spot_img
marți, ianuarie 25, 2022
spot_img

Închirierea materialului rulant la CFR Călători. Doar un alt tun sau oportunitate de piață?

Conducerea companiei CFR Călători și-a anunțat recent intenția de a închiria până la 20 de rame destinate curselor regio. Este cert că actualele vagoane ale CFR Călători, masive, dificil de manevrat la formarea trenurilor, nu sunt potrivite pe rutele regio, caracterizate prin parcursuri scurte și bilete ieftine. Însă este greu de ignorat faptul că mai toate tentativele similare din ultimii ani s-au soldat cu scandaluri, tunuri, dosare DNA etc. De altfel, singura companie autohtonă care deține cam ceea ce ar vrea să închirieze CFR Călători este Transferoviar Călători de la Cluj.

Închirierea materialului rulant cercetare disciplinară la CFR Călători automotoarele sechestrate noul șef al CFR Călători

 

CFR Călători a deschis recent o consultare a pieței pentru a identifica cele mai bune cerințe care vor fi ridicate la o licitație viitoare destinată închirierii a până la 20 de rame, diesel și electrice, a spus acum zece zile directorul general al CFR Călători, Ovidiu Vizante.

„Principala acțiune pe termen scurt este înlocuirea unor astfel de vagoane (cel în care se găsea Ovidiu Vizante la momentul declarației – n.red.) cu automotoare, în special la trenuri Regio. Pentru asta, CFR Călători a deschis pe sistemul de achiziții o consultare a pieței și încercăm să înlocuim vagoanele vechi cu rame – automotor,  noi sau vechi, nu contează cum, oricum exploatarea lor e mai ușoară”, a spus el. Anunțurile menționate privesc închirierea de automotoare, însă nu reprezintă o cerere de ofertă, ci o încercare de poziționare a CFR Călători față de posibilii ofertanți.

Închirierea materialului rulant. Ce fel de rame ar vrea CFR Călători?

În Sistemul Electronic de Achiziții Publice se găsesc două anunțuri de consultare a pieței care indică cerințele CFR Călători. Unul despre rame diesel, altul despre rame electrice.

În cazul ramelor diesel, acestea trebuie să aibă o viteză maximă de 100 km/h, să circule pe o declivitate de minimum 5% și să permită circulația în exploatare multiplă.

La capete, vor exista vagoane motoare, iar între acestea vagoane remorcă. Numărul de scaune va fi de cel puțin 80, iar ramele vor putea avea strapontine. Automotorul va fi exploatat într-un parcurs anual de 180.000 kilometri, în medie 17 ore zilnic, 365 de zile pe an. Consumul de combustibil va fi de maximum 100 de litri la 100 de kilometri, cu toate sistemele auxiliare în funcțiune.

Comanda și închiderea ușilor, care vor fi situate pe ambele părți, se va face automat, la atingerea vitezei de 5 km/h. Semnalarea vitezei se va face printr-un indicator analogic montat pe pupitrul de conducere.

Mentenanța automotorului va fi în sarcina furnizorului, fie cea preventivă și/sau cea corectivă. Agrementarea și omologarea acestuia va fi sarcina furnizorului. Acesta va fi responsabil de pregătirea personalului de deservire (minimum 80 de ore) și de asigurarea automotorului la coliziuni, incendiu, avalanșă etc.

Explicit, anunțul nu face referire la componente destinate confortului călătorilor, precum instalații de aer condiționat, prize alimentare cu energie electrică sau rețea wireless de internet.

Spre deosebire de ramele diesel, cele electrice vor trebui să circule cu cel puțin 120 km/h, iar numărul de scaune pe unitate va fi de cel puțin 160. Numărul de rame care va forma un tren va fi de minimum două.

Cele două anunțuri nu fac referire la vechimea ramelor, însă într-o declarație făcută pentru hotnews.ro, Ovidiu Vizante a spus că vrea ca trenurile să nu fie mai vechi de 15-20 de ani.

Potrivit anunțurilor de consultare a pieței, ramele vor fi exploatate în cadrul SNTFC CFR Călători SA pentru transportul călătorilor pe distanţe scurte şi medii, pe trasee cu densitate de trafic feroviar ridicată. În vederea obţinerii eventualelor puncte de vedere de la potenţialii furnizori/ deţinători/ producători de material rulant interesaţi, consultarea pieţei de profil va viza următoarele:

  • cerinţele minimale tehnice, funcționale și de calitate
  • considerente de ordin finaciar: tarif închiriere/zi/moneda (cu mentenanţa inclusă pe parcursul perioadei de închiriere);
  • perioada de închiriere: estimativ 1 an;
  • propuneri KPI (indicatori de performanţă) utilizaţi în vederea atingerii gradului de îndeplinire a obiectivului propus prin închirierea automotoarelor.

