Club Feroviar a realizat un interviu cu Traian Preoteasa, adresându-i nu mai puțin de 37 de întrebări despre situația financiară a societății, accidentele feroviare din ultima perioadă, întârzierile de trenuri, condițiile de muncă ale mecanicilor de locomotivă și multe altele. La unele (multe) nu a răspuns. În alte cazuri a răspuns lacunar sau a încercat să bagatelizeze probleme grave.
Întrebările au fost adresate de redacția Club Feroviar cu prilejul conferinței de presă susținute de șeful CFR Călători pe 27 aprilie, la sediul Ministerului Transporturilor. În afară de ce l-am întrebat în direct, în cadrul conferinței, i-am mai adresat și un set de întrebări suplimentare, la care a răspuns acum. Vom publica în continuare răspunsurile sale (acolo unde a răspuns) și lăsăm la latitudinea cititorilor noștri să socotească dacă Traian Preoteasa spune adevărul sau îl ocoloște. Intertitlurile aparțin redacției Club Feroviar.
Întrebări fără răspuns clar despre destituirea directorului de Achiziții
- Acum câteva zile l-ați revocat din funcție pe directorul de Achiziții al CFR Călători. Care sunt motivele revocării? Este adevărat că a fost schimbat pe motiv că a refuzat semnarea prelungirii unui contract subsecvent al unui acord-cadru expirat?
- Considerați că numirea, după numai un an și trei luni de activitate de la angajare în cadrul CFR Călători a domnului Ionuț Sebastian Cismaru, care nu are experiență din punct de vedere al legislației achizițiilor publice, este oportună?
- Care este experiența noului director de Achiziții și unde a dobândit această experiență pentru a fi cea mai bună soluție pentru CFR Călători, ținând cont de faptul că l-ați angajat imediat după ce ați preluat conducerea CFR Călători, fiind un apropiat de-ai dumneavoastră?
- Noul Consiliu de Administrație al CFR Călători a împuternicit acum mai bine de o lună directorul de Achiziții să efectueze procedura de contractare a serviciului pentru selecția directorului general. Cum explicați înlocuirea lui tocmai în timpul desfășurării acestei proceduri și numirea acestui nou director pe care tot dumneavoastră l-ați angajat?
În conformitate cu art.28 alin.(6) lit.d) din Actul Constitutiv al SNTFC “CFR Călători” – S.A, directorul general “numeşte, suspendă sau revocă persoanele încadrate în funcţia de director executiv (în baza unui contract de muncă) şi le fixează salariile”.
Accidentul de la Roșiori rămâne ”ca-n gară”
- După accidentul de la Galați ați declarat că, citez, „Îmi voi asuma acțiunea/inacțiunea oricărui angajat. Nu îmi voi asuma subfinanțarea cronică a sistemului”. Cum v-ați asumat dumneavoastră sau cum și-au asumat colegii dumneavoastră din conducerea executivă cazul din data de 13 martie 2023 de la Roșiori, unde este vorba de acțiunea defectuoasă a mecanicului de locomotivă?
Asumarea acţiunii/inacţiunii angajatului se poate face doar dacă va fi vorba de lipsa de instruire a angajatului respectiv, generată de un management defectuos pornit de la directorul general al CFR Călători. Comisia de cercetare va fi cea care va publica concluziile privind cauzele care au determinat producerea evenimentelor respective.
- În momentul când ați acceptat să fiți numit la conducerea CFR Călători, cunoșteați această subfinanțare cronică?
- Cum puteți să afirmați, chiar indirect, că acest caz este determinat de această subfinanțare cronică, în condițiile în care sub conducerile anterioare nu au fost cazuri similare în care să moară oameni din vina CFR Călători?
