Investitii de un miliard de euro, vizate pentru Portul Constanta

Dezvoltarea capacitatii feroviare in portul Constanta Sud – Agigea, dublarea liniei de cale ferata Agigea Ecluza – Portul Constanta Sud si sistematizarea punctului de racord Agigea Ecluza se numara printre cele mai importante investitii in Portul Constanta cuprinse in Master Planul General de Transport.

Acestor proiecte li se alatura si altele, la fel de importante, precum modernizarea infrastructurii portuare, realizarea unei dane specializate intr-o zona cu adancimi mari, realizarea terminalului LNG pe digul de sud al portului, realizarea terminalului RO-RO si pentru autoturisme, cresterea capacitatii de navigabilitate pe Dunare pe sectoarele Pristol – Calarasi, Calarasi – Braila si Canalul Dunare – Marea Neagra.

Toate aceste investitii sunt estimate la aproximativ un miliard de euro.

Ponderea economica a portului romanesc de la Marea Neagra a fost subliniata in cadrul evenimentului  „Portul Constanta- hub multimodal pentru dezvoltarea regionala si partener strategic al porturilor de pe Dunare“, desfasurat la sediul Parlamentului European, din Bruxelles, la 6 iunie. Evenimentul, organizat in premiera, a urmarit sa evidentieze rolul Portului Constanta si al Dunarii pentru economia europeana.

Discutiile au vizat dezvoltarea unui sistem de transport modern si durabil, avand in vedere ca navigatia pe Dunare reprezinta una din cele mai curate alternative si este cruciala in implementarea obiectivelor care tin de multimodalitate.

In interventia sa in cadrul conferintei, ministrul Transporturilor, Lucian Sova, a vorbit despre dezvoltarea sectorului romanesc al Dunarii. Ministrul a subliniat rolul pe care Romania il poate avea in realizarea unui sistem de transport modern si importanta Portului Constanta in cresterea eficientei sistemului european de transporturi prin incurajarea dezvoltarii  comertului intra si extracomunitar.

Nicolae Dan Tivilichi, directorul general al CN APM SA, a evidentiat rolul Portului Constanta ca poarta de est a Europei, punctand importanta Dunarii pentru port, precum si efectul pe care il are fluviul in dezvoltarea economica regionala.

“Din cele 60 milioane tone de mărfuri operate anul trecut în Portul Constanța, 13 milioane tone au tranzitat Dunărea. Cantitatea ar putea atinge 20 milioane tone în condiții mai bune de navigabilitate, dacă am folosi la adevăratul potențial această <autostradă pe apă>. În ciuda tuturor blocajelor de pe Dunăre, cauzate în principal de lipsa lucrărilor de dragaj pe sectorul bulgăresc, Portul Constanța rămâne hub intermodal de transport în regiune. Investițiile private din ultimii ani au fost concentrate pe noi spații de depozitare a cerealelor, dar nu numai, iar pentru următorii 5 ani sunt deja anunțate investiții private de peste 200 milioane euro. Acestea se adaugă investițiilor pe care Administrația Porturilor Maritime le are în derulare, atât din fonduri europene cât și din fonduri proprii, concentrate în special pe dezvoltarea infrastructurii navale”, a declarat Nicolae Dan Tivilichi.

In cadrul evenimentului a fost semnat un protocol de colaborare intre porturile Constanta si Anaklia, din Georgia. Acesta vizeaza dezvoltarea traficului de mafuri, prin revitalizarea conexiunilor directe intre Romania si Georgia. Cele doua state sunt o punte intre Europa si Asia, prin intermediul Marii Negre.