spot_img
miercuri, noiembrie 30, 2022
spot_img

Investiții feroviare de miliarde de dolari în Africa

Africa feroviară a încheiat anul 2021 în forță și tot cu motoarele turate la maximum a început și noul an. În mai multe țări de pe continent sunt anunțate investiții în valoare de miliarde de dolari, atât în infrastructură, cât și în material rulant pentru calea ferată, considerată cea mai eficientă formă de transport.

Rețeaua de căi ferate din Africa este distribuită inegal din punct de vedere teritorial și, în mare parte, starea ei lasă mult de dorit. Tocmai de aceea, în ultimii ani asistăm la o mobilizare fără precedent de la sosirea coloniștilor încoace pentru a investi în acest mod de transport de pe continent. Anul 2022 nu face excepție și debutează în forță din punct de vedere al investițiilor feroviare.

Unul dintre proiectele cele mai ambițioase este cel lansat în 2017 în Tanzania, care se concretizează progresiv, etapă cu etapă. Obiectivul proiectului este de a face din această țară de pe coasta de est a Africii un actor important în cadrul lanțului pe aprovizionare a statelor vecine care nu au ieșire la mare.

Tanzania semnarePrintr-un acord semnat în ultimele zile ale anului trecut, Tanzania a încredințat companiei turcești Yapi Merkezi construcția tronsonului feroviar care va face legătura între gara Makutupora din capitala țării, Dodoma, și Tabora, oraș din nord-vestul țării.

Evaluat la 1,9 miliarde de dolari americani, acest tronson, cu o lungime de 368 de kilometri, face parte din proiectul mai amplu al rețelei de cale ferată cu ecartament standard în lungime de 1.219 km care se află în curs de dezvoltare. În afară de acest nou contract, Yapi Merkezi execută deja lucrările pe loturile 1 (în asociere cu compania portugheză Mota-Engil Africa) și 2 ale rețelei de cale ferată. Implementarea acestor lucrări a fost împărțită în cinci faze, după cum urmează: Dar es Salaam – Morogoro (202 km); Morogoro – Makutupora (348 km); Makutupora – Tabora (294 km); Tabora – Isaka (130 km); Isaka – Mwanza (341 km).

Pentru construirea tronsonului Isaka – Mwanza, statul tanzanian a preferat companiile chineze China Civil Engineering Construction Corporation și China Railway Construction Limited, care și-au adjudecat în ianuarie 2021 contractul al cărui cost este evaluat la 1,32 miliarde de dolari americani.

Proiectul acestei rețele feroviare din Tanzania se realizează în cardul punerii în practică a unui plan de modernizare și de extindere a rețelei naționale de căi ferate, care ar putea totaliza în final o lungime de 2,561 km. Rețeaua care va acoperi o mare parte din teritoriul Tanzaniei va avea și conexiuni spre țările vecine, cu precădere cele care se constituie ca enclave, cum ar fi Ruanda, Burundi sau Uganda. Ideea, conceptul de bază al acestui proiect este de a face din Dar es Salaam prelungirea naturală a Oceanului Indian către aceste state enclavizate. Pe cale de consecință, se constituie într-un factor capabil de a elibera potențialul comercial al țărilor din această regiune a Africii de Est.

Luptă strânsă între Tanzania și Kenya în sectorul feroviar

Trebuie menționat faptul că Tanzania nu ”aleargă” singură în această cursă dominată de ambiția de a deveni placa turnantă a schimburilor comerciale spre aceste țări văduvite de ieșirea la mare. Kenya, țară care se găsește și ea într-o poziție geografică strategică, de invidiat în raport cu țările vecine, nu pierde ocazia de a-și arăta ambiția de a se plasa pe primul loc, rol purtat în schimburile regionale. Această țară a început deja investiții uriașe în proiecte de construcție, reabilitare și extindere a mai multor infrastructuri cheie dedicate transporturilor, atât pentru piața națională, cât și pentru cea a țărilor vecine.

Faptul că Tanzania nu renunță la lupta pentru supremația în regiune este probat și de un alt acord, semnat tot în ultimele zile ale anului trecut, între președintele țării și omologul său burundez, pentru a întări schimburile lor comerciale printr-o nouă cale ferată. Apoi, la jumătatea lunii ianuarie 2022, guvernele celor două țări au semnat un acord menit să atragă finanțarea necesară punerii în practică a proiectului feroviar.

Anunțul a fost făcut de ministrul Finanțelor și Planificării din Tanzania, Mwigulu Nchemba, pe contul său oficial de Twitter: „Astăzi, împreună cu ministrul Lucrărilor Publice și Transporturilor, prof. Makame Mbarawa, am semnat un Memorandum de înțelegere cu Guvernul din Burundi pentru implementarea Proiectului de construcție a căii ferate moderne de la Uvinza (Tanzania) la Gitega (Burundi), cu o lungime de 282 km. Am convenit cu ministrul Finanțelor din Burundi să analizăm domeniile în care credem că putem mobiliza fonduri pentru implementarea acestui proiect. Proiectul este important pentru Tanzania, Burundi și chiar Congo, care folosesc portul Dar es Salaam pentru a transporta mărfuri”.

Din lungimea totală a noii conexiuni feroviare, de 282 km, un tronson de 156 km se va afla pe teritoriul Tanzaniei și restul de 126, în Burundi. Potrivit ministrului Finanțelor și Planificării din Tanzania, costurile necesare pentru construcția acestei legături feroviare transfrontaliere nu ar trebui să depășească 900 milioane de dolari americani. Oficialii din cele două țări s-au angajat să obțină această finanțare, fără a da însă mai multe detalii pe acest subiect.

Acest acord de cooperare între Tanzania și Burundi fusese pregătit minuțios, dar totodată accelerat în ultima perioadă. În luna octombrie a anului trecut, șefa statului tanzanian, Samia Suluhu,  a convenit cu omologul său burundez, Evariste Ndayishimiye, să investească în acest proiect ambițios, menit să puncă punct sincopelor comerciale dintre cele două țări. Potrivit Samiei Suluhu, această linie de cale ferată va permite „transportul mărfurilor, cu precădere mineralelor, printre care nichelul provenit de la celebra exploatare Musongati din Burundi, spre portul Dar es Salam, pentru a putea fi expediate pe piața internațională de profil”.

Autoritățile din Africa de Sud vor să relanseze transportul pe șine

Investiții semnificative, chiar dacă nu la un nivel atât de ridicat, au loc și în sudul continentului african. În Africa de Sud, transportul feroviar a intrat deja în cotidianul populației, cu o rețea care conectează o bună parte din teritoriul național. Și totuși, această rețea este tot mai frecvent victima unor furturi și acte de vandalism, care nu permit asigurarea unui serviciu continuu de calitate, așa cum a mai relatat Railway Pro în numerele sale precedente.

Gara Africa de SudTocmai pentru a depăși aceste situații extrem de neplăcute, Guvernul sud-african plănuiește să investească suma de șapte miliarde de ranzi (echivalentul a aproximativ 455 de milioane de dolari americani) în îmbunătățirea serviciilor feroviare.

„A venit momentul să punem la punct un transport fiabil. Vom aloca șapte miliarde de ranzi pentru a îmbunătăți serviciile feroviare”, a declarat ministrul Transporturilor din Africa de Sud, Fikile Mbalula.

Finanțarea va fi alocată prin Programul național de îmbunătățire a gărilor (National Station Improvement Programme – NSIP), al cărui obiectiv este de a readuce rețeaua feroviară din țară la parametri funcționali. Prioritară este Central Line, un serviciu feroviar periurban care face legătura între orașele din regiunea Cape Town. Toate cele 21 de stații feroviare de pe Central Line necesită investiții semnificative, care vor fi asigurate prin NSIP.

„The stations on the Central Line are at different stages of upgrade as part of the National Station Improvement Programme (NSIP), which commenced this financial year and is due for completion in the first quarter of the 2022-23 financial year”, a spus ministrul.

Anunțul acestui plan masiv de investiții intervine în contextul în care rețeaua feroviară sud-africană face obiectul unor acte repetate de vandalism și de furturi, dar și de ocupare anarhică a unor perimetre ale rețelei. Din această cauză apar veritabile obstacole în calea continuității serviciilor de transport feroviar în anumite regiuni ale țării.

Repararea rețelei va permite reluarea transportului feroviar în mai multe regiuni, printre care și regiunea Cape Town, unde serviciile de transport pe șine au fost suspendate în urmă cu câțiva ani buni. Ambiția autorităților este de a facilita mobilitatea urbană și interurbană și de a da astfel un nou imbold activităților economice.

Anunțul privind planul de investiții în rețeaua feroviară a țării a fost făcut de ministrul Fikile Mbalula cu prilejul ceremoniei dedicate repunerii în funcțiune a celebrului Blue Train, a cărui circulație fusese întreruptă din cauza restricțiilor sanitare introduse în contextul pandemiei de Covid-19.

Format din 19 vagoane, Blue Train, care circulă de aproape un secol, este una dintre cele mai luxoase garnituri feroviare din lume, așa cum a mai scris Railway Pro. După ce trenul a stat tras în depou luni întregi, compania care îl exploatează a scăzut drastic prețul, pentru a-și reatrage clientela. Chiar și așa, un bilet pentru o călătorie cu pensiune completă, care durează trei zile, costă echivalentul a aproximativ 1.500 de dolari americani.

Locomotive americane pentru Red Line în Nigeria

Pe coasta de vest a Africii, în Nigeria, capitala Lagos și orașele învecinate, care însumează o populație de 20 de milioane de locuitori, se confruntă cu probleme de mobilitate similare celor mai mari aglomerări urbane din lume. Pentru a veni în întâmpinarea cererii de transport tot mai crescute, autoritățile regionale au optat pentru multimodal.

Nigeria lansareGuvernatorul statului Lagos, Babajide Sanwo-Olu, s-a dus la finele lunii ianuarie 2022 la uzina Talgon din Wisconsin, Statele Unite ale Americii, unde a confirmat cumpărarea a două locomotive destinate îmbunătățirii transportului feroviar în suburbiile Lagosului. Ele vor fi puse în circulație pe Red Line, proiect feroviar în curs de construcție, care va face legătura între Marina și Agbado, cu o ramificație spre aeroportul orașului.