Subfinanţarea sistemului feroviar din România este cunoscută şi recunoscută de guvernele din ultimii 10 ani. Subfinanţarea este cea care a determinat scăderea câştigurilor personalului şi scăderea atractivităţii sectorului feroviar raportat la alte domenii de activitate pentru atragerea de personal aferent tuturor sectoarelor de activitate din CFR Călători. Evenimentele feroviare se pot produce oricând, după cum de altfel s-au produs, dar rezultatele cercetării cauzelor care au condus la producerea evenimentelor sunt cele care pot indica sau nu un management defectuos al directorului general.
- Ce modernizări se fac în prezent la locomotivele și vagoanele CFR Călători?
- Câte locomotive și vagoane ați modernizat de la numirea la conducerea CFR Călători prin contractele încheiate?
CFR Călători face permanent demersuri pentru îmbunătăţirea serviciilor şi creşterea gradului de confort al clienţilor. Precizăm că CFR Călători a derulat şi are încheiate contracte pentru efectuarea de reparaţii de o mai mare complexitate a materialului rulant, însă capacitatea de reparaţii a industriei de profil nu permite efectuarea unui număr de reparaţii a materialului rulant conform necesarului, în special a materialului rulant motor (locomotive şi automotoare).
De altfel, resursele financiare de care dispune compania pentru reparaţii /modernizare material rulant sunt alocate doar din fondurile proprii, fiind insuficiente, raportat la vechimea însemnată a parcului propriu şi nivelul prestaţiei. Este edificator de precizat că în anul 2023 CFR Călători beneficiază de o compensaţie ce este cu circa 900 de milioane de lei mai mică decât este necesar, valoarea propusă de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru anul 2023 fiind chiar sub nivelul anului 2014, pentru un volum de activitate similar. Această situaţie este o caracteristică a ultimilor ani, în fapt lipsa de predictibilitate atât în ceea ce priveşte asigurarea şi cuantumul compensaţiei, lipsă peste care se adaugă inconstanţa în cadrul de legiferare a transportului feroviar de călători, cât şi diminuarea tot mai accentuată a capacităţilor de producţie a industriei de profil.
Prin programul investițional derulat de CFR Călători cu fonduri proprii, în ultimii ani, au fost modernizate peste 120 de vagoane și un număr de 9 locomotive. În prezent, societatea a lansat în procedura de achiziţie publică documentația necesară în vederea procedurilor de modernizare a parcului de material rulant, în cadrul unui proiect finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență pentru perioada 2023-2026, care cuprinde un număr de 75 de locomotive și 139 de vagoane. De asemenea, în perioada 2023-2026 vor fi modernizate, cu fonduri proprii, un număr de 25 de locomotive.
Interviu cu Traian Preoteasa. Legea tăcerii în legătură cu SCRL Brașov
- SCRL Brașov, care este filiala de reparații locomotive a CFR Călători, are încheiate contracte de modernizare locomotive de 3400 KW? Dar de 5100 KW? Și pentru câte?
- După cum se știe, SCRL nu este capabilă să fabrice/construiască kit-ul de modernizare, ci poate doar să îl monteze respectând niște scheme. În condițiile în care SCRL nu poate să fabrice acest kit, cine furnizează kit-ul de modernizare și pe ce bază? (comandă, contract între ce părți).
- A făcut SCRL Brașov procedura de achiziție pentru acest kit? Chiar dacă este filială a CFR Călători, și SCRL este obligată să facă procedura de achiziție.
- Este trecut în contract și furnizorul kit-ului, luând în calcul că prețul kit-ului are ponderea cea mai mare din valoarea contractului? Dacă nu este menționat, de ce nu este? Este oare o eludare a legii achizițiilor publice 98/2016, 99/2016, ca CFR Călători să nu facă procedura de achiziție transparentă și competitivă și implicit pentru avantajarea unui anumit fabricant?
- În condițiile în care kit-urile de modernizare sunt similare, vă rugăm să ne explicați de ce în contractul încheiat cu SCRL, kit-ul de modernizare pentru o locomotivă de 3400 kW (BOBO, adica pe 4 osii) costă de trei ori mai mult decât kit-ul de modernizare pentru o locomotivă de 5100 kW (COCO, adica 6 osii) și de putere mai mare? (adica peste 3.000.000, 00 lei FTV pentru locomotive de 3400 kW, conform contractului atribuit direct către SCRL și 1.100.000,00 lei FTV pentru locomotive de 5100 KW) atribuit prin procedura de achiziții publice către un operator economic privat.
