Sorin Chinde, vicepreședinte GRAMPET, dezvăluie într-un interviu disponibil pe YouTube secrete ale unei cariere profesionale de succes în domeniul transporturilor feroviare, dar și planuri de viitor ale grupului de companii în care el activează. Unul dintre acestea prevede realizarea pentru o locomotivă cu hidrogen.
Ideile prezentate pe scurt de Club Feroviar sunt expuse pe larg de către vicepreședintele GRAMPET în interviul disponibil mai jos.
Chinde vorbește de perioada anterioară anului 1990 când trenurile trebuiau să circule cu orice preț. „Înainte de 1990 oricâtă zăpada și oricât viscol era, trenurile trebuiau să circule permanent”, spune el. Succesul oricărei întrepinderi feroviare e echipa și nu competiția între diferitele compartimente ale afacerii, anume tracțiune, semnalizare, comercial etc. „În acest domeniu reușești doar dacă construieşti echipe în jurul tău, e o activitate de echipă, nu individuală. Toți suntem ca degetele unei mâini și trebuie să faci să lucreze toate”.
Pregătirea unei cariere în domeniul feroviar necesită o planificare pe termen lung. „GFR e o companie care oferă o carieră pe termen lung în cel mai mare operator feroviar din România, vorbind de transportul de marfă. Relaţiile de muncă sunt bune în GFR, totdeauna am încurajat să avem ședințe de brain-storming și când am termintat şedinţa, concluzia aia o aplicăm toți, indiferent dacă nu ne convine sau nu. Oamenii pot să își spună opiniile, desigur la nivelul lor (de competență – n.red.)”.
Meseria necesită devotament. „În zona de exploatare nu există două zile identice, nu există monotonia de a veni la serviciu, sunt zile în care ai și 12 ore la serviciu. Adrenalina profesională e cea care ne face activi și ne ajută la tonus”.
Locomotivă cu hidrogen la Reloc
Îmbunătățirea eficienței energetice e una dintre preocupările de bază ale GFR. „Îmbunătăţim eficiența energetică prin investiţii și calcule tip „return on investment”, organizațional. Încercăm să implementăm soluții cât mai moderne care să conducă la eficiența energetică. Spre exemplu avem RELOC, am dezvoltat proiecte cu ei, proiecte inovatoare, locomotive cu baterii acum câțiva ani, locotractoare de manevră tot cu baterii, lucrăm acum la o dezvoltare de locomotivă cu hidrogen, remotorizări astfel încât în loc de motor diesel am implementat motoare de ultimă generație”, spune el.
Preocupările pentru mediu nu sunt răsplătite ca în alte industrii, dar asta nu ne împiedică să ne uităm la eficiența energetică și la sustenabilitate, adaugă Sorin Chinde.
Sfaturi pentru tineri
„Un tânăr care vrea să devin bun specialist în industria feroviară trebuie să aibă răbdare la început, câţiva ani, e un lucru care din păcate tinerilor noștri le lipsește. Nu fac apologia sistemului dinainte în care am fost format, însă e necesară o pregătire de un an în care tu să înveți să faci ceea ce va face omul din subordinea ta. Nu poți să îi dai unui om să facă o chestie la care tu nu ești pregătit”, spune el.
„Balansul timp liber – familie – job e greu de obținut, balansul e greu, căci treaba asta vine când ești tânăr și, spre exemplu, vrei să pleci la mare două luni. Aceste sacrificii vin însă cu foloase peste ani. Dacă nu accepți, în loc de 3 ani ție îți va lua 6-8 ani, iar în timpul ăsta vei vedea alți colegi care și-au sacrificat o parte din timp și au renunțat poate la vacanțe. Aceștia sunt promovaţi, tu rămâi pe loc, apare frustrarea, te întrebi tu ce ai avut?”, spune Sorin Chinde.
GFR e un proiect pe termen lung
GFR investeste într-un tânăr și îl şcolarizează, face practică, îl aduce la un nivel de pregătire în care el va avea o meserie în care să lucreze 35 de ani. Noi investim, doi ani nu avem un super beneficiu. Din cariera ta profesională care poate fi de 35 de ani, te rog (compania – n.red.) să îți dedici 10% din timpul tău, nu mai mult, restul de 90% este alegerea ta, ca salariat sau a te duce la alt operator feroviar.
În ciuda zicalelor gen „calea ferată are mai multă istorie decât viitor”, calea ferată are viitor dacă ne uităm la deciziile Comisiei Europene, la programele europene. Necesitatea de transport se va dubla conform statisticilor.