vineri, august 30, 2024
spot_img

DOCUMENT. Revoltă la CFR Călători. Preoteasa brevetează însoțitorul de vagon cușetă 2 în 1

Este revoltă în rândul angajaților CFR Călători, după ce directorul general Traian Preoteasa a semnat o Notă prin care brevetează însoțitorul de vagon cușetă sau de dormit 2 în 1, ca la detergentul Persil. Mai exact, pe trenul București-Vatra Dornei și retur va fi un singur însoțitor de vagon, care va avea grijă atât de vagonul cușetă, cât și de cel de dormit. O sfidare atât la adresa propriilor angajați, cât și la adresa călătorilor.

Un bilet de tren la vagon de dormit pe relația București-Vatra Dornei nu este deloc ieftin: 317 lei. Când alegi să călătorești la vagon de dormit pe o distanță de 563 km, timp de opt ore și 55 de minute, plătind atâția bani, te aștepți să ai condiții premium. Ei bine, vagonul de dormit seria 71-31 nu are climatizare, așa că ești nevoit să deschizi geamul dacă vrei să te răcorești cât de cât, mai ales în această perioadă cu temperaturi extreme.

Nota conducerii care a aprins fitilul revoltei

Acest inconvenient există de mult, așa că nu mai suprinde pe nimeni, cel puțin pe pasagerii care fac această călătorie în mod regulat. Însă din această lună călătorii au parte de o nouă surpriză neplăcută. O supriză neplăcută au avut și însoțitorii de vagoane.

însoțitorul de vagon cușetăMai întâi, spre finalul lunii trecute, a fost lansat un zvon printre angajați, potrivit căruia vagonul de dormit ar fi fost ”uitat” la alcăturirea turnusului lunar pentru trenul Interregio Night (IRN) 1653/1654 București-Vatra Dornei și retur. Apoi, pe data de 25 iulie a fost emisă o Notă semnată de directorul general adjunct Sector Exploatare – Material Rulant, Mihail Victor Manole, și de directorul Direcției Operațional, Robert Niță, contrasemnată de directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa.

”Având în vedere numărul de vagoane WLA (vagoane de dormit – n.red.)/Bc (vagoane cușetă – n.red.) puse în circulaţie în sezonul estival 2024, în intervalul 15.06.2024-08.09.2024, în vederea reducerii numărului de ore suplimentare şi a asigurării timpului de odihnă necesar pentru refacerea capacităţii de muncă, în perioada 01.08.2024-08.09.2024 deservirea vagoanelor de dormit şi cuşetă din compunerea trenurilor 1653/1654 în relaţia Bucureşti Nord – Vatra Dornei şi retur se va face după cum urmează:

  1. Conductorul VD/Bc programat să deservească vagonul cuşetă Bc2 se va prezenta la biroul Comanda Personalului îndrumare din staţia Griviţa la ora 20:59 pentru asigurarea timpului necesar luării în primire a vagoanelor Bc2 si WLA1.
  2. În vederea asigurării supravegherii îmbarcării/debarcării călătorilor vagoanele vor dispuse în tren astfel încât uşa de acces în vagonul de dormit WLA1 să fie alăturată cu uşa de acces în vagonul cuşetă Bc2;
  3. Locul în care conductorul VD/Bc va păstra în timpul voiajului documentele de serviciu este vagonul cuşetă Bc2 în cabina cu locurile 11-16; conductorul va fi îndrumat in cursă cu 2 buletine de însoţire;
  4. După luarea în primire a vagoanelor, se stabileşte următorul mod de lucru pentru conductorul VD/Bc: a. înainte de împingerea trenului din staţia Bucureşti Griviţa/Vatra Dornei Băi H conductorul VD/BC va distribui în cabinele vagonului cuşetă lenjerie conform diagramei. b. la peronul staţiei Bucureşti Nord/Vatra Dornei, până la expedierea trenului se va posta între uşile de acces alăturate ale vagoanelor WLA1/WLA5 şi Bc2/Bc4 pentru a da informaţii şi a verifica accesul călătorilor în cele două vagoane; c. după plecarea trenului din staţia Bucureşti Nord respectiv Vatra Dornei va efectua prima dată revizia de călătorie la vagonul WLA1/WLA5 şi va informa călătorii asupra locului unde acesta poate fi găsit în timpul voiajului respectiv vagonul cușetă cabina 11”, se arată în documentul obținut în exclusivitate de Club Feroviar, pe care îl puteți consulta în facsimilul alăturat.

