Metrorex a anunțat vineri dimineață că s-a redus intervalul de succedare a trenurilor de metrou pe toate cele cinci magistrale de transport subteran din Capitală. Deocamdată, facturile restante către furnizorul de mentenanță nu au fost plătite, însă există promisiunea că în perioada următoare se va întâmpla acest lucru, pe baza banilor alocați în plus la rectificarea bugetului de stat. În consecință, Alstom Transport reia gradual serviciile de mentenanță.
„Metrorex anunță că s-au redus timpii de așteptare la metrou, iar intervalele de succedare a trenurilor se micșorează. Circulația trenurilor de metrou se desfășoară astfel:
Magistrala 1: 7-8 minute
Magistrala 2: 4 minute
Magistrala 3:7-8 minute
Magistrala 4: 7 minute
Magistrala 5: 6 minute (12 minute relația Romancierilor – Valea Ialomiței/ Râul Doamnei).
Totodată, activitățile de curățenie a trenurilor de metrou vor fi reluate gradual de către prestatorul de servicii de mentenanță și salubritate”, se arată în comunicatul de presă dat publicității de societatea de transport subteran din București, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
Intervalul de succedare a trenurilor de metrou revine aproape la normal. Alstom așteaptă banii
Astfel, timpul de așteptare în stații ajunge aproape la nivelul consemnat înainte de începerea conflictului dintre Metrorex și Alstom Transport, cauzat de neplata facturilor de către societatea de stat.
„Reluarea activităților de revizii și de curățenie vine pe fondul alocării de către Metrorex, cu sprijinul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, a sumelor de bani necesare pentru desfășurarea optimă a activității de transport cu metroul, ca urmare a rectificării bugetului de stat pe anul 2022”, au precizat oficialii Metrorex la solicitarea făcută de Club Feroviar. În răspuns nu se precizează dacă banii chiar au fost plătiți sau acest lucru urmează să se întâmple. Surse din cadrul societății au precizat pentru publicația noastră că încă nu s-au făcut plățile efectiv, însă au fost alocate sume în plus la rectificare.
Acest lucru a fost confirmat pentru Club Feroviar de Gabriel Stanciu, directorul general al Alstom Transport România: „Pe baza discuțiilor purtate și pe baza promisiunilor de a ne fi plătite facturile, încercăm gradual să reluăm serviciile de mentenanță”.
Peste 32 de milioane de euro, facturi neplătite
Dar să vedem despre ce bani este vorba. La data de 31 decembrie 2021, datoria Metrorex (care anul trecut, pentru prima oară în istoria sa, nu a avut buget de venituri și cheltuieli aprobat) se ridica la 164 de milioane de lei. Din această sumă, din bugetul Metrorex pe anul în curs au fost plătiți 22 de milioane de lei, deci au mai rămas 142 de milioane de lei de plătit în contul lui 2021, declara recent pentru Club Feroviar directorul general al Metrorex, Mariana Miclăuș. Cât privește prestațiile efectuate în cursul acestui an de societatea Alstom Transport, facturile aflate la scadență în momentul realizării interviului cu directoarea Metrorex totalizau 19,4 milioane de lei.
Trâgând linie, rezulta că la rectificare Guvernul României ar fi trebuit să aloce suma de 161,4 milioane de lei, echivalentul a peste 32 de milioane de euro. Asta doar pentru stingerea datoriei din prezent, deoarece se vor acumula ulterior și alte facturi scadente către Alstom Transport, cu care Metrorex a încheiat pe 31 decembrie 2021 un nou contract de mentenanță a trenurilor pentru următorii 15 ani.
Banii de la rectificarea bugetară ajung și nu prea
Rectificarea bugetară pe 2022 a fost adoptată în ședința de Guvern de pe 18 august, iar Ministerul Transporturilor va primi în plus două miliarde de lei. Numai că, așa cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar, față de proiectul inițial, de la Metrorex a dispărut un paragraf care prevedea alocarea a 91,5 milioane de lei.
Metrorex primește suma de 150.000 de lei, care se va utiliza pentru majorarea, în condițiile legii, a contribuției statului la capitalul social. Banii „se utilizează pentru reîntregirea fondurilor de exploatare, diminuate ca urmare a cheltuielilor cu despăgubirile stabilite de către instanțele de judecată, plătite pentru activitatea de investiții patrimoniu public și pentru acoperirea subcompensării de la bugetul de stat al pachetului de servicii la transportul cu metroul”. Cel mai probabil, despăgubirile stabilite de instanță sunt cele aferente procesului intentat de Astaldi (actuala Webuild) referitoare la construcția Magistralei 5 de metrou.
Ei bine, în proiectul inițial mai figura un paragraf referitor la Metrorex și care acum a dispărut: „Din influența prevăzută în anexa nr. 2 la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, la capitolul 84.01 Transporturi, titlul 40 Subvenții, articolul 40.05 Subvenții pentru transportul de călători cu metroul, suma de 91.505 mii lei se utilizează pentru plata aferentă prestațiilor efectuate în anul 2017, conform hotărârii civile nr.1108/2022, pronunțată în Dosarul nr.6250/2/2020”, se arată în document.
Explicația acestei alocări era că Metrorex a acționat în instanță Ministerul Transporturilor pentru subvenția/compensația aferentă perioadei octombrie-decembrie 2017 care trebuia alocată Metrorex și care nu a fost virată la acea vreme. Între timp, a avut câștig de cauză.