spot_img
miercuri, noiembrie 30, 2022
spot_img

Investiții în material rulant anunțate în Polonia

Începând cu perioada fostului exerciţiu bugetar anual european, Polonia a marşat intens în planurile sale pe alocarea investiţiilor, alegând cu prioritate calea ferată. De atunci, proiectele de infrastructură feroviară nu se opresc, apar noi licitaţii, proiecte şi programe ce consolidează poziţia autorităţilor poloneze faţă de acest mod de transport. Tot ultimii ani au fost caracterizaţi de planurile şi implementarea proiectelor pentru reînnoirea parcului rulant de pasageri care încă se confruntă cu vehicule ce trebuie înlocuite cât mai repede posibil din cauza parametrilor care nu vor face faţă în următorii ani, când transportul feroviar de pasageri trebuie să devină primul mod de transport care să preia fluxul de pe celelalte moduri de transport şi trebuie să fie pregătit şi adaptat noilor cerinţe ale unui public modern. Astfel, pentru perioada următoare s-au creionat planuri de achiziţie a trenurilor şi locomotivelor electrice, a vehiculelor hibride şi, de asemenea, se ia în calcul aplicarea hidrogenului în transportul feroviar prin implicarea directă a industriei domestice.

Marea provocare a operatorilor de transport feroviar de pasageri din Polonia constă în faptul că parcul de material rulant depăşeşte în medie 30 de ani şi, cu toate că multe companii au în desfăşurare proiecte de achiziţie şi reînnoire, încă este nevoie de investiţie pentru înlocuirea vehiculelor.

În afară de faptul că acestea îşi depăşesc media de viaţă, este nevoie de trenuri care să fie eficiente din punct de vedere energetic, să utilizeze cele mai noi tehnologii şi să ofere un confort sporit pentru a atrage tot mai mulţi pasageri către calea ferată, dispuși să-și lase maşinile acasă şi să călătorească cu trenul, această soluţie fiind una din cele mai promovate în rândul societăţii care trebuie să abordeze din ce în ce mai intens problema schimbării climatice şi a efectului negativ al transportului rutier asupra mediului.

Tren in statieIar activităţi se desfăşoară atât în zonele urbane, prin dezvoltarea şi achiziţia de tramvaie noi şi metrouri, cât şi la nivelul serviciilor heavy rail care pot oferi conexiuni către reţeaua de transport local şi acces la cea feroviară naţională, conectând marile oraşe, dar şi comunităţi mai mici. Important este şi faptul că administratorul de infrastructură feroviară PKP PLK, alături de guvern şi autorităţile locale, implementează un proiect (Kolej Plus) care are ca scop revitalizarea legăturilor feroviare şi construcţia de noi linii, oferind acces feroviar zonelor care în prezent nu beneficiază de legături pe calea ferată. Modernizarea şi extinderea infrastucturii feroviare va necesita vehicule adiţionale care să ofere capacitate, servicii cu o frecvenţă mai mare şi confort îmbunătăţit, determinând optimizarea eficienţei transportului feroviar.

Unul dintre obiectivele National Recovery and Resilience Plan (NRRP) al Poloniei, pe segmentul de creştere a competivitităţii transportului Feroviar, are ca scop, pe lângă proiectele de infrastructură, transport intermodal, creşterea siguranţei şi securităţii şi digitalizare, alocarea investiţiilor pentru material rulant de pasageri utilizat pe rutele inter-voievodale şi regionale. Investiţiile vor susţine achiziţia vehiculelor cu zero emisii, cum ar fi cele electrice sau hibride care vor trebui să fie echipate cu ERTMS.

Ca parte a investiţiilor la nivel supra-regional, PKP Intercity va primi finanţare pentru achiziţia a 38 de trenuri push pull, cu 7 vagoane etajate (în total, 266 double deck coaches), dar şi achiziţia a 45 de locomotive multi-sistem. Sprijinul financiar pentru trenurile regionale ce implică achiziţia a circa 70 de trenuri va fi alocat prin lansarea unei proceduri de licitaţie deschisă care să asigure participarea tuturor producătorilor ce îndeplinesc criteriile solicitate. În cadrul selecţiei furnizorului, vor intra cerinţe privind designul, parametrii tehnici şi operaţionali care să fie în conformitate cu noile standarde şi toate vehiculele vor trebui să corespundă cerinţelor necesare accesibilităţii persoanelor cu dizabilităţi.

