Investiție importantă într-un terminal multimodal lângă nodul feroviar Vințu de Jos, Sebeș

16 iulie 2019
Transportul intermodal este relativ nedezvoltat în România

Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru (ADR Centru) a demarat proiectul a ccea ce se dorește a fi cel mai mare terminal multimodal din zona Transilvaniei.

Un terminal multimodal care să faciliteze preluarea transportului de marfă de pe căile de transport rutier pe cel feroviar şi invers, investiţie estimată la peste 25 de milioane de euro, ar putea fi amenajat în judeţul Alba, la Sebeş sau Coşlariu, potrivit unui comunicat remis recent al ADR.

Zona Sebeș este un punct strategic pe harta rețelei de transport a României, atât prin prisma autostrăzilor în construcție din regiune, cât și a liniilor ferate învecinate. Zona are două legături către autostrăzile Sebeș-Turda și Sibiu-Lugoj, precum și către calea ferată, fiind învecinat cu nodul feroviar de la Vințu de Jos, unde se intersectează liniile către Alba Iulia, Orăștie, Sebeș.

Potrivit ADR Centru, proiectul este privit cu interes de către administraţiile publice judeţene şi locale, dar şi de către agenţii economici interesați de dezvoltarea transportului multimodal. Acesta ar urma să aducă beneficii importante asupra dezvoltării regiunii.

Un studiu de prefezabilitate realizat a identificat existenţa mai multor posibile locaţii pentru amplasarea acestui terminal multimodal, motiv pentru care întâlnirea de lucru de la Alba Iulia a avut un caracter de prezentare și discuții privind locația.

Obiectivul studiului a fost de a găsi amplasamentul cel mai potrivit pentru realizarea unui nod intermodal de transport, care sa deservească agenţii economici din judeţul Alba, în zona Alba-Iulia – Sebeş, având în vedere interesul autorităţilor locale şi al agenţilor economici cu pondere însemnată a activităţii de export, de a utiliza sistemul feroviar ca alternativa mai economică şi rapidă pentru transportul de marfă, precizează sursa citată.

Studiul de prefezabilitate a fost realizat în primul semestru al acestui an, iar în cadrul discuţiilor a fost analizată recomandarea amplasamentelor optime pentru realizarea investiţiei, având în vedere mai multe de criterii de evaluare. Locația exactă va lua în considerare dimensionarea investiţiei, în funcţie de datele tehnice privind capacitatea terminalului, cantitatea de marfă prognozată a fi transportată, costurile de operare şi veniturile estimate.

„Pentru fiecare din cele două locaţii recomandate de specialiştii care au realizat studiul – respectiv Sebeş şi Coşlariu – au fost prezentate avantajele şi criteriile care au stat la baza propunerii lor, fiind analizate şi potenţialele surse de finanţare, accesibile pentru demararea investiţiei. În recomandarea unui număr limitat de scenarii s-au avut în vedere mai multe criterii de evaluare, respectiv posibilităţile de dezvoltare ulterioară, valoarea de investiţie, existenţa surselor de finanţare, costurile de operare şi capacităţile de operare (în tone marfă), existenţa terenului în rezerva, fără a fi necesare exproprieri, existenţa infrastructurii rutiere şi a unei infrastructuri feroviare corespunzătoare”, spun reprezentanții ADR Centru.

Transportul feroviar, dominant în zonă

Datele prezentate arată că transportul feroviar de mărfuri este dominant în regiune. Mai precis, din totalul cantităţilor transportate, cu trenul la data elaborării studiului s-a transportat 2,08 milioane tone pe an iar prin mijloace auto a fost de 1,71 milioane tone anual.

Oficialii ADR Centru intenționează includerea investiţiei în Masterplanul General de Transport al României astfel încât proiectul să poată fi finanțat din fonduri UE.

“Din documentele iniţiale avem o estimare a costurilor necesare pentru realizarea investiţiei, care diferă pentru cele două amplasamente analizate, ajungând la peste 110 milioane lei, fără TVA, pentru varianta Sebeş, iar veniturile preconizate din exploatarea terminalului ar putea depăşi 740.000 lei, lunar”, a mai precizat Simion Creţu, șeful ADR Centru.