Construite în 2009, dar neutilizate în perioada care s-a scurs de atunci și până în prezent, aceste unități de tracțiune feroviară au fost vândute inițial autorităților din statul Wisconsin. Acum, ele vor fi preluate din nou de furnizor, care le va revinde către statul nigerian. Cauza acestei schimbări repetate de proprietar este un diferend legat de neîndeplinirea obligațiilor contractuale de către statul american menționat, care a fost între timp soluționat în Justiție.

Red Line, o conexiune feroviară cu lungimea de 37 de kilometri, constituie al doilea tronson al unui proiect mai amplu, denumit Lagos Rail Mass Transit (LRMT). Acesta din urmă va avea în final șapte linii (Blue, Red, Green, Yellow, Purple, Orange și Brown), destinate realizării unei conexiuni rapide și de calitate între centrul orașului și suburbiile Lagosului. LRMT, a cărui construcție a început în 2008 și are ca obiectiv asumat transferul modal al traficului urban rutier spre calea ferată, pentru a reduce aglomerația și ambuteiajele de pe străzile capitalei nigeriene.

Potrivit directoarei Lagos Metropolitan Area Transport Authority (LAMATA), Abimbola Akinajo, operaționalizarea red Line va permite transportul a 500.000 de pasageri în fiecare zi în prima fază. Odată pusă în funcțiune și a doua fază a proiectului, rețeaua va fi utilizată zilnic de un milion de navetiști.

Alte șapte trenuri pentru TER din Senegal

Rămânem tot pe coasta occidentală a Africii, în Senegal, unde președintele Macky Sall a inaugurat chiar înainte de Anul Nou trenul expres regional (Train Express Régional, TER), prilej cu care a anunțat o sporire a parcului de material rulant.

President SenegalConcret, șeful statului a anunțat că a comandat alte șapte trenuri care vor face legătura între Diamniadio și aeroportul internațional Blaise Diagne. În acest fel, numărul ramelor ce vor circula pe această linie va crește la 22.

Costurile de construcție ale acestei conexiuni feroviare s-au ridicat la 780 miliarde de franci centrafricani, echivalentul a aproximativ 1,35 miliarde de dolari americani. Trenurile, care circulă cu o viteză maximă de 160 km/oră, parcurg distanța de 36 km în 20 de minute, traseu care altfel era străbătut cu mașina în ore bune. Pe noul tronson feroviar pot călători 115.000 de persoane pe zi, cu trenurile furnizate de grupul francez Alstom care circulă între orele 5,00-22,00.

Construcția liniei de cale ferată a implicat peste 20 de companii locale și internaționale, printre care Eiffage, Engie, Thales și SNCF. Punerea sa în funcțiune a fost amânată de mai multe ori de la lansarea lucrărilor, la începutul anului 2017.

Marocul își continuă planurile ambițioase pe calea ferată

Încheiem periplul nostru lunar prin Africa în nordul continentului, unde de mulți ani se realizează cele mai importante proiecte feroviare.

Și dacă Magrebul este zona de excelență în domeniul feroviar al Africii, Marocul este perla coroanei. Iar la Rabat s-au anunțat din nou proiecte ambițioase. Astfel, realizarea căii ferate ce va face legătura între Marrakech și Agadir este una dintre prioritățile planului Oficiului Național al Căilor Ferate (Office national des chemins de fer, ONCF, compania feroviară de stat din Maroc), care vizează acoperirea întregului teritoriu național, pe termen mediu și lung, cu o rețea de cale ferată. Anunțul a fost făcut la finele lunii ianuarie 2022, la Rabat, de către ministrul Transporturilor și Logisticii, Mohamed Abdeljalil.

ONCF a realizat deja diverse studii preliminare legate de acest proiect, printre care studiul de lucrări de infrastructură și de construcții civile și studiul topografic, a precizat ministrul în fața Camerei Reprezentanților, parlamentul de la Rabat. Construcția acestui tronson feroviar necesită mobilizarea de credite financiare cu o valoare de aproape 50 miliarde de dirhani (echivalentul a aproximativ 5,3 miliarde de dolari americani), a subliniat ministrul, care a adăugat că programarea proiectului depinde de căutarea soluțiilor optime pentru finanțarea lui, prin eforturile concertate ale tuturor părților implicate. În proiect, alături de ONCF, sunt implicate mai multe ministere marocane, care s-au mobilizat pentru identificarea surselor de finanțare, fiind luată în calcul și posibilitatea unui parteneriat public-privat.

În mare, planul ONCF vizează construcția a 1.300 km de linii ferate de mare viteză și a 3.800 km de linii clasice, ceea ce va permite interconectarea a 43 de orașe din Maroc, a conchis ministrul Abdeljalil.

Dezvoltarea feroviară spectaculoasă a sectorului feroviar din Maroc a atras investiții semnificative din partea giganților mondiali în domeniu.

Articol publicat in Railway PRO Februarie 2022

Ultimele Articole