De aceste proceduri se va ocupa Ministerul Infrastructurii, iar Centre for EU Transport Projects (CEUTP) va fi responsabil de procedura de licitaţie a materialului rulant, de semnarea contractelor şi monitorizarea desfăşurării acestora, precum şi de asigurarea finanţării prin fondurile primite prin National Recovery and Resilience Plan. Se doreşte ca finalizarea proiectelor propuse să aibă loc până în al treilea trimestru din 2026.

Datorită necesităţii mari de înlocuire a parcului de vehicule actual, investiţiile adiţionale pentru trenurile regionale vor fi alocate prin NRRP. Pentru a fi conforme cu ajutorul de stat, vehiculele vor fi achiziţionate pentru a furniza servicii de transport prin contracte de servicii publice (PSC).

Din al doilea trimestru al lui 2021 până în trimestrul 3 din 2026, pentru achiziţia de vehicule s-ar aloca EUR 965 million din care EUR 482.5 million este cofinanţarea pentru cele 38 push-pull trains, iar EUR 482.5 million este valoarea alocată prin procedură de licitaţie a materialui rulant pentru servicii de transport regional. În plus, ca parte a investiţiilor pentru trenurile ce operează rutele regionale, se planifică alocarea a EUR 500 million în loan mechanism.

Pentru transportul intra-provincial, având la bază investiţiile demarate de PKP Intercity, costul estimat al unui tren push-pull este de PLN 115 million (EUR 25.46 million).

Având la bază investiţiile implementate de operatorii feroviari de transport regional, valoarea medie estimată a unui tren electric (EMU) este între PLN 18.1 şi 32.9 million (EUR 4 – 7.3 million).

Acordurile financiare cu beneficiarii materialului rulant pentru traficul regional ar putea să aibă loc în al treilea trimestru din 2023, iar livrarea de trenuri regionale va începe din prima parte a anului 2024, iar din 2026 va avea loc livrarea celor 70 de trenuri regionale şi 38 de lung parcurs.

Piata de pasageri

Conform  Pachetului 4 Feroviar, statele trebuie să înceteze practica de atribuire directă şi necondiţionată a contractelor de servicii publice în transportul feroviar regional până în decembrie 2023 şi, în plus, asemenea contracte atribuite direct trebuie să nu fie pe o perioadă mai mare de zece ani. Pentru a limita posibilele efecte negative ale ajutorului de stat asupra concurenţei, Polonia s-a angajat să accelereze trecerea de la această practică şi să finalizeze procesul mai devreme faţă de cerinţele stipulate în Pachetul 4 Feroviar.

În 2020, pentru serviciile de transport feroviar de călători din Polonia s-au semnat 18 contracte multianuale ce includ unul semnat în decembrie 2020, între Ministerul Infrastructurii şi PKP Intercity pentru perioada 2021-2030, ce include şi clauză de decontare agreată cu Comisia Europeană la termenul final al contractului de ajutor public în legătură cu achiziţia de material rulant prin sprijin public. Nouă contracte au fost semnate pe o perioadă de zece ani, iar celelalte contracte au fost semnate pentru perioade cuprinse între trei şi opt ani şi, în schimb, provincia Kujawsko-Pomorskie a decis semnarea contractelor anuale pentru 2021 cu Arriva şi PolRegio. Podkarpackie Province este singurul organizator care a decis alegerea unui operator prin procedură de achiziţie, iar ceilalţi au luat în considerare posibilitatea de semnare directă. În ceea ce priveşte the Fourth Railway Package, contractele pentru servicii de transport provincial pentru o perioadă de nu mai mult de 2030 au putut fi acordate în mod direct până în decembrie 2020, după această dată operatorii urmând să fie selectaţi în cadrul procedurii de licitaţie.

Ca urmare a noii politici, autorităţile poloneze sunt în procesul de deschidere graduală a pieţei prin licitaţie publică şi, în practică, acest lucru este posibil prin încetarea reînnoirii anumitor contracte existente şi prin a nu mai utiliza durata maximă a unui contract înainte de data limită a atribuirii directe a contractelor de servicii publice.

Conform celui mai recent raport al Office for Rail Transport (UTK), în 2020 au fost depuse șase cereri pentru alocarea open access, care includ trei cereri de la RegioJet, două de la Koleje Mazowieckie şi una de la Koleje Dolnośląskie (din care patru aplicaţii pentru rute domestice şi două internaţionale). De asemenea, PKP Intercity a depus trei aplicaţii pentru amendamente la deciziile ce oferă acces deschis în 2020.

