luni, mai 13, 2024
spot_img

Interviu cu Michael Peter, CEO Siemens Mobility. De ce nu avem trenuri noi, nemțești, în România

Michael Peter, CEO Siemens Mobility, a avut zilele trecute amabilitatea de a acorda un interviu pentru Club Feroviar, cu ocazia prezentării celui mai modern depou de trenuri al companiei din Germania. Întrebările s-au axat pe subiecte legate de licitațiile de material rulant destinat pasagerilor, la care producătorul german nu e prezent în România, și pe trenurile cu hidrogen.

Î: Siemens Mobility nu este prezentă pe piața materialului rulant destinat pasagerilor, cel puțin la nivelul licitațiilor, deși autoritățile române au câteva astfel de licitații în desfășurare. Care pot fi cauzele?

R: Motivul este foarte simplu! Când te uiţi la trenurile noastre înțelegi că ne place să producem platforme pe care să le vindem multor clienți. Căci atunci când construieşti un tren crezi în puterea tehnologiei şi a digitalizării. Dezvoltarea unui tren costă 150 de milioane de euro. Toate vin cu elemente de Inteligență Artificială, tehnologii IT. Ne permitem aceste cheltuieli nu atunci când îl vindem de zece ori unui client, ci de zece ori la 20 de clienţi. Și atunci întrebarea este dacă specificaţiile cerute în România ne permit să licităm ceva care să fie foarte apropiat de standardele noastre.

Desigur că la trenurile noastre a doua filozofie pe care o avem este utilizarea conceptului „empty tube (literal tub gol – n.red.)”, semnificând faptul că clienţii pot decide în interior tot ceea ce vor. Ei decid dacă e prima clasă sau a doua clasă, însă noi ne uităm pe noile  pieţe şi dacă nu ni se potriveşte, nu licităm. Nu pot spune specific în România, dar cantitățile pot fi mici. Dacă Mireo se potriveşte, îl vom oferi.

Nu ştiu specificaţiile în cauză, dar pot fi diferența de tensiune de alimentare, sistemele de semnalizare, acestea pot fi motivele, dar nu sunt sigur.

(Nota redacției – Conceptul Empty Tube oferă un echilibru perfect de flexibilitate și eficiență economică. Sunt eliminate din interior echipamentele care afectează negativ flexibilitatea interioară. Fixările elementelor interioare sunt standardizate. Se consideră că acest concept permite creșterea spațiului disponibil cu 10%).

Citește VIDEO, FOTO. Siemens a prezentat trenul imun la furtunile de nisip din deșert și la temperaturi de 80 grade în șine

Trenurile cu hidrogen, convenabile abia peste 15 ani

Î: Este Siemens în urma altor producători atunci când vine vorba de trenuri cu hidrogen?

R: Noi am livrat deja primul nostru tren și credem că este cel mai bun. Strategia noastră a fost să avem Mireo, care este un tren foarte bine proiectat. (La el – n.red.) cu aceleaşi sisteme avem baterii care pot fi încărcate cu pantograful, iar când alimentarea electrică nu este disponibilă, pantograful e coborât şi se trece pe hidrogen care alimentează bateriile, deci un sistem modular. Am dezvoltat produsul în această ordine, și anume Mireo, apoi bateriile, apoi hidrogenul. De ce e hidrogenul ultimul? Energia din hidrogen e foarte scumpă, într-un ciclu de viaţă e un caz negativ de business, inclusiv hidrogenul gri.

Hidrogenul e produs din electricitate, iar 75% din energie este pierdută pin conversia în hidrogen, deci energia la trenurile pe hidrogen costă de patru ori mai mult decât la cele clasic electrice. La cele pe hidrogen ponderea costurilor cu energia în exploatare e de patru ori mai mare decât la cele normale și toate produsele pe hidrogen din Europa sunt subvenţionate în grad ridicat şi nu vor fi la fel de ieftine precum trenurile electrice 15-20 ani.

Î: Începând de acum câțiva ani s-au succedat diferite crize care au îngreunat aprovizionarea cu materii prime si componente electronice precum oțelul, aluminiul, circuitele electronice. Care mai este situația acum?

R: Situația s-a redresat substanțial, a durat un an după pandemia de COVID. Marile probleme au dispărut şi materialele sunt disponibile din nou.

(Nota redacției – Michael Peter este absolvent al Universității Tehnice din Braunschweig, Germania și a unui master la o instituție tehnică similară din Madrid, Spania (absolvent 1992). Deține funcția de CEO Siemens Mobility din 2017 și și-a început activitatea în cadrul Siemens în anii ’90 ca inginer de vânzări la divizia de transport public).

IN THE SPOTLIGHT

Târgul de Carieră Feroviară în România, 12-14 iunie în format hibrid: fizic și online

”Târgul de Carieră Feroviară în România”, singurul târg de profil dedicat domeniului feroviar și al transportului urban pe șină, se va desfășura în format...

Ultimele Articole