- Care sunt motivele pentru care ați încheiat acest contract de modernizare prin atribuire directă cu SCRL la un preț de trei ori mai mare decât prețul deja adjudecat prin procedura de licitație publică încă de anul trecut și pentru care există deja încheiat un acord cadru încă din luna septembrie 2022, fără semnarea unui contract subsecvent pentru nicio locomotivă, în condițiile în care știți foarte bine și dumneavoastră, și colegii dumneavoastră, că SCRL Brașov nu poate să facă singură această modernizare.
- De ce nu s-a efectuat procedura de licitație pentru această modernizare, ținând cont de faptul că sunt mai multe societăți care o pot face și CFR Călători putea obține un preț avantajos?
- Care sunt motivele pentru care nu ați încheiat un contract de modernizare pentru locomotivele de 5100 KW și pentru care aveți încă de anul trecut un acord-cadru încheiat la prețurile adjudecate prin procedura de licitație transparentă, în care au fost mai mulți competitori, obținându-se în acest fel condiții și un preț avantajos pentru CFR Călători? Asta în condițiile în care au existat din câte cunoaștem sume alocate pentru încheierea măcar a primului contract subsecvent și tot dumneavoastră menționați că nu dispuneți de material rulant reparat și/sau modernizat pentru a asigura mersul trenurilor.
- În conditiile în care SC Promat furnizează acest kit pentru modernizare, dumneavoastră, în calitatea pe care ați deținut-o sau o mai dețineți, de membru AGA la SC IRLU, menționată în declarațiile de avere, cunoașteți problemele pe care această societate le are în prezent cu SC Promat pentru locomotivele modernizate la CFR Marfă? Și dacă da, vă rugăm să specificați natura acestor probleme.
- Ținând cont de faptul că ați încheiat contracte de modernizare vagoane cu SC Remarul 16 Februarie, la valori mai mari decât cele bugetate, vă rugăm sa precizați câte vagoane au fost livrate din modernizare? Din câte știm, există contracte în cadrul cărora după o perioadă de un an de când au fost încheiate, nu a fost livrat nici macar un vagon. Acum este necesară și prelungirea acestor contracte? Nu înseamnă că ați blocat sume de bani și i-ați utilizat în mod nechibzuit?
- Dacă încheiați contracte cu SC Remarul 16 Februarie la valori mai mari decât cele pe care le aveți prevăzute în buget, care sunt motivele pentru care nu procedați la fel cu toate societățile reparatoare? De ce îi favorizați pe unii, iar cu celelate societăți încheiați contracte pe valori mici sau nu încheiați deloc, acestea neputând să își facă nici măcar o estimare a volumului de lucrări? Este posibil ca doar să-i sprijiniți pe unii în obținerea unor linii de credit pe baza contractului încheiat, iar pentru perioada de derulare să nu vă mai intereseze?
- Cât durează reparația unui vagon de pe acest contract, când ați încheiat contractul și când au fost luate în reparație vagoanele?
- În repetate rânduri ați afirmat că mentenanța la locomotive se efectuează de către SCRL și că aceste locomotive se defectează des din cauza vechimii lor sau a unei așa-zise lipse de furnizori (acest lucru este fals pentru că există furnizori pentru toate piesele, dar trebuie căutați și făcute caiete de sarcini și proceduri). Dar mereu omiteți să precizați că CFR Călători trebuie să pună la dispoziția SCRL toate piesele necesare efectuării unei mentenanțe corespunzătoare, iar SCRL efectuează doar înlocuirea pieselor defecte cu altele noi. În condițiile multitudinii de întârzieri și deficiențe ale trenurilor, nu considerați că este vina în totalitate a CFR Călători pentru că nu pune la dispoziția SCRL piese de schimb? Cu ce ați vrea să funcționeze locomotivele, cu aer?