În 2020, numărul total al pasagerilor transportaţi pe calea ferată poloneză a fost de 209.4 million, din care 98% au călătorit cu trenurile ca parte a serviciilor publice. Cifra este în scădere cu 37.7% (126.5 milioane de pasageri) faţă de nivelul din 2019, iar performanţa transportului a fost cu 42.7% mai scăzută (ajungând la 12.6 billion passenger-km), scăderile fiind afectate de pandemie şi de măsurile adoptate de autorităţi.

În ceea ce priveşte parcul de material rulant destinat transportului de pasageri, numărul de vehicule disponbile pentru pasageri s-a majorat semnificativ – cu 27 de locomotive şi 35 multiple units mai mult faţă de nivelul din 2019 şi toate vehiculele puse în operare în 2020 au fost fabricate în Polonia.

Numărul de vehicule cu tracţiune a crescut faţă de anii precedenţi, majorare susţinută de introducerea a EU160 series electric locomotives (produse de Newag) de către PKP Intercity, iar operatorii au beneficiat de zeci de multiple units.

În total, în 2020 exista un parc de locomotive de 448, cu 27 de unităţi mai mult faţă de anul precedent, iar parcul de multiple units era format de 1.423, cu 35 vehicule mai multe faţă de 2019. Un element important este creşterea interesului companiilor pentru vehicule dual-drive (electric-diesel) care, dacă în 2019 încă nu existau puse în circulaţie, în 2020 au fost puse în operare cinci astfel de vehicule.

Numărul de vehicule al passenger railway undertakings a crescut cu 1.5%, iar în timpul pandemiei, operatorii nu au renunţat sau suspendat proiectele de investiţie.

Planuri detaliate

Mulţi operatori de transport feroviar de pasageri au anunţat că vor aloca investiţii pentru material rulant în următorii ani, proiecte ce sunt influenţate de fondurile europene disponibile prin noul exerciţiu financiar până în 2027 ce va încuraja modernizarea trenurilor şi achiziţia de noi trenuri care să fie dotate cu tehnologie modernă.

În perioada 2022-2025, operatorii sunt interesaţi în special de achiziţia automotoarelor electrice (EMUs), inclusiv cele etajate, existând planuri pentru 148 de unităţi, se arată într-o analiză a UTK, ce ia în considerare intențiile operatorilor, nu pe cele ale guvernelor locale. Pe lângă acestea, operatorii ar intenţiona să achiziţioneze nouă two-drive multiple units (diesel-electric), două diesel multiple units şi 60 de locomotive electrice. Planurile de modernizare până în 2025 includ 38 EMUs, 30 de locomotive electrice şi 13 locomotive diesel.

De asemenea, operatorii intenţionează să achiziţioneze 290 railcars of which 266 would be double decker coaches, plan confirmat de PKP Intercity în iulie 2020 care analizează achiziţia de vehicule atât pentru traficul naţional, cât şi cel internaţional. Astfel, compania va achiziţiona vagoane cu locuri, vagoane restaurant şi de dormit şi va moderniza 4663 de vagoane.

În ceea ce priveşte planurile pentru perioada 2026-2030, operatorii din Polonia au planuri pentru cumpărarea a 79 de noi EMUs, din care 41 single-deck, 15 double-decker coaches care vor opera pe rutele din voievodate, iar 23 de unităţi vor fi achiziţionate pentru a putea circula cu viteze de peste 250 km/h. Masovian Railways (Koleje Mazowieckie) are planuri pentru achiziţia a 30 de vagoane etajate noi.

Alte șase EMUs vor fi modernizate pentru a corespune unui grad ridicat de confort, conectivitate şi accesibilitate pentru pasagerii cu dizabilităţi.

Pentru a constribui la scăderea emisiilor şi a pune în valoare transportul feroviar, operatorii ar cumpăra peste 30 de two-drive multiple units care vor opera pe rutele din voievodate şi, întrucât noile tendinţe prezintă interes pentru operatori, aceştia iau în considerare achiziţia a 12 trenuri cu hidrogen. este de amintit faptul că din iunie 2021, trenul pe bază de hidrogen produs de Alstom (Coradia iLint) a intrat în teste la Polish Railway Research Institute în Żmigród. Trenurile pe bază de hidrogen pot avea un viitor strălucit în Polonia, aceasta fiind al 5-lea producător de hidrogen la nivel mondial şi produce 14% din hidrogenul generat în Europa, utilizat în special în procesele industriale.

