vineri, februarie 14, 2025
spot_img

Regionala București are două proiecte pentru a scăpa de întârzierile pe linia de Aeroport

Regionala București a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA a lansat două proiecte pentru a scăpa de întârzierile pe linia de Aeroport. Ele sunt complementare și au ca scop comun rezolvarea problemei generate de saturarea Magistralei 700 București-Urziceni între stațiile Pajura și Mogoșoaia, unde este linie simplă.

De zece zile, de când a intrat în vigoare noul Mers al Trenurilor 2021-2022, trenurile Regio care circulă pe relația București-Urziceni au fost deviate pe la Chitila. Măsura a fost luată pentru a degreva tronsonul de linie simplă Pajura-Mogoșoaia, unde linia este simplă, nu dublă, iar trenurile de pe ruta Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă să nu mai aibă întârzieri.

Întârzierile pe linia de Aeroport, ”tratate” momentan printr-o soluție de avarie

Însă măsura este una de avarie, în condițiile în care secția de circulație este saturată. Mai pe românește, sunt prea multe trenuri raportat la capacitatea infrastructurii. Și mai pe șoferește, se fac ambuteiaje în trafic.

Pentru a se pune în practică o soluție pe termen mediu măcar, dar nu chiar lung, Regionala București a CFR SA a întocmit două proiecte menite să reducă din aglomerarea de garnituri de pe tronsonul respectiv.

Traseul trenurilor spre Otopeni, pe linie simplă și linie dublă

întârzierile pe linia de Aeroport Căile Ferate Române Cătălin Drulă cu calea ferată
Între Pajura și Mogoșoaia e linie simplă

Oficialii Regionalei au explicat pentru Club Feroviar cum se prezintă exact situația în teren și ce este de făcut. Astfel, în prezent, traseul liniei feroviare București Nord-Aeroport Henri Coandă este compus din linie simplă între București Nord și stația (gara) Mogoșoaia (km 13+071), linie dublă de la stația Mogoșoaia până la Racord Terminal Aeroport H. Coandă (km 16+157) și linie simplă Racord Terminal Aeroport H. Coandă – Terminal Aeroport H. Coandă (km 19+057). Între Gara de Nord și Mogoșoaia există posibilitatea încrucișării trenurilor la Hm Pajura (km 5+398).

Pentru a explica pe înțelesul tuturor, se impun câteva precizări. Hm (halta de mișcare) Pajura este punctul în care Magistrala 700 se desprinde în dreapta din pachetul de linii ce iese din Gara de Nord și se duce înainte spre Ploiești. Apoi, Racordul Terminal Aeroport H. Coandă se desprinde din Magistrala 700 (linie dublă între Mogoșoaia și Balotești) și pleacă în dreapta, spre Aeroport. Este vorba de linia de cale ferată nouă, finalizată în decembrie 2020, care supratraversează pe un pasaj DN1.

Montarea a două macazuri, prima soluție pentru a reduce întârzierile pe linia de Aeroport

Dublarea căii ferate de Aeroport creșterea capacității de trafic pe M700 M700 a ajuns la saturație
În stânga este M700 (neelectrificată), în dreapta secția 301K (electrificată)

Circulația trenurilor pe linie simplă conduce la o capacitate redusă și intervale mari de succedare a trenurilor, fapt pentru care s-a analizat posibilitatea dublării liniei pe anumite porțiuni, au precizat oficialii Regionalei.

Având în vedere constrângerile legate de configurația terenului și existența altor magistrale feroviare, a fost identificată soluția montării unei diagonale (două macazuri) între linia de pe firul de circulație București Nord-Mogoșoaia și firul de circulație Mogoșoaia-Post Giulești, la km 8+900. Prin această soluție se asigură circulația trenurilor pe linie dublă pe o distanță de 4 km, conducând la un spor de capacitate și reducerea timpilor de succedare a trenurilor pe această distanță.



Licitație anulată și apoi reluată

În acest sens, Regionala București a lansat la finele lunii o licitație cu titlul ”Lucrări de dublare parțială a liniei 700 între HM Pajura – Mogoșoaia prin introducerea unei diagonale noi între km 8+800 – 8+900 (expertiză + DALI)”. Ea însă a fost anulată, pentru că „au fost depuse numai oferte inacceptabile și/sau neconforme”, așa cum a informat Club Feroviar. Valoarea totală estimată a contractului, care trebuia dus la bun sfârșit în termen de cinci luni, era de 74.622 de lei, echivalentul a aproximativ 15.000 de euro.

Zilele trecute însă, procedura de achiziție a fost reluată, prin publicarea unui anunț identic în SEAP. Termenul limită de depunere a ofertelor este 26 ianuarie 2022.



O măsură mai complexă pentru a reduce întârzierile pe linia de Aeroport

O altă soluție identificată prin care se poate mări capacitatea de circulație este crearea unei conexiuni cu firul III Chitila – București în zona Depoului București Triaj.

În acest sens, tot zilele trecute în SEAP a fost publicat anunțul de licitație cu titlul ”Lucrări de creștere a capacității de circulație pe distanța Bucuresti Nord-PM Pajura – Mogoșoaia (expertiză și DALI).

Lucrările principale care ar fi necesare pentru adoptarea acestei soluții sunt:

– desființarea schimbătorului de cale nr. 2 (aferent liniei buclă – Depou);

– prelungirea liniei nr. 1L cu 250 m de la schimbătorul de cale TDJ 26/28;

– desființarea semaforului de intrare B1/2;

– prelungirea liniei V Chitila, cu aproximativ 1900 m, până în capăt Y PM Pajura și racordarea cu linia 2T printr-un schirnbător de cale nou;

– demolarea Cabinei 1 din stația București Triaj;

– relocarea întrerupătorului 2IT aferent liniei de contact Cabina 1;

– relocarea instalațiilor de comandă a separatoarelor LC aflate în incinta Cabinei 1;

– centralizarea electrodinamică a schimbătoarelor de cale de la Cabina 1 în instalația CED de la Postul 23

– realizarea dependenței tip BLA banalizat între PM Giulești și PM Pajura a firului nou construit; – realizarea unei dependențe directe tip BLA banalizat între stația Chitila și PM Giulești pe firul IV Chitila;

– centralizarea schimbătorului nou de cale în instalația CE din PM Pajura;

– introducerea unui nou semnal de intrare în PM Pajura, aferent firului nou construit;

– electrificarea liniei nou construite.

Valoarea totală a contractului, care va trebui dus la bun sfârșit în opt luni, este de 508.000 de lei, echivalentul a aproximativ 100.000 de euro. Termenul limită de depunere a ofertelor este data de 25 ianuarie 2022, ora 15,00.

”Cele două măsuri nu se suprapun, ci sunt complementare”, au mai precizat oficialii Regionalei București a CNCF CFR SA.

IN THE SPOTLIGHT

Un an de la moartea lui Octavian Udriște. Prietenia de 65 de ani cu Mihai Marcu

Azi se împlinește un an de când ne-a părăsit inginerul Octavian Udriște, cel care și-a dedicat întreaga carieră transportului pe calea ferată și cu...

Ultimele Articole