Calendarul procedurii prevede depunerea propriilor propuneri la finele acestei săptămâni și prezentarea raportului final de consultare din partea CFR Călători în prima parte a lunii iulie.

Transferoviar Călători, singura firmă care deține astfel de rame

Închirierea materialului rulant tren direct București-Mangalia noi trenuri de la TFC anulări de trenuri TFC cumpără automotoareSingura companie din România care deține rame diesel cu o vechime ceva mai mică, comparabilă cu cea dorită de Ovidiu Vizante, este Transferoviar Călători. Compania exploatează aproximativ 13 rame de tip DH2 fabricate după 1980, cu o capacitate de 150 de locuri (prin cuplarea a două automotoare). Viteza maximă este cea cerută de CFR Călători, adică 100 km/h. Automotoarele au fost făcute în Germania și folosite de Transferoviar Călători după 2012.

Reamintim că într-o consultare similară a pieței, cu 2-3 ani în urmă, CFR Călători solicita automotoare noi, cu o viteză de cel puțin 120 km/h.

O cerință specifică formulată de CFR Călători, care duce cu gândul la parcul Transferoviar, este aceea ca automotorul să aibă minimum 80 de locuri, dar un tren să fie format din minimum două automotoare, adică similar ramelor DH2 ale Transferoviar. Apoi, aceleași cerințe vorbesc de maximum trei automotoare care să poată circula în comandă multiplă.

La începutul anului trecut, Transferoviar și-a anunțat intenția de a scăpa de vechile trenuri.

„În prezent, Transferoviar Călători SRL derulează intense discuții și negocieri cu câțiva furnizori de material rulant. Intenția noastră este ca în urma finalizării acestor negocieri să reușim să contractăm 8-12 automotoare. Acest lucru depinde, în mare parte, de numărul de automotoare pe care furnizorii îl pun în vânzare. Materialul rulant aflat în discuție este produs după anul 1997. Estimăm că primul lot de automotoare va ajunge în țară la sfârșitul lunii februarie 2021. Transferoviar Călători SRL are un program ambițios de reînnoire totală a parcului de automotoare până la finalul anului 2024”, declara conducerea companiei potrivit Hotnews.ro.

Zilele trecute, Transferoviar a achiziționat mai multe automotoare Bombardier Talent (prima versiune) scoase din funcțiune în martie 2021 de la Regiobahn Germania.

CITEȘTE și VIDEO Achiziție de 12 automotoare Bombardier pentru TFC. Pe ce rute vor fi folosite

Închirierea materialului rulant. Afaceri vechi și păguboase

FOTO Attila Zsiros

Afacerile CFR Călători cu Remarul 16 Februarie nu sunt de ieri, de azi. În 2002, CFR Călători a decis să cumpere o serie de automotoare second-hand, recondiţionate şi adaptate pentru circulaţia pe căile ferate din România. A ales două societăţi: SC Marub SA din Braşov şi SC Remarul 16 Februarie din Cluj-Napoca. În anul 2003, înţelegerea cu Marub a expirat şi unicul furnizor a rămas Remarul. Astfel, CFR Călători s-a ales atunci cu 48 de automotoare LVT-LVS (un vagon pe două osii cu un post de conducere, legat de o remorcă pe două osii cu un post de conducere). Calitativ, doar în perioada 2010-2012, cele 35 de automotoare (aflate în garanţie) au stat imobilizate peste 1.200 de zile împreună. Un document intern al CFR Călători descria la acel moment afacerea: „Calitate nesatisfăcătoare, disponibilitate foarte scăzută, costuri mari întreţinere, piese de schimb greu de procurat”. 36 din cele 48 de automotoare sunt trase pe dreapta şi în acest moment, cu defecţiuni tehnice majore. CFR spunea că nici nu merita ca acestea să fie reparate.

O capacitate totuși mică a trenurilor

Capacitatea de 80 de locuri pe automotor diesel, 150 locuri pe tren format din două unități este însă mică pentru cerințele CFR Călători. Contractul de activitate al companiei pe anul acesta prevede, de exemplu, pe ruta București – Târgoviște, 59 milioane călători – kilometru – an, ceea ce la o distanță de 80 kilometri duce la 737.500 călători transportați anual în medie pe rută. Aceasta înseamnă că fiecare din cele 4.517 trenuri va transporta în medie 163 de călători, fără a socoti vârfurile. Pe ruta București – Roșiori, volumul de trafic este de 68 milioane călători tren km, ceea ce la o distanță de 99 kilometri și 2.245 trenuri pe an duce la 300 de călători în medie pe tren și exemplele pot continua.

