vineri, februarie 14, 2025
spot_img

Inspecția tehnică în domeniul feroviar, aprobată de Guvern, dar fără taxa de 1% contestată

Proiectul de Ordonanță privind inspecția tehnică în domeniul feroviar se află pe ordinea de zi a ședinței de Guvern de miercuri, însă într-o formă diferită față de cea inițială. Din proiect a dispărut taxa de 1% din valoarea producției sau a serviciilor realizate, care fusese contestată vehement de companiile din industrie.

UPDATE. Proiectul de act normativ a fost aprobat de Executiv.

Pe agenda ședinței de miercuri, 31 ianuarie 2024, se află proiectul de Ordonanță privind inspecţia tehnică și supravegherea prin acţiuni de inspecţie tehnică în domeniul feroviar, al transportului cu metroul, metroul uşor, monorai şi al transportului urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic.

Proiectul nu este deloc unul nou. Prima oară el a fost pus în consultare publică de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii la finele lunii octombrie a anului trecut și a stârnit iritarea responsabililor din industria feroviară privată, din cauza unei taxe de 1% impusă pe valoarea producției sau a serviciilor realizate. Practic, dacă Astra Vagoane Călători Arad producea un tramvai, 1% din valoarea acestuia trebuia virat la Autoritatea Feroviară Română (AFER). Idem și pentru Softronic Craiova, producător de locomotive. La fel și în cazul operatorilor de transport feroviar, care erau obligați să vireze la AFER 1% din valoarea serviciilor prestate.



Proiect contestat, retras și apoi repus pe tapet

Concret, potrivit proiectului, inspecția tehnică și supravegherea prin acţiuni de inspecţie tehnică se realizează pe bază de contract de inspecție tehnică încheiat cu operatorii economici care desfășoară activități în unul dintre domeniile prevăzute în proiectul de lege. Aceste domenii sunt feroviar, transport cu metroul, metroul uşor, monorail şi transport urban, suburban şi regional pe şine, pe linii ferate industriale și pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic.

Companiilor li se impunea obligația de a încheia un contract de inspecție tehnică pentru perioada de valabilitate a autorizației și/sau a agrementului tehnic acordat de AFER. Valoarea contractului încheiat de către operatorul economic cu AFER urma să se calculeze într-un procent de 1% din valoarea producției sau a serviciilor realizate de către operatorul economic aferent activității desfășurate de acesta într-unul dintre domeniile prevăzute, valoare care se calculează în baza declarației lunare pe proprie răspundere privind producția realizată de operatorul economic, care va fi însoțită de documentele doveditoare.

Atunci, proiectul a fost trecut la ”discutate și uitate”, vorba fostului premier PSD Mihai Tudose, însă a reapărut în consultare publică în primele zile ale acestui an. Din nou, companiile din domeniu s-au revoltat, iar în corul protestatarilor au intrat și liderii sindicali de la calea ferată, cu ocazia dezbaterii publice a proiectului, care a avut loc la sediul ministerului pe 12 ianuarie, așa cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.

Operatorii, exceptați de la inspecția tehnică în domeniul feroviar

Acum, proiectul a fost pus pe ordinea de zi a ședinței de Guvern, însă la o citire atentă se poate constata că a fost modificat.

La articolul 1 al proiectului inițial, alineatul (5) avea următoarea formulare: ”De la aplicarea prezentei ordonanțe sunt exceptate liniile ferate cu ecartament îngust și operatorii economici care desfășoară activități pe această infrastructură”. În varianta supusă dezbaterii Guvernului, același alineat este completat și cu ”precum și operatorii de transport feroviar, respectiv operatorii economici certificați ca entități responsabile cu întreținerea vehiculelor feroviare”. Deci operatorii de transport feroviar, care au fost cei mai vocali contestatari ai proiectului, au fost exceptați de la semnarea unui contract cu Organismul Notificat Feroviar Român (ONFR).Ei au contracte de inspecție tehnică Autoritatea de Siguranță Feroviară Română (ASFR).

Taxa nu mai este fixată la 1%, ci va fi negociată sau stabilită ulterior

Însă cea mai importantă modificare apare la articolul 3 al proiectului, care în forma sa actuală mai are doar două alineate:

(1) Inspecția tehnică și supravegherea prin acţiuni de inspecţie tehnică se realizează pe bază de contract de inspecție tehnică încheiat cu operatorii economici care desfășoară activități în unul dintre domeniile prevăzute la art. 1, alin. (1).

(2) Contractul de inspecție tehnică se încheie pentru perioada de valabilitate a autorizației

și/sau a agrementului tehnic acordat de AFER”.

În varianta inițială, mai erau alte două alineate:

”(3) Valoarea contractului încheiat de către operatorul economic cu AFER se calculează  într-un procent de 1% din valoarea producției și/sau serviciilor realizate de către operatorul economic aferent activității desfășurate de acesta în unul dintre domeniile prevăzute la art. 1, alin. (1), valoare care se calculează în baza declarației lunare pe proprie răspundere privind valoarea producției și/sau serviciilor realizate de operatorul economic, care va fi însoțită de documentele doveditoare.

(4) Netransmiterea de către operatorul economic a declarației lunare pe proprie răspundere privind valoarea producției și/sau serviciilor realizate de operatorul economic duce la suspendarea autorizației și/sau a agrementului tehnic acordat de AFER”.

Singura concluzie care se poate trage de aici este că societățile din domeniu vor fi obligate să încheie un contract privind inspecția tehnică în domeniul feroviar, însă valoarea acestuia va fi stabilită în urma unor negocieri comerciale, nu impusă la 1% din valoare. Sau mai există o posibilitate – aceea ca valoarea să fie stabilită printr-un act normativ ulterior.

IN THE SPOTLIGHT

Un an de la moartea lui Octavian Udriște. Prietenia de 65 de ani cu Mihai Marcu

Azi se împlinește un an de când ne-a părăsit inginerul Octavian Udriște, cel care și-a dedicat întreaga carieră transportului pe calea ferată și cu...

Ultimele Articole