Un fost director de infrastructură feroviară din Bulgaria a fost pus oficial sub acuzare de Parchetul European condus de Laura Codruța Kovesi, alături de trei reprezentanți ai unor constructori.
Parchetul European (EPPO) din Sofia (Bulgaria) a anunțat punerea oficială sub acuzația de fraudă a patru suspecți, în urma unei investigații referitoare la un proiect de proiectare și execuție a sistemelor de semnalizare și telecomunicații pe rețeaua feroviară bulgară, între Plovdiv și Burgas.
Contractul de execuție a proiectului a fost atribuit unui consorțiu format din patru companii. Doi directori ai unei companii italiene și managerul unei companii bulgare, parte a consorțiului care a câștigat contractul, au fost acuzați de fraudă în achiziții publice. Potrivit uzanțelor în domeniul judiciar, Parchetul nu dă nici numele celor puși sub acuzare, nici companiile la care lucrau aceștia, însă studiind datele contractului se poate vedea cine sunt.
Cine sunt cei puși sub acuzare
În 2021, administratorul infrastructurii feroviare din Bulgaria a început instalarea sistemelor de semnalizare și telecomunicații de-a lungul liniei de cale ferată Plovdiv-Burgas (faza II) și în 18 stații, instalarea ETCS Level 1, a sistemului pentru dispeceratul centralizat al trenurilor pe tronsonul Manole-Burgas și a sistemului de comunicații GSM-R și a fibrei optice. 185 de milioane BGN (92,9 milioane de euro, în prețuri curente) a fost valoarea contractului semnat în 2019 cu consorțiul Plobur, format din GP Group, Marmet, Bombardier Transportation Italia și Bombardier Transportation Polonia (între timp preluate de Alstom). Deci cei doi ”directori ai unei companii italiene” erau de la Bombardier Italia, iar ”managerul unei companii bulgare” este ori de la GP Group, ori de la Marmet.
EPPO a pus sub acuzare și un fost director al Companiei Naționale de Infrastructură Feroviară, omoloaga din Bulgaria a CNCF CFR SA din România. O cauțiune de 50.000 de euro a fost stabilită pentru trei dintre acuzați, iar pentru al patrulea în valoare de 5.000 de euro. În plus, managerului companiei bulgare îi este interzis să părăsească țara.
Contract de infrastructură feroviară din Bulgaria, câștigat cu informații false
Potrivit procurorilor, reprezentanții legali ai companiilor care au format consorțiul au transmis informații false Companiei Naționale de Infrastructură Feroviară, în vederea obținerii ilegale de fonduri UE. Directorul companiei de stat a semnat contractul și a făcut plăți, deși știa că informațiile transmise de consorțiul câștigător erau false.
Concret, aceștia au declarat că una dintre companii avea experiență anterioară în instalarea de sisteme Global Systems for Mobile Communication on Railway (GSM-R) și Future Railway Mobile Communication System, ceea ce le-a permis să câștige licitația. Cu toate acestea, pe baza dovezilor, niciuna dintre cele patru companii nu avea experiența necesară.
Ulterior, fostul director general al Companiei Naționale de Infrastructură Feroviară a semnat contractul și a autorizat plățile, deși știa că informațiile transmise sunt neadevărate. Consorțiul a depus și o declarație prin care garanta că va executa singur contractul, fără subcontractanți. Totuși, ulterior, au semnat un contract cu un subcontractant austriac cu experiență în lucrările solicitate. Acest subcontractant fusese anterior exclus din procedura de achiziție publică, pentru neîndeplinirea cerințelor tehnice.
Perchezițiile din august 2023
În august 2023, EPPO Sofia a făcut mai multe percheziții în acest caz, așa cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar. La vremea respectivă, peste 100 de ofițeri de poliție și agenți de la Direcția Generală a Poliției Naționale a Bulgariei și de la Agenția de Stat pentru Securitate Națională a Bulgariei au participat la perchezițiile făcute în 28 de locuri din districtele Sofia, Burgas, Varna, Stara Zagora, Smolian și Pazardjik.
Cele două proiecte feroviare bulgare vizate de ancheta EPPO sunt situate pe coridorul feroviar Sofia-Burgas și includ tronsonul de cale ferată dintre Kosteneț și Septemvri (pe linia principală Sofia-Plovdiv) și tronsonul care leagă Orizovo și Mihailovo pe linia principală Plovdiv-Burgas.
Proiectul de modernizare a căii ferate Kosteneț-Septemvri, de 24,4 km, a obținut o cofinanțare europeană de 130 de milioane de euro de la Agenția Executivă pentru Climă, Infrastructură și Mediu (CINEA), fostă INEA, prin intermediul Mecanismului Conectarea Europei.
În 2019, administratorul infrastructurii feroviare NRIC a semnat un contract în valoare de 380 de milioane de leva (190,8 de milioane de euro) cu un consorțiu format din Trans Logistika, Contratas Iglesias și Arcada Company. Valoarea totală a proiectului este de 154 de milioane de euro, din care 130,5 de milioane de euro au fost furnizate prin apelul CEF 2015 Transport, în timp ce 23 de milioane de euro reprezintă finanțarea acoperită de guvern.
Modernizarea liniei de cale ferată Orizovo-Mihailovo, de 37 km, care face parte din a doua fază a reabilitării liniei Plovdiv-Burgas, de 293 km, a primit o finanțare de peste 111 milioane de euro din Fondul de coeziune, în cadrul Programului Operațional Transport. Contractul pentru modernizarea acestei linii a fost semnat cu consorțiul SEZP „Euro Railway Infrastructure”, format din Infrastructural Construction AD și Marco Obra Publica AD. Contractul a avut o valoare de 218 milioane de leva (109,47 milioane de euro).