Valorile prevăzute la licitațiile pentru modernizarea Craiova – Caransebeș, respectiv șase sectoare de cale ferată, sunt cu mult sub sumele necesare, fapt pentru care există riscul blocării proiectului. Acesta este un avertisment trimis CFR SA și Ministerului Transporturilor de către reprezentanți ai Asociației Industriei Feroviare din România (AIF).
Avertismentul figurează într-o scrisoare remisă CFR SA și Ministerului Transporturilor de către AiF. Asociația a făcut o comparație între prețurile estimative ofertate pentru electrificarea Cluj Napoca – Episcopia Bihor și cele pentru modernizarea Craiova – Caransebeș.
Astfel, dacă pentru electrificarea și modernizarea liniei menționate, la partea de suprastructură prețurile în euro pe km variază între 1,2 și 2,2 milioane de euro, la Cluj-Napoca – Episcopia Bihor, la ramura sudică a Coridorului 4 Feroviar, prețul estimativ este situat în intervalul 600 de mii de euro și 1,4 milioane de euro, deci mult mai puțin.
Modernizarea Craiova – Caransebeș, capcană pentru ofertanții neinformați
„Singura variantă de participare, pe care o credem astăzi posibilă, este a unor ofertanți din afara UE, care fie nu cunosc piața din România (respectiv cea europeană), fie subestimează, cu sau fără știință, aceste riscuri financiare, pentru a fi într-o poziție dominantă în obținerea contractele în cauză. Așa cum bănuiți, ulterior, în timpul derulării contractului, cu mijloacele materiale și financiare limitate de bugetul inițial, nu vor putea face față problemelor ce nu vor întârzia să apară și pentru că legislația în domeniul achizițiilor publice nu permite elaborarea de soluții contractuale ex-post (atunci când riscul a fost deja acceptat prin contract), există un risc major de abandonare a lucrărilor/contractului”, trag un semnal autorii documentului.
Singura soluție este cea a actualizării indicatorilor tehnico-economici de către Guvern, ceea ce s-a întâmplat și în cazul lucrărilor la metroul clujean. „Vă solicităm să aveți amabilitatea de a revizui valorile contractelor, astfel încât să fie acoperitoare pentru fiecare dintre loturile publicate pentru coridorul feroviar Craiova-Caransebeș, în caz contrar, estimăm o lipsă de interes din partea constructorilor serioși față de aceste proceduri”, scriu reprezentanții AIF.
O majorare a valorii contractuale cu 15% pe durata derulării contractului ar fi insuficientă. O soluție ar fi o creștere de 25% a valorilor în urma actualizării indicatorilor tehnico-economici, urmată de o altă creștere cu 15% a valorilor pe baza legislației actuale.
O explicație a valorilor mici prevăzute la licitațiile de pe cele șase sectoare din ramura sudică a Coridorului IV de Transport ar fi faptul că bugetul a fost estimat în anul 2020 luând în calcul prețuri din 2017. De atunci, piața a fost influențată masiv de factori precum pandemia de COVID, criza mondială de semiconductori, ce a dus la o multiplicare a prețurilor chip-urilor de 20 de ori, la criza energetică, criza forței de muncă și războiul din Ucraina.
„Bugetele respective au devenit insuficiente și nu permit membrilor Asociației noastre să alcătuiască o propunere financiară care să se încadreze în limita legală a bugetului suplimentat (buget +15%)”, spune AIF.