Un eventual contract de închiriere între Remarul 16 Februarie și CFR Călători ar fi scandalos și prin prisma bătăii de joc în care a ajuns un contract de reparare a mai multe rame Siemens Desiro. Dorința CFR Călători de a închiria până la 20 de automotoare sau rame electrice readuce în atenție situația celor șase automotoare Siemens Desiro trimise la Remarul pentru reparații și blocate de ani buni în curtea fabricii, subiect al unei dispute între firma lui Călin Mitică și CFR Călători.

În pofida scandalului (imobilizarea a șase automotoare în condițiile unei penurii de material rulant la compania de stat cauzează o pierdere importantă de venituri), CFR Călători și-a arătat disponibilitatea de a mai trimite un automotor în reparație la compania clujeană. Ovidiu Vizante chiar a declanșat o cercetare în companie pentru a identifica „scurgerea de informații” către presă, după cum a explicat aici Club Feroviar.

Rail Force, altă companie cu material rulant vechi

Trenul Iași-Dorohoi s-a defectat trenuri anulateCu obiect de activitate exclusiv închirierea materialului rulant este și compania brașoveană Rail Force, unde actualul director general și-a desfășurat activitatea până la numirea sa în funcția de la compania de stat. Rail Force, companie ce i-a avut printre acționari pe Costel Comana și pe Iorgu Ganea, are ca administrator o persoană pe care acum o regăsim și în conducerea Regio Călători, companie din același grup de interese. Costel Comana, unul dintre acționarii Regiotrans (numele sub care în trecut era cunoscută Regio Călători) era unul dintre apropiații lui Liviu Dragnea, după cum a relatat aici Club Feroviar.

Parcul rulant deținut de Rail Force este unul cu o vechime apreciabilă, iar condițiile de confort oferite în cazul închirierii acestuia de către firma de stat nu vor fi printre cele mai bune. Potrivit site-ului propriu de internet, Rail Force oferă la închiriere 31 de automotoare vechi Caravelle produse în Franța între anii 1969 și 1976 (peste 45 de ani vechime!). Cu acestea, reforma serviciilor la CFR Călători ar fi puțin probabilă.

Apoi, închirerea deschide ușa unor posibile abuzuri și afaceri mai puțin curate, precum cumpărarea de automotoare la suprapreț de către CFR Călători, după ce acestea au fost trecute prin mai multe firme care și-au tras pe rând, fiecare, partea.

În urmă cu câțiva ani, fostul director general al CFR Călători Alexandru Noapteș era acuzat de către procurori că, alături de alţi reprezentanţi din conducerea companiei, a cumpărat din Germania – prin intermediul firmelor Activ Invest şi Remarul – şase locomotive la mâna a doua. Cumpărate cu 120.000 de euro bucata, locomotivele au fost ulterior vândute către CFR Călători cu 1,9 milioane de euro fiecare, deci la un preţ de 16 ori mai mare decât cel de achiziţie.

“Prejudiciul reţinut în dauna SNTFC CFR Călători este de 2.823.882 lei, rezultând din diferenţa dintre preţul plătit pentru cele şase automotoare de către SNTF CFR Călători şi preţul plătit pe aceleaşi vehicule de SC ACTIV INVEST SRL din care se scad cheltuielile efectuate în fapt de SC REMARUL 16 FEBRUARIE SA”, se precizează într-un comunicat al DNA. În acest caz, magistraţii de la Judecătoria Cluj-Napoca l-au achitat pe Alexandru Noapteş, dar procurorii au făcut la acel moment recurs la Curtea de Apel Cluj-Napoca.

O altă posibilă achiziție, mai recentă, a sfârșit, de asemenea,în scandal și acuze. Intenția CFR Călători de a cumpăra șapte automotoare în urmă cu un an și jumătate s-a finalizat cu un dosar la DNA, cel puțin așa susținea ministrul Transporturilor de atunci, Lucian Bode. Ministrul spunea că în loc de automotoare luate prin încredințare directă, CFR Călători ar trebui să își achite datoriile la CFR SA.

Închirierile de material rulant  vechi de la alți operatori autohtoni nu sunt decât o mână substanțială de ajutor acordată acestora pentru a scăpa de propriile vechituri aduse din Europa de Vest pe sume infime, plătindu-li-se pe acestea sume frumoase. O soluție mai bună ar fi achiziția echipamentului în leasing, inclusiv de la producători autohtoni (Hyperion de la Softronic Craiova sau automotoarele VFU de la Pașcani) sau  de la firme consacrate din vest, precum Beacon Rail (investiții de sute de milioane de euro în material rulant, inclusiv in Lint 54 fabricație Alstom). (D.C.)

Ultimele Articole