Innotrans 2024 a început la centrul expozițional Messe din Berlin, unde sunt prezentate cele mai noi produse din industria feroviară. La fel ca la precedenta ediție, din 2022, societățile și companiile feroviare de stat sunt absente de la acest eveniment major. Aceasta în condițiile în care operatori din țări vecine, unele chiar foste comuniste, sunt prezenți la Berlin. Ba chiar și Ucraina, țară aflată în război, are un stand generos în cadrul expoziției.
Locomotive, vagoane, automotoare, rame electrice și cu propulsie pe hidrogen, motoare și alte accesorii – toate sunt prezentate în aceste zile la Innotrans, cel mai mare târg de profil din lume, care se desfășoară la Berlin în perioada 24-27 septembrie 2024.
În acest an, pe o suprafață de 200.000 mp, în 42 de hale și în aer liber, peste 2.900 de expozanți din 59 de țări își prezintă cele mai recente produse și inovații. Exponatele, care includ trenuri regionale și de mare viteză, tramvaie, locomotive hibride și vehicule de întreținere a căilor ferate sunt garate pe cei 3.500 de metri de cale ferată, unde vizitatorii pot vedea de aproape sistemele direct lângă sălile de expoziție.
Expozanți de top
Printre expozanți se numără Siemens Mobility, cu un total de cinci vehicule, inclusiv trenul său de mare viteză Velaro pentru piața egipteană (Outdoor Display T7/40). Alte puncte de atracție includ trenul regional Mireo Smart (T6/40), proiectat pentru un peisaj de transport în schimbare și o cerere în creștere pentru mobilitate feroviară.
Alstom prezintă trenul regional Coradia Max™ pentru Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNVG), care combină un design cu un etaj și unul cu două etaje. De asemenea, compania prezintă tramvaiul Flexity pentru compania de transport public din Berlin BVG (T5/40). Acesta este cel mai lung tramvai din oraș, cu caracteristici deosebite, inclusiv spațiu amplu pentru pasageri, durabilitate și sisteme de siguranță inovatoare, cum ar fi ODAS.
În acest an, Stadler prezintă opt concepte de vehicule. La InnoTrans, compania prezintă pentru prima dată publicului RS ZERO (T9/40). Cu RS ZERO, pe liniile secundare este posibilă călătoria cu emisii zero folosind energie electrică pe bază de pile de combustie sau baterii. Cu CITYLINK pentru Saarbahn, compania prezintă o opțiune de transport urban care funcționează simultan ca tren și tramvai și poate deservi un oraș și regiunea înconjurătoare fără alte mijloace de transport de legătură (T9/45).
Alte exponate din zona căii ferate includ trenul de mare viteză ETR1000 de la Hitachi Rail (T1/40), care este compatibil cu diverse sisteme europene de alimentare electrică. CRRC prezintă CINOVA, un tren regional cu eficiență energetică ridicată (T2/40). Hyundai Rotem prezintă noul său tramvai alimentat cu pile de combustie (T2/19), așa cum am scris recent.
La cea de-a 14-lea ediție a acestui târg internațional de top pentru tehnologia transporturilor, expozanții prezintă aproximativ 220 de inovații mondiale în segmentele Tehnologie feroviară, Infrastructură feroviară, Transport public, Interioare și Construcția de tuneluri.
PKP și Ukralizniția sunt prezente la Innotrans 2024. CFR Călători nu
Ei bine, din tot acest peisaj lipsesc cu desăvârșire companiile feroviare de stat din România – CFR SA, CFR Călători și CFR Marfă.
Nu este doar un târg ”al bogaților” din domeniul feroviar, având în vedere că administrații feroviare din țări vecine cu România sunt prezenți la Messe Berlin. Un stand generos îi aparține companiei feroviare OBB din Austria, țară pe a cărei infrastructură circulă inclusiv trenul Dacia 346/347 al CFR Călători, București Nord-Wien Hauptbahnhof și retur.
Se poate obiecta că Austria a fost o țară care în timpul Războiului Rece s-a situat la vest de Cortina de Fier. Însă la târg un stand foarte mare are și compania feroviară PKP din Polonia, țară fostă comunistă. Polonezii au chiar expuse locomotive și vagoane, pe șinele din cadrul Messe Berlin la care am făcut referire mai sus.
Mai mult, în pavilionul expozițional de la Messe Berlin se află și standul companiei de stat Ukralizniția din Ucraina, țară aflată de mai bine de doi ani în război. În România nu este niciun fel de război, e liniște și pace, dar avem de-a face cu un război al indolenței și al delăsării, care se face simțit și în domeniul transportului pe calea ferată.
Companiile private românești sunt prezente la Berlin
Companiile de stat lipsesc, însă sunt prezente companii private din România. Potrivit site-ului oficial al evenimentului, vor fi prezente zece companii românești, în ordine alfabetică acestea fiind: Astra Vagoane Călători, Atelierele CFR Grivița, Benoli Tech, Contrail Machinery, Electroputere VFU Pașcani, Flexibil SRL, Hiarom Invest, RELOC, Reva și Softronic.
Vom reveni în zilele următoare cu informații despre prezența acestor companii la InnoTrans 2024.