CFR Călători încheie contracte cu SCRL Brașov, filială a SNTFC, în conformitate și cu respectarea Legii nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale. Valoarea contractelor încheiate între SNTFC CFR Călători și societățile reparatoare, inclusiv cu SCRL Brașov, este raportată la volumul de lucrări cuprins în nomenclatoarele din caietele de sarcini și de volumul de piese/agregate ce se înlocuiesc. Prevederile contractuale sunt tratate în mod echidistant de către SNTFC CFR Călători în relaţia cu toate societățile reparatoare.
Situația generată de pandemie și de războiul din Ucraina a creat probleme tuturor societăților reparatoare în ceea ce priveşte termenele de livrare a componentelor pentru reparaţii şi întreţinere a materialului rulant. Introducerea materialului rulant în societățile reparatoare de profil se realizează în funcție de necesitățile CFR Călători, respectând prevederile contractuale și ţinând cont de existența sursei de finanțare.
SNTFC CFR Călători întreprinde în permanentă măsuri de îmbunătățire a modului de exploatare și întreținere a materialului rulant, cu precizarea că pentru aprovizionarea cu piese, activitate de care se preocupă atât SNTFC CFR Călători cât și SCRL Brașov, sunt probleme din cauzele mai sus menționate, legate de durata procedurilor, numărul limitat de furnizori (sau chiar inexistent la anumite repere) care participă la licitații.
Șeful CFR Călători bagatelizează întârzierile trenurilor
- Zilnic vedem întârzieri enorme la trenuri, vedem trenuri fără locomotive așteptând locomotivele de la alte trenuri ca să poată pleca spre destinatie, vedem trenuri Săgeata Albastră defecte la câțiva kilometri de la plecare etc. Ce măsuri ați luat dumneavoastră pentru remedierea acestor situații care de la zi la zi se agravează? Cum justificați concret lipsa de locomotive și vagoane?
Peste 85% din trenurile CFR Călători aflate în circulaţie (în medie 1050 trenuri/zi) conform graficelor ajung la destinaţie fără întârzieri.
În ceea ce privește cauzele care conduc la întârzieri ale trenurilor, acestea sunt:
Cauze care nu țin de CFR Călători:
– cazuri de forţă majoră: vreme nefavorabilă, căderi de copaci, lipsă tensiune în linia de contact, temperaturi ridicate în şină, ceaţă densă, calamităţi naturale, evenimente de cale ferată, furturi de echipamente de siguranţa circulaţiei, loviri de persoane, vehicule sau animale etc;
– lucrări la infrastructura feroviară, restricţii şi limitări de viteză impuse pe reţeaua de cale ferată;
– sosiri cu întârziere ale trenurilor internaţionale la frontieră şi necesitatea preluarii și asigurării conexiunilor la trenuri în trafic intern;
Defectări ale materialului rulant aparținând CFR Călători, precum și altor operatori de transport feroviar de marfă și călători care conduc la perturbări temporare în circulația trenurilor. În aceste situaţii, CFR Călători asigură mijloc de remorcare pentru deblocarea circulatiei atunci cand este necesar.
Măsurile care țin de sfera de activitate a CFR Călători constau în verificări suplimentare ale materialului rulant programat să desfășoare transportul, asigurarea cu locomotive de rezervă în depourile de pe rețea, pentru situații de perturbări ale circulației din cauze amintite mai sus etc.
În anul 2021, întârzierea medie pe tren CFR Călători a fost de circa 5 minute, din care 1 minut și 18 secunde reprezintă întârzierea medie pe tren din cauze generate de CFR Călători.
În anul 2022, întârzierea medie pe tren CFR Călători a fost de circa 7 minute și 30 secunde, din care 1 minut și 30 secunde reprezintă întârzierea medie pe tren din cauze generate de CFR Călători.