Însoțitorul de vagon cușetă face ca yo-yo între două vagoane

Pe scurt: două vagoane, un singur angajat al operatorului feroviar de stat, o măsură care lovește atât în ceferiști, cât și în plătitorii de bilete.

Deloc ieftine, după cum am arătat mai sus. Și după ce plătești o gălăgie de bani, ca pasager, trebuie să cauți însoțitorul de vagon cușetă sau de dormit (aceeași persoană) prin două vagoane, dacă ai nevoie de ceva în timpul voiajului.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Liderul sindical ia atitudine

Aplicarea Statutului la CFR Călători conductor de vagon de dormit ceferist sancționat discreționar
Liderul Sindicatului Feroviar Vagoane Speciale, Mihai Cantea

Tot mai devreme spuneam că ”Nota privind deservirea vagoanelor de dormit/cușetă” a fost emisă la data de 25 iulie 2024. Ei bine, turnusul pentru luna august a fost emis abia două zile mai târziu, pe 27 iulie. În această situație, ne întrebăm cum adică vagonul de dormit de la perechea respectivă de trenuri a fost ”uitat” la alcătuirea turnusului, din moment ce acesta din urmă nu fusese întocmit?

O întrebare, legitimă, pe care și-o pune și președintele Sindicatului Feroviar Vagoane Speciale din cadrul SNTFC CFR Călători, Mihai Cantea: ”Turnusul a fost emis în data de 29 iulie, iar nota de serviciu în data de 25 iulie, ceea ce înseamnă că s-a dorit acest fapt, un experiment pentru o eventuală generalizare cu scopul evitării acumulării de ore suplimentare”. Tot el a declarat pentru Club Feroviar că este ”un abuz atât la adresa conductorilor, cât și la adresa călătorilor, care plătesc suplimentele de pat la preturi echivalente biletului de călătorie”.



Ceferiști și călători revoltați

Însoțitorii de vagoane de dormit și cușetă sunt revoltați de Nota emisă de conducerea CFR Călători. Cei mai mulți dintre ei au refuzat să semneze luarea la cunoștință de acestă notă de serviciu, iar alții au semnat cu mențiunea că nu sunt de acord cu ea, deoarece încalcă prevederile legale. Unii au făcut și sesizări scrise către conducerea ierarhică, în care au semnalat acest abuz. La fel au făcut și unii călători. Sesizările lor sunt în posesia Club Feroviar, însă nu le vom publica din motive de GDPR. Dar dacă va fi nevoie le vom pune la dispoziția organelor abilitate.

În caz de defectare a unui vagon, ceferistul se clonează?

În final, vom prezenta ceea ce se poate întâmpla în situații extreme (care situații extreme nu sunt deloc o raritate la nivelul operatorului feroviar de stat).

Concret, vagonul de dormit pleacă ultimul din stația CF Vatra Dornei, fiind vagon la semnal și trebuie asigurat de agentul feroviar de la ultimul vagon – în cazul de față conductorul vagonului de dormit, care nu mai există. Dacă unul dintre cele doua vagoane este dat defect în parcurs (cu fus de osie încins, muchii ascuțite ce depășesc cota stabilită, gropi în bandaj, locuri plane, sabot defect etc), cine rămâne în vagonul defect scos din garnitura trenului? Cine pleacă mai departe cu celălalt vagon? Sunt întrebări la care conducerea CFR Călători va trebui să răspundă.

IN THE SPOTLIGHT

Recalcularea pensiilor: Ce riscă mecanicii de locomotivă pensionari care lucrează la privat

Recalcularea pensiilor tuturor românilor este în curs, iar deciziile au început să le fie livrate pensionarilor prin Poșta Română. Numai că așteptările au fost...

Ultimele Articole