miercuri, aprilie 17, 2024
spot_img

Intrarea CFR Marfă în insolvenţă, o catastrofă pentru CFR Infrastructură

Vehiculată tot mai des pe holurile şi prin cabinetele Ministerului Transporturilor, varianta introducerii în insolvenţă a CFR Marfă poate duce la un dezastru atât pentru societate, cât şi pentru gestionarul infrastructurii, CFR SA.

În primul rând, societatea naţională de transport feroviar de marfă va fi exclusă de la toate licitaţiile organizate de companii de stat, dar şi private, pe motiv că este în insolvenţă.

Teoretic, legislaţia nu îngrădeşte participarea la licitaţii a firmelor în insolvenţă. Ba chiar a şi fost făcută o modificare legislativă în acest sens, prin apariţia Codului Insolvenţei, adică Legea nr. 85 din 25 iunie 2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă. „Debitorul aflat în procedura insolvenţei nu poate fi împiedicat să participe la licitaţii publice pentru motivul deschiderii procedurii”, se arată în actul normativ menţionat.

Şi totuşi, în practică lucrurile stau cu totul altfel. Unele cerinţe din Fişa de date precum prezentarea unui certificat constatator privind îndeplinirea obligaţiilor de plată a impozitelor şi taxelor locale, alte venituri ale bugetului local sau a unui certificat constatator privind îndeplinirea obligaţiilor de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale la bugetul consolidat sau cerinţe particulare privind capacitatea financiară a ofertantului, fac misiune imposibilă din participarea societăţilor în insolvenţă la licitaţii publice. Imposibilitatea societăţilor aflate în insolvenţă de a prezenta certificate constatatoare din care să rezulte că acestea nu au datorii către bugetul de stat sau către bugetele locale este completată şi de refuzul organelor fiscale şi al autorităţilor locale (direcţiile de impozite şi taxe locale – DITL) de a departaja datoriile născute înaintea deschiderii procedurii insolvenţei de cele acumulate după această dată.

Ei bine, nici legea din 2014 nu clarifică aceste aspecte, aşa că CFR Marfă SA nu va mai putea participa, odată intrată în insolvenţă, la licitaţii în urma cărora să-şi poată adjudeca contracte de transport. Şi asta pentru că marii clienţi disputaţi de CFR Marfă şi de concurenţii săi sunt complexurile energetice, pentru transportul cărbunelui, Societatea Naţională a Sării Salrom şi alte companii cu capital de stat.

 

Principalul creditor, gestionarul infrastructurii

 

Pe de altă parte, susţinătorii intrării în insolvenţă a CFR Marfă susţin că, astfel, societatea s-ar pune la adăpost faţă de creditori. Potrivit bilanţului pe 2016 al societăţii, publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, datoriile totale ale SNTFM CFR depăşeau 871 milioane de lei la 31 decembrie anul trecut.

Or, principalul creditor al transportatorului feroviar de stat este tot o companie de stat, Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA, gestionarul infrastructurii. CFR Marfă a acumulat către aceasta datoriide peste 600 milioane de lei la plata tarifului de utilizare a infrastructurii (TUI), din care 200 milioane de lei reprezintă penalităţi de întârziere.

Cu alte cuvinte, peste 80% din datoriile CFR Marfă sunt către CFR SA. Dacă prima ar intra în insolvenţă, problemele s-ar transfera la cea de-a doua, aflată tot în coordonarea  statului român, prin Ministerul Transporturilor. Aşa că CFR Marfă se va pune vremelnic la adăpost, dar CFR SA ar înregistra probleme serioase, care se vor răsfrânge şi asupra CFR Călători, dar şi asupra transportatorilor privaţi de pasageri şi de mărfuri care operează pe piaţa românească. Pentru că toţi depind de serviciile companiei de infrastructură.

În total, CFR SA are de recuperat creanţe de aproape 1,4 miliarde de lei. Rezultă deci că datoriile acumulate de CFR Marfă la plata TUI se apropie de jumătate din totalul banilor pe care îi are de încasat CFR SA.

Pe de altă parte, procedura insolvenţei nu rezolvă problema pierderilor uriaşe înregistrate de CFR Marfă. Potrivit bilanţului depus la Ministerul Finanţelor Publice, acestea se ridicau la 31 decembrie 2016 la peste 194 milioane de lei. În schimb, CFR SA a încheiat anul trecut cu un profit de jumătate de miliard de lei. Profit care s-ar putea „topi” rapid, dacă CFR Marfă intră în insolvenţă şi îşi suspendă plata datoriilor. Mai ales că nici compania de infrastructură nu este tocmai „curată”, ea având la rândul ei datorii de 1,25 miliarde de lei, potrivit bilanţului pe 2016.

de Adrian Bărbulescu

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole