spot_img
marți, iulie 5, 2022
spot_img

Informatică Feroviară instruiește personalul ARF pentru folosirea Sistemului de ticketing

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a aprobat al treilea raport privind implementarea „Sistemului integrat, baza de date unică și furnizare de informații privind sistemul de ticketing al operatorilor de transport feroviar de călători”. Anunțul vine la câteva zile după ce Curtea de Conturi menționa absența acestui sistem, unul obligatoriu, ca fiind una dintre neregulile sesizate cu ocazia unui control făcut la Ministerul Transporturilor.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară a aprobat al treilea raport pentru activitățile desfășurate în cadrul proiectului „Sistem integrat, baza de date unică și furnizare de informații privind sistemul de ticketing al operatorilor de transport feroviar de călători”. Derularea contractului este corespunzătoare perioadei 12 decembrie – 10 februarie.

Cele două soluții informatice incluse în proiect (verificare bilete, calcul indicatori și subvenție, pe de o parte, și emitere electronică bilete, pe de altă parte) sunt realizate de Informatică Feroviară SA, compania care a câștigat licitația ARF în iunie 2021.

Personal instruit la ARF

La prima componentă, „Baza de date unică, calcul indicatori și subvenție”, Informatică Feroviară a organizat cursuri de instruire pentru personalul autorizat.

De asemenea, s-au efectuat operațiuni legate de optimizarea procesului de încărcare a datelor transmise de operatorii de transport feroviar de călători (OTFC) cu privire la statisticile necesare pentru operarea bazei de date, respectiv bilete vândute la trenurile care au circulat pe parcursul anului 2021.

În ceea ce privește a doua componentă, cea referitoare la emiterea electronică a biletelor de tren, activitățile desfășurate au privit compatibilitatea acțiunilor de emitere a tuturor tipurilor de bilete ale operatorilor de transport feroviar de călători.

Care sunt rezultatele proiectului

Potrivit ARF, implementarea proiectului are ca avantaje:

  • asigurarea interoperabilității sistemelor de ticketing ale operatorilor de transport feroviar de călători din România și crearea unei baze de date, prin intermediul căreia ARF să monitorizeze activitatea și performanța OTFC, în conformitate cu indicatorii și standardele stabilite prin contractele de servicii publice, astfel încât să se îmbunătățească modul de verificare a compensației de serviciu public prestată de OTFC;
  • implementarea ghișeului unic, ce reprezintă un ansamblu de programe prin care se poate vinde o singură legitimație de călătorie pe distanța origine-destinație pentru toți operatorii care își dau acordul pentru acest sistem. Sistemul permite ca fiecare OTFC să vândă bilete la trenuri proprii și bilete combinate cu mai mulți OTFC.

Un proiect de șase milioane de lei

Proiectul este finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare și co-finanțat de la bugetul de stat.

Valoarea totală a proiectului este de 6,16 milioane lei, finanțarea fiind distribuită după cum urmează: 4,13 milioane lei – 85% contribuția Uniunii Europene, 729 mii lei – 15% contribuţia Guvernului României. Cheltuielile neeligibile sunt în sumă de 1,3 milioane lei, inclusiv TVA. Perioada de implementare a proiectului este 01.06.2021-31.05.2023.

Curtea de Conturi a reclamat absența sistemului

În absența sistemului, operatorii feroviari raportează pe proprie răspundere vânzările de bilete, iar eventualele verificări ale raportărilor sunt dificile. Tocmai de aceea, zilele trecute, un raport al Curții de Conturi reclama lipsa sistemului, de altfel obligatoriu de implementat încă de acum câțiva ani.

Nu a fost implementat sistemul de e-ticketing pentru toate tipurile de legitimații de călătorie (sistem electronic pentru controlul veniturilor operatorilor de transport feroviar de călători, inclusiv pentru calcularea indicatorului călători-kilometri, necesar justificării subvențiilor de la bugetul de stat pentru serviciul public de călători). Pentru unele tipuri de legitimații de călătorie, valoarea indicatorului călători-kilometri a fost calculat manual în perioada 2019-2020, identificându-se riscul calculării eronate a indicatorului. De asemenea, societatea nu a transmis cu semnătură electronică datele și informațiile existente în sistemul propriu de e-ticketing către Autoritatea de Reformă Feroviară, neasigurându-se astfel raportarea indicatorului călători-kilometri, în conformitate cu prevederile contractului de servicii publice pentru anul 2020”, spunea Curtea de Conturi în concluziile verificărilor aferente anului 2020.

Ultimele Articole