Suport crescut pentru PKP Intercity

Înainte de începerea pandemiei, când traficul de pasageri s-a redus dramatic în cazul fiecărui stat şi operator, PKP Intercity a transportat 49 de milioane de pasageri (în 2019, cu o creştere de 6% faţă de anul precedent). Din 2015 până în 2019, operatorul a înregistrat creşteri anuale ale numărului de pasageri, însă în 2020, din cauza pandemiei, numărul de pasageri a scăzut cu 45.4%, ajungând la 26.7 million passengers.

Prin contractul de serviciu public semnat în decembrie 2020, PKP Intercity s-a angajat în promovarea transportului feroviar şi estimează că până în 2030 va avea un volum de 74 de milioane de pasageri. Acest obiectiv va putea fi atins prin creşterea numărului de serivicii pentru 64% (de la 120.000 în 2021 la 196.000 în 2030), achiziţia de material rulant şi modernizarea celui existent, bineînteles aceste programe fiind susţinute de o infrastructură adecvată pentru care PKP PLK desfăşoară intens proiecte de modernizare şi extindere.

În 2015, PKP Intercity a finalizat un program de investiţie în material rulant de PLN 5.5 billion (EUR 1.2 billion) care a rezultat în achiziţia trenurilor Pendoline, Flirt3 şi Pesa Dart trains. În anul următor, compania a dezvoltat o strategie pe patru ani, ce urma să fie implementată până în 2020 cu investiţii de PLN 2.5 billion (EUR 551.4 million) pentru material rulant şi facilităţi, însă acest program a fost revizuit în 2017 şi a inclus desfăşurarea proiectelor investiţionale până în 2023, dar cu un buget de PLN 7 billion (1.5 billion). Ca parte a acestui program investiţional, până la termenul limită de implementare, operatorul urma să modernizeze 700 de vagoane şi 200 de locomotive şi să achiziţioneze alte 185 de vagoane şi 115 locomotive electrice care să poată permite viteze de 200 km/h.

Programul investiţional a fost actualizat constant pentru a aloca investiţii masive privind modernizarea şi reînnoirea parcului operatorului PKP Intercity.

Anul trecut, când operatorul a transportat 35.5 milioane de pasageri (cu 9 milioane mai mult decât în 2020), acesta a continuat implementarea strategiei prin care a reuşit să modernizeze peste 100 de vagoane, iar în cadrul strategiei, compania deţine peste 600 de vagoane modernizate. De asemenea, compania a finalizat două contracte de PLN 500 million (EUR 110 million). Consorţiul Pesa şi ZNTK Mińsk Mazowiecki a livrat anul trecut 60 de vagoane 141A-20, printr-un contract de EUR 54.7 million (PLN 248 million) şi alte 60de  vagoane multifuncţionale Combo au fost livrate în cadrul unui contract de PLN 310 million (EUR 68.4 million).

Tot în 2021, cu Newag, PKP Intercity a semnat un contract pentru livrarea a zece locomotive electrice multi-sistem cu o opţiune pentru încă cinci unităţi. Valoarea contractului pentru comanda fermă este de PLN 258.6 million (EUR 57 million) şi, dacă opţiunea va fi exercitată, valoarea va fi de PLN 388 million (EUR 85.6 million). Acestea vor fi primele locomotive multi-sistem din parcul operatorului naţional, parc  ce va beneficia de primul vehicul în 18 luni, iar toate vor fi livrate în 2024-2025.

În ianuarie 2022, H. Cegielski Poznań (FPS) a livrat primele două locomotive diesel modernizate ca noi serii, iar în total va livra operatorulu naţional 13 asemenea vehicule (SU4220 series) în cadrul unui contract de PLN 90.3 million (EUR 20 million). De asemenea, producătorul a livrat operatorului naţional primele 8n (de verificat daca sunt opt sau 80) din cele 81 de vagoane noi, ca parte a unui contract de PLN 697 million (EUR 153.7 million). Vagoanele vor intra în componenţa trenurilor intercity şi Express InterCity pe zece rute.

Recent, Ministrul Infrastructurii Andrzej Adamczyk a anunţat că investiţiile vor fi majorate cu încă PLN 8 billion (EUR 1.76 billion), în creştere de la PLN 19 billion (EUR 4.2 billion) la PLN 27 billion (EUR 5.95 billion).

