marți, februarie 20, 2024
spot_img

Indicatorii pentru modernizarea căii ferate București-Giurgiu, pe masa Guvernului

Indicatorii pentru modernizarea căii ferate București-Giurgiu, etapa a doua, se află joi pe agenda ședinței de Guvern.

Palatul Victoria a informat că Executivul va lua joi în discuție proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii ”Modernizarea infrastructurii de cale ferată dintre stațiile C.F. București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră”, lucrare de utilitate publică de interes național. Proiectul fusese pus în consultare publică de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii la începutul lunii noiembrie, după cum a scris Club Feroviar la vremea respectivă.

Linia 102 este închisă circulației trenurilor din anul 2005, când s-a prăbușit podul de la Grădiștea, drept pentru care garniturile de călători și de marfă au fost deviate pe ruta București Nord-Videle-Giurgiu Nord-Giurgiu Nord Frontieră (Magistrala 100 și apoi secția 103), pe o distanță de 119,4 km, cu 30 km în plus față de conexiunea directă (linia 102).

În prezent, se află în execuție Lotul 1 al liniei București Nord-Giurgiu Nord Frontieră între km 18+180 (capătul Y al stației Vidra) și km 30+200 (capătul Y al stației Comana), prin proiectul “Modernizarea Liniei C.F. București Nord-Jilava-Giurgiu Nord-Giurgiu Nord Frontieră, Lot 1: Redeschiderea Circulației Feroviare pe Pod Peste Râul Argeș, între Vidra și Comana”.



Modernizarea căii ferate București-Giurgiu va costa 580 de milioane de euro

Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este de 2.891.566 mii de lei, echivalentul a aproximativ 580 de milioane de euro, din care lucrări propriu-zise de construcții-montaj (inclusiv TVA) – 2.179.412 mii de lei (438 de milioane de euro);

Linie c.f. modernizată – 55 km;

Linie c.f. electrificată – 88 km;

Durata de execuție a investiției: 36 de luni.

Finanțarea se va realiza prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility – CEF) din anvelopa Fondului de Coeziune, cu cofinanțare de la bugetul de stat.

În Nota de fundamentare se prezintă stadiul tehnic actual al liniei de cale ferată. Se constată astfel existența unor neregularități la traseul în plan (frânturi) numai la capetele aparatelor de cale. În secțiune transversală, profilul căii nu este bine definit. Nu se poate identifica pe teren marginea platformei CF.

Șina prezintă defecte, în special pe suprafața de rulare: știrbituri, bavurări, patinări și desprinderi de material. Există porțiuni de traseu unde șina prezintă uzuri verticale foarte mari. Multe dintre traversele de beton prezintă fisuri, pe zona centrală, la partea superioară. Pe linia directă, prisma de piatră spartă este colmatată în bază, pe celelalte linii din stații fiind colmatată în întregime. Există porțiuni în care traversele sunt dezgolite de piatră spartă, iar vegetația este prezentă la marginea prismei de piatră spartă, dar și între linii.

Totodată, toate trecerile la nivel au dalele de beton degradate și necesită înlocuire, iar lucrările de artă – poduri și podețe – prezintă degradări. Clădirile de călători, clădirile CED, peroanele și pasarelele prezintă degradări funcționale și ale structurii și nu corespund normelor în vigoare. Pe de altă parte, instalațiile de tip CED (centralizare electrodinamică) sunt uzate din punct de vedere moral și fizic, majoritatea fiind instalate după anul 1975. Instalația de bloc de linie automat BLA este scoasă din funcție pe intervalele de stații Jilava-Vidra, Vidra-Grădiștea, Grădiștea-Comana, Comana-Mihai Bravu, Mihai Bravu-Băneasa Giurgiu, Băneasa, Giurgiu-Daia, Daia-Frățești.

”În aceste condiții de degradare accelerată, există riscul apariției unor deranjamente care pot afecta siguranța circulației cu consecințe catastrofale”, se arată în document.

Ultimele Articole