Referitor la dimensionarea parcului, această activitate se face la un nivel mediu de trafic din punct de vedere al nevoilor de transport cu posibilitatea preluării unor vârfuri temporare de aproximativ 30%.
Aceasta este o practică utilizată de toate companiile de transport feroviar, şi nu numai.
CFR Călători ”regretă” mizeria din vagoane
- Ați afirmat în repetate rânduri în spațiul public că ați sancționat sau veți sancționa firmele care se ocupă de salubrizarea vagoanelor sau automotoarelor. Vedem însă în schimb că nu ați făcut altceva decât să induceți în eroare călătorii/pasagerii pentru că mizeria persistă în continuare, toaletele sunt insalubre sau nu funcționează, scaunele sunt defecte, iar tapițeriile murdare. Care este justificarea dumneavoastră pentru aceste probleme cu care CFR Călători se confruntă? Cum justificați din nou lipsa totală de acțiune a conducerii CFR Călători? Sau colegii dumneavoastră din conducere nu vă informează? În acest caz, ce măsuri ati luat împotriva lor?
Activitatea de salubrizare a vagoanelor de călători, ramelor electrice şi automotoarelor se execută de către agenţi economici autorizaţi, în baza unor contracte atribuite prin proceduri de achiziţie publică organizate conform Legii 99/2016.
Calitatea procesului de salubrizare se evaluează de către personal al CFR Călători, care la finalizarea procesului de salubrizare, participă împreună cu reprezentantul prestatorului și evaluează gradul de îndeplinire al cerințelor stabilite prin caietul de sarcini, cerințe care odată îndeplinite sunt în măsură să certifice atât calitatea prestației, cât și asigurarea unor condiții optime de călătorie pentru călători. De menționat că în urma evaluării, în cazul constatării unor neconformități, prestatorul este sancționat prin aplicarea unor grile de depunctare cu impact financiar asupra acestuia, fiind în același timp obligat să remedieze, pe cheltuială proprie, neconformitățile depistate.
În parcurs, menţinerea curăţeniei este influenţată şi de modul în care unii călători înţeleg să utilizeze spaţiile comune. CFR Călători regretă situaţiile neconforme unei bune derulări a călătoriei şi depune în continuare eforturi pentru o mai bună deservire.
Vine vara. Va fi tot cald în trenuri?
- Tot în spațiul public, ați afirmat că România este într-o zonă climatică mai caldă, iar fișa UIC trebuie modificată și instalațiile de climatizare trebuie și ele modificate pe automotoare și vagoane. Având în vedere că vara se apropie, vă rugăm să ne spuneți ce măsuri ați luat în mod concret în acest sens? Totodată, dacă fișa UIC trebuie modificată, atunci vă rugăm să ne explicați de ce instalațiile de climatizare funcționează doar într-un capăt al automotorului, iar în celălalt capăt nu funcționează deloc. Tot fișa UIC este problema? Sau de vină este inacțiunea CFR Călători în repararea și întreținerea acestora, lăsând pasagerii să călătorească în condiții de-a dreptul inumane și căutând așa-zise justificări cu fișe UIC etc. Și nu este un caz izolat, este o situație care s-a generalizat. Dar poate că nici de data asta nu ați fost informat.
În fiecare an, de la începutul sezonului cald au loc lucrări de pregătire şi mentenanţă la instalațiile de climatizare, ce constau în: spălarea condensatoarelor și vaporizatoarelor cu soluții specifice impuse de către furnizorii de agregate de climatizare, înlocuirea filtrelor, curățarea gurilor de aspirație și refulare, completarea cu agent de refrigerare, reglarea presiunilor de lucru în instalațiile de refrigerare etc.
Interviu cu Traian Preoteasa. Evită să răspundă de ce a angajat pensionari în centralul societății
- Din momentul preluării conducerii CFR Călători, câți pensionari sau salariați noi ați angajat în Centralul societății? Nu ne referim la mecanici de locomotiva sau la alte funcții ca revizori, șefi de tură etc., ne referim la pensionarii angajați de dumneavoastră în Centralul societății direct în funcții de consilieri sau șefi de serviciu.
