Guvernul trebuie să actualizeze rapid, în două-trei săptămâni, indicatorii pentru metroul din Cluj-Napoca, susține Asociația Pro Infrastructură.
„Metroul ușor din Cluj, suspendat. În 22 august ar fi trebuit să aflăm ofertanții după două amânări succesive în 2022. În schimb, Primăria a suspendat licitația motivând că a primit scrisori de la constructori care se plâng că valoarea estimată totală de 1,35 miliarde euro nu ajunge. Doar faza 1 (din 3) are finanțarea asigurată, prin PNRR. (…) Metroul e cu două ordine de magnitudine peste orice alt proiect local de genul asfaltări de bulevarde. Într-adevăr, prețurile materialelor de construcții au crescut masiv în ultimii câțiva ani și dacă mai mulți antreprenori serioși dau semnale clare că nu se pot încadra, atunci suspendarea procedurii de achiziție este măsura corectă. Dar nicidecum nu este suficientă. Responsabilii din guvern trebuie să actualizeze de urgență indicatorii tehnico-economici – dacă vor o pot face în 2-3 săptămâni. Mai mult, ofertele trebuie depuse în octombrie cel mai târziu, constructorii transmițând indirect că ar vrea să participe și au oferte (aproape) pregătite, atât timp cât spun că prețul estimat este prea mic. În cel mai fericit caz, am putea avea un câștigător declarat în ianuarie-februarie 2023 și un contract semnat până în iunie 2023 dacă nu se depun contestații ori acestea sunt repede respinse. Jalonul PNRR aferent infrastructurii de metrou spune să ai contract parafat în 2022 pentru a primi banii în semestrul I din 2023, iar dacă îl ratezi ai doar 6 luni „de grație”, după care ai pierdut finanțarea. Suntem în momentul în care pălăvrăgeala politică despre metrou care durează de peste 10 ani se lovește de realitate: costă un purcoi de bani. Primăria are de ales: fie caută soluții, fie dă vina pe oricine altcineva. Îi dorim metroului (ușor) baftă, că are nevoie”, a scris duminică seara pe Facebook Asociația Pro Infrastructura.
Licitația pentru metroul din Cluj-Napoca, suspendată în ultima zi
Exact în ultima zi de depunere a ofertelor pentru metroul Cluj-Napoca, Primăria municipiului a decis suspendarea procedurii, după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.
Cauza suspendării este menționată în notificarea publicată de Primărie în Sistemul Public de Achiziții SEAP. Potrivit acesteia, la valorile actuale, niciun constructor nu poate face lucrarea. În ultimele zile, mai mulți constructori, unii de dimensiune internațională, au informat că nu pot depune oferte din cauza exploziei prețurilor la materialele de construcție.
Cluj-Napoca a decis suspendarea referitor la procedura de licitatie deschisă având ca obiect „Proiectare și Execuție lucrări de Infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție ‘Tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de metrou Cluj’ ”, anunt de participare cu nr CN 1040395/ 16.03.2022, se arată în notița publicată.