Ca parte a planului pe termen lung, compania intenţionează să aloce PLN 24.5 billion (EUR 5.4 billion) în modernizarea vehiculelor şi PLN 2.6 billion (EUR 573.4 million) în reabilitarea staţiilor pentru a deveni prietenoase cu mediul şi va oferi 52 parking stations până în 2030.

În următorii opt ani, aproape întregul parc de trenuri şi vagoane al PKP Intericity va fi înlocuit cu vehicule noi, iar cele existente, care la data respectivă încă vor fi apte pentru servicii moderne, vor fi şi ele modernizate.

În 2022, PKP Intercity intenţionează să implementeze proiecte prin contracte de PLN 5.5 billion (EUR 1.2 billion) 1 213 095 594

„Poland has been experiencing a renaissance of railway transport for several years. this development will be accelerated even more thanks to the billions of zlotys used for rail infrastructure. PKP Intercity is updating its development and investment strategy until 2030 to become the number one ecological long-distance carrier in Poland willingly chosen by customers”, Andrzej Adamczyk said.

Noile trenuri vor oferi servicii de transport cu timp redus de călătorie, deoarece acestea vor putea circula la viteze cuprinse între 160 şi 250 km/h, capabilitatea fiind determinată şi de infrastructura modernizată.

Vehiculele vor oferi un nivel înalt al confortului, interiorul trenurilor va fi redesigned pentru a oferi spaţiu adiţional şi vor corespunde cerinţelor pasagerilor cu dizabilităţi, celor cale călătoresc în familie şi cu copii. „Our national carrier is expanding its ambitious development program to best respond to social needs and changing market realities, while accelerating the development of rail as the most environmentally friendly means of public transport”, the Secretary of State at the Ministry of Infrastructure Maciej Małecki said.

Conform planurilor, se vor achiziţiona 108 trenuri de diferite tipuri, dar bazate pe conceptul de sustebanilitate, 251 de locomotive eficiente energetic şi apropae 1000 de vagoane noi. Pe lângă achiziţii, operatorul include în strategia sa şi modernizarea a 54 de trenuri electrice, a 1.500 de vagoane şi a 87 de locomotive electrice, iar 13 locomotive diesel SM42 vor fi convertite în two-unit vehicles.

Implementarea acestor programe va face ca PKP Intercity să beneficieze în 2030 de o flotă de locomotive în creştere cu 11%, ajungând la 429 unităţi, parcul de EMU se va majora cu 47% comparativ cu situaţia actuală şi va fi format de 109 vehicule. O noutate o reprezintă două tipuri de vehicule de care în prezent operatorul nu dispune pe scară largă: este vorba de trenuri hibdrid care vor fi în număr de 35, cu 18% mai mult faţă de acum, şi va avea push-pull trains, în prezent parcul nebeneficiind de astfel de vehicule.

În ianuarie 2022, PKP Intercity a lansat licitaţia pentru achiziţia a 16 locomotive hibrid care în versiunea diesel vor trebui să opereze la viteze de 120 km/h şi în cea electrică, la 160 km/h. Acestea ar urma să fie livrate în circa 4 ani, însă primul vehicul va urma să ajungă în parcul operatorului în 2024.

O altă acţiune importantă o reprezintă lansarea licitaţiei (în iunie 2021) pentru furnizarea a 63 de locomotive multisystem, contract ce ar include o opţiune pentru încă 32 de vehicule, toate echipate cu ETCS L2 care pot circula cu o viteză de 200 de km/h.

Tot anul trecut, cu CZ Loko a fost semnat un contract de PLN 40 million (EUR 9 million) pentru zece locomotive shunting, cu o garanţie pentru 4 ani.

De asemenea, în ianuarie 2022, pentru prima dată, compania a aplicat pentru a primi fonduri CEF pentru echiparea a 100 de locomotive cu ERTMS. PKP Intercity intenţionează să obţină EUR 4.24 million pentru perioada 2022-2026, solicitare acceptată de Ministerul Fondurilor şi Politicii Regionale şi care aşteată undă verde din partea Comisiei Europene.

„Consistent introduction of the ERTMS is taking ralway into the digital world. Using the funds from CEF, we want to equip the locomotives with ERTMS devices, which in the next few years will strengthen our fleet,” Tomasz Gontarz, the Member of the Management Board of PKP Intercity said.