- Avea CFR Călători o nevoie imperioasă de a angaja tocmai în Centralul CFR Călători în detrimentul angajărilor în unitățile de bază? Nu mai erau buni salariații din cadrul CFR Călători și ați preferat să aduceți oameni de la alte companii, cum ar fi CFR Marfă și nu numai? Sau ați preferat să angajați prieteni pe posturi de conducere în Centralul CFR Călători, aceștia la rândul lor aducându-și/angajându-și rudele?
- Cum justificați reducerea de cheltuieli prin angajările în Centralul CFR Călători, în comparație cu tăierea numărului de ore sau de posturi în unitățile de bază sau la personalul de exploatare?
Angajarea personalului în cadrul societăţii se realizează cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Având în vedere fluctuaţia de personal din cadrul societăţii, pentru asigurarea realizării obiectului de activitate, CFR Călători recrutează şi angajează în permanenţă personal, cu precădere în activitatea de exploatare.
Condițiile din dormitoarele mecanicilor, condiționate de lipsa banilor
- Cum justificați condițiile grele de odihnă ale personalului de tren în dormitoare?
Îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi implicit a condiţiilor de odihnă în locaţiile CFR Călători se află în atenţia managementului companiei, reabilitările deja realizate în incinta unor dormitoare aflate în locaţiile proprii fiind de natură a susţine cele afirmate. Desigur, lipsa unui buget şi a unor fonduri financiare îngreunează îmbunătăţirea într-un ritm mai accelerat a tuturor dormitoarelor.
- Chiar dacă CFR Călători este pe pierdere, ați dorit sa achizitionati o societate de la un operator privat (SIRV Titu). În acest sens, ați făcut și niște evaluări asupra activelor cu evaluatori independenți și au fost plătite niște sume de bani. Cum poate CFR Călători să facă acest lucru având un buget pe pierdere, care mai este stadiul acestei achiziții și cine va suporta cheltuielile dacă nu se realizează achiziția?
Toate achiziţiile realizate de către CFR Călători se fac cu respectarea legii achiziţiilor publice în domeniu, fiind perfect transparente. Pentru informarea dumneavoastră, în acest moment achiziţia nu este efectuată.
Anulările de trenuri, puse pe seama infrastructurii
- Ce măsuri concrete ați luat pentru reducerea întârzierilor trenurilor sau anulărilor acestora din lipsă de locomotive sau vagoane?
Principalele situații care pot conduce la anularea trenurilor pe întreaga distanță sau numai pe un sector din parcursul programat sunt generate de indisponibilitatea infrastructurii feroviare intervenită accidental (întreruperea tensiunii în firul de contact, lipsă gabarit de liberă trecere, evenimente feroviare înregistrate în circulația trenurilor pe rețeaua națională etc). Cu toate că în majoritatea situațiilor de întrerupere a tensiunii în firul de contact CFR Călători pune la dispoziția administratorului infrastructurii feroviare locomotive Diesel pentru a permite derularea în continuare a circulației, resursa tehnică nu este inepuizabilă și nu se poate asigura operativ în toate punctele de pe rețeaua națională afectate de acest gen de situații. În general, afectarea rețelei este complexă prin cumularea atât a lipsei de tensiune în firul de contact, cât și lipsa gabaritului de liberă trecere (de exemplu, copacii căzuți în gabarit cu afectarea și a firului de contact) astfel încât au fost situații în care administratorul infrastructurii nu a permis intervenția locomotivelor Diesel, firul de circulație fiind ocupat cu mijloacele de intervenție.
În astfel de situații, în urma analizării graficului de circulație al secției respective și identificarea posibilității de preluare a călătorilor din trenurile afectate cu alte trenuri aflate în circulație se adoptă decizii cu privire la eficiența acordării mijlocului de ajutor și respectiv la circulația trenului/trenurilor afectate.
