori privați sunt folosite  unități second hand din Franța, Olanda sau Germania cu 6-10 perechi trenuri pe zi. Pe liniile CFR Călători circulă unități diesel vechi și foarte vechi sau locomotive cu 1-2 vagoane. CFR Călători nu are suficient material rulant, iar numărul de trenuri e între 2 și 7 perechi pe zi. Viteza comercială medie e 30-40 km la oră.

Ce trebuie făcut pentru revitalizare

Revitalizarea nu este sigură. Aceasta depinde de servicii de transport cu trenuri frecvente, mers al trenurilor regulat, fapt care asigură eficiența pentru infrastructură și trenuri. Este o condiție a integrării cu transportul rutier. Infrastructura trebuie reparată la parametrii proiectați sau chiar mai bine. Instalațiile de semnalizare trebuie înlocuite cu cele moderne simple pentru reducerea costurilor. Operatorii trebuie subvenționați pentru servicii integrate, tren – autobuz, de bună calitate.

Pentru traficul de călători, un serviciu îmbunătățit ia în calcul populația geografia, zona de captare, eliminarea restricțiilor de viteză, introducerea trenurilor noi, rapide, grafice de circulație cadențate, cel puțin un tren la două ore. Abordarea se regășește pe liniile regionale din Germania, spune expertul olandez. În cazul industriei trebuie analizat potențialul creșterii volumului de marfă. Dealtfel în analiza făcută echipa ce a realizat studiul a luat în calcul și componenta industrială a rețelei de transport, importanța pentru regiuni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Experții au prezentat și situația regiunilor țării din punct de vedere a traficului. Detalii în galeria foto.