În câteva luni, ramele de scurt parcurs s-au scumpit cu peste o jumătate de miliard de lei. Cele de lung parcurs s-au scumpit și ele cu milioane de lei pe bucată față de o consultare a pieței din 2019. Ministerul Transporturilor a publicat vineri seară proiectul de act normativ pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici de achiziție a 99 de rame electrice, regionale și inter-regionale.
Dacă la cele inter-regionale s-au luat ca bază valorile din ultima licitație (o consultare a pieței fiind în curs, cu rezultat așteptat spre finele lunii – nu e clar de ce nu s-a așteptat rezultatul încă două săptămâni), la cele regionale s-a luat ca bază o consultare a pieței din luna ianuarie 2022 când prețurile au rezultat cu aproximativ 600 de milioane de lei mai mari decât cele din HG 1226 (MO 1114 din 23 noiembrie) privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici.
Necesitatea achiziției
Proiectul spune că materialul rulant pentru transportul feroviar public de călători existent:
- și-a depășit deja durata ciclului de viaţă sau este aproape de sfârşitul ciclului de viaţă;
- este insuficient pentru a satisface cererea actuală de mobilitate și de a asigura obligaţia de serviciu public asumață prin contractele de servicii publice de transport feroviar de călători aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.1311/2021;
- nu are, în totalitate, nivelul de calitate și de siguranță cerut de publicul călător și prevăzut în contractele de servicii publice de transport feroviar de călători.
Din studiul de fezabilitate întocmit de Asocierea DT Global iDevice Europe SL & MC Mobility Consultants GmbH Vienna încheiat cu Banca Europeană de Investiții-PASSA a rezultat că este necesară, în cadrul proiectului de investiții menționat mai sus, achiziționarea unui număr total de 99 de rame electrice noi, din care:
- 62 de rame electrice regionale RE-R;
- 37 de rame electrice interregionale RE-IR.
Acest proiect de investiții are indicatorii tehnico-economici aprobaţi prin Hotărârea Guvernului nr.1226 din 17 noiembrie 2021. Această Hotărâre prevedea o valoare totală a proiectului de investiţii, aprobată în condițiile anterior menționate, de 3.880.436 mii lei, inclusiv TVA, din care:
- 2.171.475 mii lei, inclusiv TVA, valoarea totală a celor 62 rame electrice regionale RE-R;
- 1.708.961 mii lei, inclusiv TVA, valoarea totală a celor 37 rame electrice interregionale RE-IR.
Ramele regionale
Proiectul afirmă că pentru a obține o nouă valoare estimativă actualizată a unei rame electrice regionale RE-R a fost publicat în SEAP anunțul de consultare a pieței nr.MC 1018053/13.01.2022.
Costul estimativ mediu obținut pentru o ramă electrică tip RE-R este de 7.584.625 euro fără TVA, respectiv 9.025.703 euro cu TVA, conform raportului din ianuarie 2022. Suma de 9.025.703 euro cu TVA reprezintă 2.769.037 mii lei cu TVA (cu 600 de milioane de lei mai mult decât în HG 1226), calculată pentru cursul de 4,9483 lei/euro comunicat de Banca Națională a României în martie 2022.
Documentația revizuită și reavizată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară urmează a fi încărcată în SEAP și în JOUE în vederea publicării noului anunț de participare pentru licitația ce va avea ca obiect „Achiziționarea a 62 de rame electrice regionale, denumite RE-R, si a serviciilor de mentenanță și reparații necesare funcționării respectivelor trenuri”.
Ramele inter-regionale
În acest caz, o consultare a pieței este în curs. Data limită a consultării a fost stabilită la 29 aprilie. Ministerul Transporturilor nu a mai așteptat însă rezultatul și a luat ca bază prețurile rezultate la ultima licitație în urma căreia Alstom Franța a primit un contract.
ARF a realizat în 2019 consultarea pieței, conform anunțului de consultare nr.MC1006791/05.07.2019, pentru a obține valoarea estimativă unitară în vederea achiziției de rame electrice noi destinate transportului feroviar de călători (RE-IR) și o cotație pentru mentenanța acestora.
Conform Raportului de consultare a pieței din septembrie 2019, costul estimativ mediu obținut pentru o rama electrica tip RE-IR a fost de 8.019.272 EURO (fără TVA), iar costul mediu pentru mentenanță a fost de 1,60 euro/1 km rulat.
Valoarea estimată a achiziției, încărcată în SEAP, a fost stabilită ca fiind în intervalul 1.311.698.701 lei (fără TVA) – 3.714.279.851 lei (fără TVA), adică:
- contravaloarea a 20 de rame electrice interregionale RE-IR, la care se adaugă contravaloarea mentenanței pentru 15 ani;
- contravaloarea suplimentării numărului de rame cu încă 20 de rame RE-IR și serviciile de mentenanță cu încă 15 ani, conform opțiunii din ”Studiul de Fezabilitate” și din strategia de contractare.
Prețul de achiziție, respectiv structura de cost este compusă din costul produsului și costul de mentenanță, astfel încât suma totală a achiziției s-a încadrat în bugetul estimat pentru realizarea acestei achiziții, ofertantul câștigător prezentând un buget mai ridicat pe costul de capital, concomitent cu diminuarea semnificativă a costului de mentenanță (exploatare), astfel:
– o ramă de tip RE-IR, de 46.553.294 Lei (fără TVA), versus 38.312.874 lei (fără TVA), valoare care a rezultat din consultarea de piață din 2019 (Raport consultare piață nr.22/287 din 02.09.2019);
– costul de mentenanță, pentru 15 ani, la 378.000.000 lei (fără TVA) așa cum rezultă din oferta câștigătoare, versus 544.646.400 lei (fără TVA) precizată.
Proiectul trece sub tăcere faptul că o consultare a pieței pentru ramele inter-regionale este în curs. O justificare poate fi urgența proiectului de achiziție, sursa de finanțare fiind PNRR cu un deadline foarte strâns.