Odată cu punerea în aplicare a Planului de Mers al trenurilor, în funcție de disponibilitatea materialului rulant motor și necesitățile de exploatare, se stabilește programul cu locomotive și echipe rezervă pentru diminuarea întârzierilor la trenurile de călători. Acest program se actualizează ori de câte ori necesitățile de exploatare o impun (întârzieri semnificative pe anumite zone, introducerea în circulație a trenurilor sezoniere, situația parcului de material rulant motor etc), acesta coroborat cu derularea proceselor de mentenanţă a materialului rulant în subunităii proprii sau societăţi reparatoare fiind în măsură de a diminua disfuncţionalităţile care pot surveni în circulaţia trenurilor de călători. Este totuşi de menţionat că în prezent activitatea de reparare a materialului rulant în uzinele reparatoare este substanţial îngreunată, din motive independente de voinţa CFR Călători, principalele cauze fiind: subcompensarea critică îndelungată a serviciului public, lipsa unui buget aprobat de venituri şi cheltuieli pentru anul în curs, neplata integrală a facilităţilor de călătorie pentru anul anterior etc.
- Pentru sezonul estival, ținând cont de întârzierile și lipsa de locomotive care se vede cu ochiul liber, vă rugăm să precizați în ce condiții o să reușiți să asigurați trenurile spre litoralul românesc? Veți anula alte trenuri ca să aveți locomotive și vagoane pentru litoral? Asta nu înseamnă, de fapt, o reducere a activității și, pe cale de consecință, se va diminua proporțional și subvenția?
Sezonul estival, din punct de vedere al transportului feroviar de călători, a constituit dintotdeauna o prioritate absolută pentru CFR Călători, materializată prin îmbunătățirea continuă a programului (prin punerea la dispoziție a cât mai multor trenuri, creșterea capacității de transport, îmbunătățirea serviciilor la bordul trenurilor etc).
În această perioadă, întregul parc tehnic disponibil de material rulant al CFR Călători este în circulaţie, sezonul estival fiind unul din vârfurile de trafic menţionate anterior.
Serviciul de transport feroviar de călători asigurat pe rețeaua feroviară națională comportă adaptări permanente, majoritatea fiind impuse de lucrările care se efectuează la infrastructura feroviară publică, lucrări care determină anularea circulației unor trenuri, limitarea distanței de circulație, circulația pe rute ocolitoare etc. O bună parte dintre aceste implicații nu au putut fi luate în considerare la proiectarea Planului de Mers de tren și implicit al Contractului de Servicii Publice.
Chiar de la proiectarea mersului de tren, în perioada vacanței școlare de vară prin programul de circulație prevăzut (sunt trenuri care nu vor circula, fiind destinate exclusiv transportului elevilor către centrele școlare), a fost avută în vedere adaptarea circulației trenurilor la cerințele reale de transport.
Aceste aspecte sunt principalele motive care grevează realizarea obligaţiei de serviciu public, așa cum a fost ea stabilită în anul precedent cu aplicare în anul următor și în niciun caz în sezonul estival.
Cum sunt respectate jaloanele din PNRR privind modernizarea materialului rulant
- Ați declarat în repetate rânduri că obiectivele sau jaloanele din PNRR vor fi respectate de către CFR Călători. Până în prezent, deși au fost și niște consultări de piață, CFR Călătorinu a făcut absolut nimic concret, nefiind scoasă nici măcar o procedură de licitație conform acestui plan. Deja din acest punct de vedere, PNRR pentru CFR Călători este deja compromis. Cum justificați întârzierile enorme pe care le are CFR Călători în lansarea procedurilor de licitație și modalitatea concretă de realizare a celor 55 de locomotive, plus 20 de locomotive plug in și 139 de vagoane și cine este vinovat?
- În condițiile în care ați angajat foarte mulți specialiști la CFR Călători, de ce au fost întocmite (și să menționați dacă sunt finalizate) caietele de sarcini cu așa mare întârziere și cine este vinovat de întocmirea cu întârziere sau de nefinalizarea acestora?