Aceste planuri vor duce la promovarea şi creşterea cotei transportului feroviar de pasageri, elementul central al investiţiei, deoarece operatorul îşi propune să standardizeze serviciile şă ofere clienţilor servicii la standarde ridicate de conformitate şi facilităţi. Astfel, toate trenurile vor trebui să fie dotate cu aer condiţionat, prize electrice, acces la serviciul gastronimic, Wi-Fi, platforme media şi sisteme moderne de informare a pasagerilor şi facilităţi speciale pentru cei care călătoresc cu copii, persoanelor cu dizabilităţi şi celor care utilizează bicicleta, oferindu-le spaţii dedicate.

Cu o perspectivă până în 2030, acest program are ca scop dublarea numărului de trenuri şi furnizarea unui standard înalt de calitate şi confort pentru pasageri, şi, conform estimărilor, PKP Intercity ar ajunge la un număr de pasageri annual de 88 millioane. În plus, atingerea acestui obiectiv va fi determinată şi de simplificarea sistemului de achiziţie a biletelor, introducerea unui sistem de vânzare modern şi rapid, a unei aplicaţii facile precum şi programe care să atragă clienţii.

Hydrogen development

Polonia se află în prezent pe locul al treilea în Europa privind producţia de hidrogen, după Germania şi Olanda, şi produce circa 1.3 million tonnes de hidrogen pe an.

Pentru a ridica gradul de competitivitate şi avantajul adus de companiile poloneze, una dintre priorităţile guvernului naţional este de a dezvolta o economie bazată pe hidrogen, urmând ca în perioada următoare să fie construite “hydrogen valleys” în câteva regiuni ale ţării care vor asigura crearea unei industrii de hidrogen, producţia sa, facilităţi şi sisteme pentru stocare şi transport care vor fi integrate. Până în 2030 vor exista 5 “hydrogen valleys” ca centre de excelenţă pentru implementarea economiei pe hidrogen, integrarea sectorului, planificându-se construcţia unei infrastructuri care să asigure necesarul de hidrogen pentru diferitele industrii.

Semnare contractÎn acest scop, în noiembrie 2021, 138 de entităţi din diferite sectoare au semnat un acord pentru dezvoltarea şi crearea infrastructurii necesare producţiei şi transportului acestui combustibil, iar sectoarele incluse sunt cel al transportului, energiei, precum şi industriile de încălzire şi producţie.

Acordul include un plan cu un indicator de peste 50% în conţinutul local la valoarea din 2030. Dacă acest indicator se va menţine, valoarea este estimată între EUR 343 şi 870 million.

Pentru Polonia, atingerea neutralităţii climatice solicită implementarea la scară largă a tehnologiilor pe hidrogen şi, conform strategiei 2030, cu o perspectivă pe 2040, hidrogenul va deveni cea mai importantă componentă energetică. Utilizarea sa în sectorul energetic de transport şi industrie va continua să crească. De exemplu, Polonia estimează că în următoarea decadă numărul de autobuze produse în ţară care ar putea să circule pe infrastructura rutieră va ajunge la 800-1000 de vehicule care vor înlocui parcul existent. Până în 2025 se estimează că 100-250 de autobuze cu hidrogen vor fi puse în operare în Polonia şi vor exista cel puţin 32 de staţii de încărcare conform standardelor UE. De asemenea, autorităţile se vor concentra şi pe construcţia de trenuri şi locomotive pe bază de hidrogen şi se va construi o infrastructură de staţii de încărcare.

În ceea ce priveşte transportul şi distribuţia hidrogenului, acţiunile se vor putea realiza prin reţele actuale de gaz natural, în condiţiile în care acestea vor fi adaptate la cerinţa de transport de hidrogen. În primii ani de dezvoltare a pieţei, hidrogenul va fi transportat pe infrastructura rutieră şi feroviară şi, conform cererii, se vor putea dezvolta şi hydrogen pipelines.

„Our plans are 2GW capacity of the installations used to produce hydrogen and its derivatives from low-carbon sources until 2030. To this end, we need to ensure the availability of relevant installed capacities in the RES [Renewable Energy Systems] sector”, the Deputy Minister of Climate and Environment Ireneusz Zyska said in December 2021 when unveiled the report on the Green hydrogen from RES in Poland.

În acest an ar urma să se anunţe un set de politici pentru înfiinţarea centrelor de tehnologie pe hidrogen, urmând ca din 2023 să se introducă programe de dezvoltare a unei astfel de economii, iar din 2025, când se va verifica planul de implementare şi atingerea obiectivelor, se va introduce şi un cadru financiar şi legislativ pentru hydrogen economy.

Articol aparut in Railway PRO Februarie

Ultimele Articole