- Oricum, până în prezent nu ați respectat niciunul dintre termenele asumate. Care va fi modalitatea de recuperare a timpului pierdut, ținând cont că există posibilitatea de apariție a solicitărilor de întrebări/clarificări, de apariție a contestațiilor la procedurile de achiziție publică, iar în cazul adjudecării de modernizare a primelor vehicule, indiferent că sunt vagoane sau locomotive, vor trebui să fie supuse și unor tipuri de autorizări care vor necesita un timp suplimentar.
Planul Național de Redresare și Reziliență pentru perioada 2023-2026 a urmat toate etapele de implementare, astfel că în data de 7 aprilie 2023, s-a obținut sursa de finanțare. În prezent, proiectele de tracțiune sunt finalizate integral și se regăsesc în SEAP, proiectele de vagoane fiind și ele aproape integral finalizate.
Valoarea compensației, mai mică decât în 2014
- Cum veți reuși să creșteți veniturile, în condițiile în care ați anulat cele mai multe trenuri din istoria CFR Călători din lipsă de locomotive și vagoane?
CFR Călători efectuează un serviciu public de transport feroviar de călători, iar veniturile obţinute de către societate se compun în principal din vânzarea legitimaţiilor de călătorie şi din compensarea serviciului public prestat.
Aşa cum am precizat cu diverse ocazii şi cum de altfel dumneavoastră ar trebui să cunoaşteţi, serviciul public de transport feroviar de călători este substanţial subcompensat, subcompensare critică pe parcursul mai multor ani. Ca exemplu, pentru anul 2023, valoarea compensaţiei este mai mică decât în anul 2014, în condiţiile unui serviciu public similar din punct de vedere al volumului de activitate.
De asemenea, veniturile companiei sunt major influenţate atât de modificările permanente aduse cadrului legislativ (de exemplu HG nr. 341 din 17 martie 2021, prin care se renunţă la călătoria gratuită a studenţilor), cât şi de condiţiile de confort, duratele de parcurs ale trenurilor, oferta de trenuri aflate în circulaţie etc.
Dacă în ceea ce priveşte oferta de trenuri şi condiţiile de confort, acestea se află într-un proces continuu de îmbunătăţire (a se vedea oferta de trenuri pe linia Bucureşti – Constanţa, practic un mers cadenţat, reintroducerea trenurilor IC, modernizarea materialului rulant în limitele fondurilor proprii etc), în ceea ce priveşte reducerea duratelor de parcurs, CFR Călători utilizează infrastructura feroviară pusă la dispoziţie de administratorii acesteia.
Reamintim că pe fondul digitalizării, CFR Călători oferă un sistem electronic integrat și variat de vânzare a legitimațiilor de călătorie: de la casele de bilete, prin intermediul automatelor de vânzare din gări, online de pe site-ul cfrcalatori.ro și prin aplicația mobilă “CFR Călători mersul trenurilor și bilete online” disponibilă în toate magazinele de aplicații: Google Play, Apple AppStore și Huawei AppGallery.
Când vor reveni locomotivele românești la Budapesta
- Cum s-a reușit ”performanța” ca, în perioada de când sunteți la conducerea CFR Călători, România să nu mai ajungă cu locomotive la Budapesta?
În trafic internaţional, realizarea prestaţiilor se stabileşte prin negocieri între administraţiile feroviare. Remorcarea trenurilor internaţionale spre Budapesta cu locomotive ale CFR Călători și dinspre Budapesta cu locomotive ale operatorului MAV Start la București nu a mai fost posibilă, din cauza unor lucrări de mare anvergură la infrastructura feroviară MAV care periclitau respectarea turnusurilor și conduceau la ineficiența utilizării locomotivelor ambelor administrații. În prezent, sunt negocieri între CFR Călători şi MAV Start pentru reluarea colaborării după finalizarea lucrărilor la infrastructura feroviară.